روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

پرداخت هزینه برای پارک خودرو در 30 خیابان شهر؛

پارک حاشیه ای از حاشیه در می آید

کد خبر : 10297
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۷:۱۳
با رای اعضای شورای اسلامی شهر و تصویب تعرفه پارک حاشیه ای، پارک خودرو در 30 خیابان از شهر، مستلزم پرداخت هزینه از سوی شهروندان اصفهانی شد.
آیین نامه اجرای طرح پارک حاشیه ای، بهمن ماه سال 94 به تصویب هیئت وزیران رسید. در این سال هیئت وزیران به استناد اصل 138 قانون اساسی و تبصره یک قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 89، شهرداری ها را موظف به ایجاد پارک حاشیه ای در محل های دارای شرایط پارک کردند. به دنبال تصویب این طرح، مدیریت شهری اصفهان، اجرای این طرح را در سال 95 توسط بخش خصوصی در 13 خیابان شهر کلید زد که به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به دلیل نقص در فرهنگ سازی نتیجه مطلوبی نداشت و اجرای آن متوقف شد. افزایش حضور خودروهای تک سرنشین که به دنبال خود افزایش آلودگی هوا را نیز به دنبال داشت همچنین افزایش مشکلات پارک خودروها در خیابان های شهر موجب شد تا بار دیگر مدیریت شهری لایحه اجرای این طرح را به جلسه اعضای شورای اسلامی شهر ببرد که در هفتاد و سومین جلسه علنی این شورا، این لایحه در دستور کار قرار گرفت و  در نهایت اعضای شورای شهر با هشت رای موافق خود به شهرداری اجازه دادند این طرح را تا سقف ۳۰ خیابان اصفهان به‌طور آزمایشی به اجرا درآورد.
ایجاد بازدارندگی برای پارک حاشیه ای در خیابان‌های شهر از جمله هدف های اصلی اجرای این طرح است که معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان به آن اشاره می کند و می گوید:با اجرای کامل طرح، شاهد افزایش ۳۰ درصدی معابر شهری خواهیم بود که به نوعی این میزان برابر با ساخت ۳۰ درصد خیابان بیشتر در شهر است.
علیرضا صلواتی با بیان اینکه این طرح تا آبان ماه سال جاری به صورت آزمایشی به اجرا درخواهد آمد، اظهار می کند: هزینه پارک حاشیه‌ای برای یک روز کامل خودروهای سواری، وانت، ون و مینی‌بوس بالغ بر ۱۲ هزار تومان و برای موتورسیکلت سه هزار تومان مشخص شده است.به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اجرای این طرح برای خودروی افراد دارای معلولیت و نیز ۳۰ دقیقه اول برای پارک تمام خودروها رایگان خواهد بود.خیابان‌های توحید، پل آذر تا چهارراه پلیس، چهارباغ بالا، شریعتی خیابان چهارباغ بالا تا خیابان توحید، شمس آبادی، شیخ بهایی، شیخ صدوق میانی و جنوبی، طالقانی، چهارراه شمس آبادی تا کاشانی و چهارراه جهاد تا چهارسوق، خیابان های نظرشرقی، نظرغربی، نظر میانی، نیکبخت غربی، استانداری از خیابان سپه تا بلوار هشت بهشت و از آنجا تا چهارراه فلسطین، باغ گلدسته میدان امام حسین تا خیابان آمادگاه، شهید دکتر بهشتی، حافظ، میرشیخ صدوق تا چهارراه نظر و از چهارراه شیخ صدوق تا میدان فیض، بلوار هشت بهشت، سپه، حکیم نظامی پل فلزی تا چهارراه حکیم نظامی و از آنجا سه راه حکیم نظامی، عبدالرزاق، علامه مجلسی، ولی‌عصر، سعادت آبادمیدان آزادی تا خیابان ملاصدرا و از آنجا تا چهارراه شیخ صدوق، خیابان هایی هستند که قرار است این طرح در آنها اجرایی شود.طرح پارک حاشیه ای چند سالی است که در کلان شهرهای بزرگی مانند تبریز، مشهد و همدان اجرایی می شود، طرحی که از همان ابتدای شروع، موافقان و مخالفان سرسختی داشته است مدافعان گفته اند که این کار مانع از این می شود که برخی برای مدت طولانی و رایگان خودروی خود را در این پارک های حاشیه ای پارک کنند و مخالفان هم گفته اند که این محل ها را که متعلق به عموم مردم است نمی توان در ازای پارک خودرو به مردم فروخت و هزینه دریافت کرد؛ اما مدیران شهری این کلان شهرها مدعی شده اند که توانسته اند با اجرای این طرح افزون بر اجرای عدالت اجتماعی  مشارکت شهروندان در توسعه فضای پارک و نظم و مدیریت شهر  را افزایش دهند و حالا باید به انتظار بنشینیم که اجرای پارک حاشیه ای در خیابان های اصفهان هم می تواند این انتظارات را برآورده کند یا به مانند دوره گذشته با شکست روبه رو می شود.
نویسنده : نرگس طلوعی