روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

پربازدیدترین اخبار

گزارش مالی شش ماهه اول خودرو سازان نشان می دهد با وجود زیان ده بودن پراید، سایر تولیدات سودهای نجومی برای این شرکت ها داشته است

زیان دهی روی کاغذ

کد خبر : 10001
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۱۲:۰۸
یکی از اصلی‌ترین عوامل گرانی‌های پلکانی و پر شتاب خودروها در بازار ایران بی شک کارخانه های تولید هستند. در شرایطی که نقدینگی در بازار به شدت بالاست شرکت های خودرو سازی با عرضه غیر متناسب و کاهش تولید در ماه های ابتدایی سال بازار را تشنه خرید خودرو کردند و در نهایت با افزایش قیمت های خود عملا قیمت ها در بازارهای غیر رسمی را نیز بالا کشیدند.
 مدیران بزرگ ترین خودرو سازی های کشور همواره مدعی هستند که قیمت تمام شده و مواد اولیه آنها بسیار بالاست و این عاملی برای زیان ده بودن این شرکت ها در ماه های اخیر بوده است. خودرو سازان مدعی بودند کارخانه ها با زیان انباشته، خودروها را روانه بازار کرده اند؛ اما به  رغم این ادعا گزارش های مالی نشان می دهد قیمت های خودرویی با 50 تا 100 درصد سود به فروش رسیده اند. با بررسی آخرین صورت های مالی شرکت سایپا که مربوط به 6 ماهه اول امسال است؛ اما در اواخر دی ماه جمع بندی و به تایید هیئت مدیره آن رسیده، مشخص می شود قیمت تمام شده محصولات این شرکت به خصوص پراید که مثال بارز و مشهور این روزهای خودروسازی کشورمان است، چقدر بوده است. طبق این گزارش مالی بازرس شرکت سایپا، طی 6 ماهه اول امسال مجموعا 83 هزار و 38 دستگاه خودرو پراید توسط سایپا تولید شده که قیمت تمام شده آن، نزدیک به 16 هزار میلیارد ریال است.
با تقسیم مبلغ مذکور بر خودروهای تولید شده، عدد 19 میلیون و 200 هزار تومان به دست می آید.در این گزارش اضافه شده که مجموع درآمد حاصل از فروش این پرایدها، حدود 15 هزار میلیارد ریال بوده که به همین خاطر، شرکت سایپا حدود یک هزار میلیارد ریال متحمل ضرر شده است.خودروی تیبا دیگر محصول پرتیراژ و پرفروش سایپاست که تعداد تولید شده در 6 ماهه اول سال جاری، 66 هزار و 435 دستگاه بوده و قیمت تمام شده آن برای مجموعه مذکور، حدود 14 هزار و 500 میلیارد تومان است. با تقسیم قیمت تمام شده به تعداد خودروی تولیدی، مشخص می شود هر تیبا، برای سایپا 21 میلیون و 955 هزار تومان تمام می شده است.مجموع فروش خودروهای تیبا، مبلغ 15 هزار و 598میلیارد ریال شده که سودی در حدود 100 میلیارد تومان برای سایپا به دنبال داشته است.سومین محصول پرتیراژ سایپا در این مدت، ساینا بوده که تعداد تولید شده از آن 20 هزار و 336 دستگاه بوده است. قیمت تمام شده این خودرو نیز مجموعا 4 هزار و 369 میلیارد ریال بوده که با تقسیم آن بر تعداد تولید شده، مشخص می شود هر عدد ساینا ، 21 میلیون و 486 هزار تومان برای سایپا تمام می شود و فروش آن 78 میلیارد تومان برای این شرکت سود به دنبال داشته است. قطعا در 6 ماهه دوم امسال، قیمت تمام شده خودروهای مذکور برای شرکت سایپا افزایش قابل توجهی داشته؛ اما میزان آن ، صرفا بر اساس گزارش های حسابرسی و مالی این شرکت و بازرس قانونی آن مشخص می شود و در حال حاضر امکان برآورد دقیق از آن نیست. نکته جالب این است که گزارش هزینه های مذکور مواردی چون شامل مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، عوارض، هزینه شماره گذاری، دستمزد کارگر، هزینه مالی و اقساط وام و هزینه‌های جاری نمی شود. طی ماه های گذشته شرکت ایران خودرو نیز در ارائه صورت های مالی خود مدعی ضرر و زیان بیش از 2 هزار میلیارد ریالی بوده؛ اما بررسی ها نشان می دهد ریشه اصلی این زیان در هزینه‌های مالی آنها قرار دارد. طبق صورت‌های مالی اظهار شده، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، تا پایان شهریور امسال زیان ۲ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومانی را به ثبت رساند، حال آنکه کل سرمایه ثبتی آن، یک هزار و ۵۳۰میلیارد تومان است. سایپا نیز طبق آنچه به بورس اظهار کرده، در ۶ ماه ابتدایی امسال بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان زیان حاصل کرده و این در حالی است که سرمایه ثبتی این شرکت، حدود ۳ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان است. این مسئله نشان می دهد که زیان اعلام شده از سوی خودرو سازان نمی تواند واقعی باشد. کارشناسان مالی معتقدند در صورتی که دو خودرو ساز در صورت های مالی خود برای بهار اعلام سود کرده بودند، ناگهان در تابستان و پاییز هزاران میلیارد زیان ده شده اند.
در باب ارقام اعلامی، یک ابهام بزرگ وجود دارد که به سود اعلامی خودروسازان در بهار مربوط می‌شود. هم ایران‌خودرو و هم سایپا برای فصل بهار اعلام سود کرده‌اند که این سود در عرض سه ماه جایش را به زیان مجموعا ۴ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومانی داده است. حال پرسش اینجاست که جا به جایی سود و زیان در این سطح چگونه رخ داده و آیا می‌توان بر صحت اطلاعات ارائه شده خودروسازان به بورس، مهر تایید زد؟ ابهام موردنظر می‌تواند ریشه در دو موضوع داشته باشد، یکی نادیده گرفتن زیان شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان وهمچنین زیان انباشته آنها در فصل بهار و دیگری، اعلام غیر واقعی ارقام مربوط به هزینه تولید. اگر اتفاق اول را فرض بگیریم، معنایش این است که خودروسازان زیان زیرمجموعه‌های خود را به همراه زیان انباشته در صورت‌های مالی فصل بهار منعکس نکرده و در ادامه به فصول تابستان و پاییز منتقل شده است و بنابر فرض دوم ممکن است خودروسازان اصل افشای کامل اطلاعات در بورس را رعایت نکرده و برای آنکه در ظاهر نشان دهند سودده هستند، هزینه و قیمت تمام شده محصولات خود را کمتر از آن چه بوده، اعلام کرده باشند.