روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

خوراکی هایی که آب بدن‌تان را تامین می‌کنند :

کد خبر : 1588
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۱۵:۳۳
آنچه همه ما می‌دانیم این است که هیدراته ماندن از اهمیت بسیاری برخوردار است. آب می‌تواند وزن شما را کنترل کند، چون شما را سیر نگه داشته و سموم زائد را از بدن دفع می‌کند. به علاوه، عملکرد کلیه‌ها در گرو دریافت آب کافی است. مطالعات زیادی به انجام رسیده است که همگی حاکی از اهمیت آب‌رسانی به بدن هستند.حدود یک‌پنجم آب مورد نیاز بدن ما از خوراکی‌ها (یعنی میوه و سبزیجات) تامین می‌شود؛ در این مطلب قصد داریم شما را با آب‌دارترین خوراکی‌های موجود آشنا کنیم که مصرف آنها به هیدراته ماندن بدن کمک می‌کند.
کیوی
وقتی صحبت از ویتامین C به میان می‌آید، پرتقال حرف اول را می‌زند؛ اما کیوی هم دست کمی از پرتقال ندارد. 85 درصد کیوی از آب تشکیل شده است. همچنین، پتاسیم زیادی دارد. این میوه دارای شاخص گلیسمی پایینی است؛ یعنی به پایین نگه داشتن قند خون شما کمک می‌کند. این میوه گرمسیری همچنین میل شما را به خوردن شیرینی ارضا می‌کند. شما می‌توانید از کیوی به صورت مجزا یا در سالاد استفاده کنید و مصرف آن به همراه زینک، از شما در برابر سرماخوردگی محافظت خواهد کرد.





سیب زمینی
سیب زمینی حدودا 80 درصد آب دارد و منبع پتاسیم است؛ همان‌طور که می‌دانید، پتاسیم به حفظ فشار خون شما کمک می‌کند. اما وقتی صحبت از محتوای آب به میان می‌آید، همه سیب زمینی‌ها مثل هم نیستند. سیب‌ زمینی‌های مومی شکل که معمولا به رنگ قرمز هستند، محتوای آب بیشتری دارند. پختن سیب زمینی به همراه پوست کمک می‌کند که پتاسیم آن حفظ شود و از بین نرود. شما می‌توانید سیب زمینی را به همراه کلم بروکلی، پروتئین بدون چربی، پنیر و حتی لوبیا به عنوان یک وعده دلچسب و خوشمزه استفاده کنید.



بادمجان
بادمجان یک رنگین کمان طبیعی است؛ اکثر بادمجان‌ها با رنگ بنفش و بعضی دیگر با رنگ سبز، نارنجی، سفید و راه‌راه رشد می‌کنند. محتوای آب این خوراکی حدودا 89 درصد است؛ از این رو، به عنوان یک سبزی آب‌رسان در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، از افزودن آن به برنامه غذایی خود مطمئن شوید. بادمجان یک غذای کم‌کالری است و از فیبر زیادی برخوردار است. همچنین منبع مس، ویتامین B، منگنز، ویتامین K و پتاسیم است؛ مواد مغذی که برای سوخت و ساز مناسب بدن، سیستم ایمنی و قلبی عروقی سالم بسیار مفیدند.



گوجه فرنگی
گوجه فرنگی 95 درصد آب دارد و به عنوان یکی از بهترین صیفی‌جات آب‌رسان شناخته می‌شود. گوجه فرنگی یک خوراکی مغذی و منبع بزرگ لیکوپن است؛ یک کاروتینوئید که گفته می‌شود با سرطان مبارزه می‌کند. همچنین از پتاسیم و ویتامین‌های A و C برخوردار است. اما باید مراقب محصولات حاوی گوجه فرنگی با قند افزودنی باشید؛ چون این محصولات عوارض زیادی به همراه دارند. شما می‌توانید گوجه فرنگی را با کمی روغن زیتون گریل کنید و از آن به عنوان یک غذای فرعی لذت ببرید و یا با افزودن پنیر و چاشنی، آن را به همراه تن ماهی، مرغ یا سالاد میگو میل کنید.


کاهو
از منظر تغذیه، کاهو ضعیف‌ترین گزینه در حلقه سبزیجات سالادی است. اما یک منبع سرشار از آب است که 96 درصد آن را تشکیل می‌دهد. کاهو یک خوراکی کم‌کالری (تنها 10 کالری در هر فنجان) و منبع فیبر و ویتامین‌های A و C است. شما می‌توانید از کاهو در ساندویچ‌تان استفاده کرده یا آن را به تنهایی میل کنید. همچنین می‌توانید از برگ‌های بزرگ کاهو برای تهیه دلمه یا پیراشکی استفاده کنید.