روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

اگر نفخ دارید، این غذاها را بخورید

کد خبر : 1790
۱۳۹۵/۰۸/۱۹ - ۱۶:۳۲
اگر وعده غذایی سنگین داشته باشید، سریع غذا خورده یا غذایی سرشار از چربی بخورید، دچار پف‌کردگی یا حالت پری می شوید که اصلا جالب نیست. بسیاری از پف کردگی ها و نفخ ها موقت و بی خطر هستند اما اگر همواره چنین حالتی دارید با پزشک صحبت کنید.
چندین مواد غذایی و خوراکی هستند که می توانند از نفخ جلوگیری کنند. در این مبحث آنها را به شما معرفی‌می‌کنیم.
زنجبیل
زنجبیل یکی از درمان های شناخته شده برای بهبود ناراحتی معده است که جهت درمان نفخ و پف کردگی نیز به کار می رود. زنجبیل در هضم غذا موثر بوده و از تعداد زیادی ناراحتی‌های معده از جمله حالت تهوع و نفخ نیز پیشگیری می‌کند که می توانید از شیرینی زنجبیلی، چای زنجبیل یا اضافه کردن مستقیم زنجبیل تازه به ماست و غذاهای سرخ کرده در این زمینه استفاده کنید.
مارچوبه
درحالی که ادرار را دفع می کنید، نفخ را هم از بین ببرید. مارچوبه حاوی پروبیوتیک است که باکتری های خوب سیستم گوارش را حمایت می کند. ترکیب آن که خاصیت دفع مایعات را از بدن دارد، باعث از بین رفتن نفخ نیز می‌شود.
آب
اگر دچار نفخ شده باشیم آب بنوشیم؟ بله. اما از مصرف نوشیدنی های گازدار پرهیز کنید چون هم نفخ را بدتر می‌کند و هم موجب مشکلات معده می شود. آب آشامیدنی کمک می کند همه چیز از بدنتان خارج شود. حتی می توانید به آبی که می نوشید، قطعات خیار، پرتقال یا لیمو اضافه کنید تا طعم دار شود.
کرفس
جویدن کرفس حکم ورزش برای فک را دارد؛ اما برای از بین بردن نفخ نیز موثر است. کرفس را می توان به عنوان نیروی کمکی هضم استفاده کرد تا گاز روده را کنترل کند؛ چون دارای نوعی مواد شیمیایی است که احتباس مایعات را کاهش می دهد.
شیر بادام
برخی از ما نمی توانیم لبنیات را تحمل کنیم و دلیلش هم مشکلی است که در هضم لاکتوز داریم. نوع گیاهی لبنیات می تواند جایگزین مناسبی باشد تا دیگر دچار نفخ نشوید. قند یا لاکتوز موجود در شیر می تواند باعث نفخ و درد و پروتئین های لبنیات می تواند باعث التهاب شود که منجر به جمع شدن مخاط و احتباس مایعات می شود.
بوک چوی
سبزیجات برگ دار مانند بوک چوی می توانند به کاهش التهاب و ورم کمک کنند چون حاوی نیترات های خوراکی هستند که رگ های خونی را باز کرده و جریان خون را در نقاطی که مایعات باید حذف شوند افزایش می دهند، مانند شکم ورم کرده. به علاوه، سبزیجات برگدار حاوی الکترولیت های منیزیم و پتاسیم هستند که اضافه کردن آنها به برنامه غذایی می تواند به متعادل کردن مواد معدنی و جلوگیری از نگه داشتن مقدار زیادی سدیم توسط بدن کمک کند.
کفیر و ماست
اگر با مصرف لبنیات مشکلی ندارید کفیر را (که یک نوع تخمیر شده شیر است) با ماست امتحان کنید. هر دو حاوی پروبیوتیک و برای شکم، بدن و نفخ مفید هستند. کفیر و ماست باکتری های خوب درون روده را بهبود داده و درنتیجه باعث بهبودعملکرد سیستم گوارش می‌شوند.
خیار
خیار از بیرون ترد بوده و درون آن را 96درصد آب تشکیل می‌دهد. این پای ثابت سالادها، به خارج کردن ورم و نفخ از بدن کمک می کند. خیار همچنین حاوی فیبر است که به نرم‌تر کار کردن مسیر گوارش کمک می کند. خیار را فقط برای سالاد استفاده نکنید؛ آن را به عنوان میان وعده و در ساندویچ ها نیز به کار بگیرید.
گوجه فرنگی
گوجه فرنگی برای از بین بردن نفخ و ورم بسیار مفید است. این ماده غذایی سرشار از پتاسیم بوده و به متعادل ساختن سطح سدیم در بدن کمک می کند که در نتیجه آن، میزان آب بدن کاهش می یابد.
رازیانه
این سبزی مدیترانه ای را به خاطر طعم شبیه به شیرین‌بیانش می شناسند. دفعه بعد که شکمتان دچار نفخ و ورم شد، چای رازیانه یا دانه های آن را میل کنید. تحقیقات نشان داده رازیانه در کنار فواید بسیارش، در کاهش گاز و ورم بسیار موثراست.
نعناع
وقتی دچار نفخ هستید یک فنجان دمنوش نعناع در کنار شامتان بنوشید. چای نعناع گزینه ای عالی برای شروع یک وعده بوده و گوارش را بهبود می دهد. نعناع یک گیاه درمانی است که برای بسیاری از مشکلات گوارشی، ازجمله ورم و نفخ معده، به کار می رود.