روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

خوراکی های مفید برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

کد خبر : 1947
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ - ۱۵:۵۳
روماتیسم مفصلی، بیماری التهاب مفاصل است که بر اثر اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن روی می‌دهد. در این مطلب سعی داریم شما را با 13 ماده غذایی که برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی مناسب و مفید است.
1. روغن زیتون فوق بکر
روغن زیتون فوق بکر باعث کاهش التهاب در بدن شده و از همان مکانیسمی پیروی می کند که داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و آسپرین عمل می‌کنند؛ زیرا روغن زیتون فوق بکر دارای ترکیبی به نام اولئوکانتال است که آنزیم های ایجادکننده التهاب را بلوکه می کند. پیشنهاد می شود به جای سایر روغن ها در طول روز به میزان 3 و نیم قاشق غذاخوری روغن زیتون به غذای خود بیفزایید که حدود 400 کالری می شود. در این صورت می توانید یک قرص ایبوپروفن 200 میلی گرمی را حذف کنید.
2. روغن گردو
اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهاب بسیار قوی هستند که در روغن سویا و روغن گردو به فراوانی یافت می شوند و علاوه بر خاصیت ضد التهابی، به کاهش بیماری های قلبی عروقی، دیابت و ... کمک می کنند. روغن گردو 10 برابر روغن زیتون امگا 3 دارد.
3. ماهی
ماهی‌هایی مانند هرینگ، ماکرل، سالمون و تن، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 به علت اثرات ضد التهابی، باعث تسکین دردهای مفصلی در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی می شوند؛ در نتیجه مصرف روزانه و هفتگی منابع امگا 3 برای این افراد توصیه می شود. برای همین منظور به افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی 3-4 اونس
(حدود 90-120گرم) ماهی 2 بار در هفته توصیه می شود.
4. گیلاس
مطالعات نشان می دهد مصرف گیلاس باعث کاهش حملات نقرس شده و علائم ناشی از آرتریت روماتوئید مانند التهاب، درد، ورم و ... را کاهش می دهد؛ زیرا آنتوسیانین موجود در گیلاس اثرات ضد التهابی دارد و در سایر سبزیجات و میوه های قرمز و بنفش مانند تمشک، آلبالو، بلوبری، زغال اخته، انگور قرمز، انگور سیاه، لبو، پوست بادمجان و ... نیز وجود دارد.
5. لبنیات
لبنیات کم چرب مانند شیر، پنیر، ماست، کشک و ... سرشار از ویتامین D و کلسیم و برای استحکام استخوان‌ها ضروری هستند. ویتامین D برای جذب کلسیم لازم است و سیستم ایمنی را بهبود می بخشد. اگر لبنیات به شما نمی سازد، سایر منابع سرشار از کلسیم مانند سبزیجات برگ سبز را به فراوانی مصرف کنید.
6. بروکلی
بروکلی سرشار از ویتامین های K و C و ترکیبی به نام سولفورافان است که روند ایجاد استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را کند و از بروز علائم آن پیشگیری می کند. همچنین دارای کلسیم بوده و کلسیم نیز برای ساخت و استحکام استخوان لازم است.
7. چای سبز
چای سبز سرشار از پلی فنل ها و آنتی اکسیدان است، التهاب را کاهش می دهد و تخریب غضروف را کند می کند. ترکیبی به نام اپی گالوکاتچین 3 گالات (EGCG) در چای سبز وجود دارد و از تولید مولکول هایی که باعث تخریب مفاصل (در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید) می شوند، جلوگیری می کند.
8. مرکبات
تحقیقات نشان می دهد مصرف روزانه مقادیر مناسبی از منابع ویتامین C مانند مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنج، نارنگی، گریپ فروت و ...) از آرتریت های التهابی پیشگیری می کند و باعث بهبود عملکرد مفاصل می شود.
9. غلات کامل
غلات کامل باعث کاهش سطح پروتئین واکنشگر C در خون می‌شود. این پروتئین، نشانگر التهاب های مرتبط با بیماری قلبی، دیابت و آرتریت روماتوئید است و در صورت مبتلا شدن فرد به هر یک از این بیماری ها، این پروتئین در خون افزایش می یابد. مصرف غلات کامل (مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای و ...) باعث کاهش التهاب و در نتیجه کاهش این پروتئین در خون می شود.
10. حبوبات
حبوبات سرشار از فیبر بوده و باعث کاهش پروتئین واکنشگر C می شوند. همچنین دارای منابع پروتئینی برای سلامت ماهیچه‌ها هستند. حبوبات سرشار از اسیدفولیک، منیزیم، آهن، روی، پتاسیم و ... بوده و برای سیستم قلبی عروقی و سیستم ایمنی مفید هستند. مصرف حداقل دو الی سه بار در هفته از انواع حبوبات مانند لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیاچیتی، لوبیا سفید، عدس، لپه، ماش، نخود و ... توصیه می شود.
11. سیر
مطالعات متعدد نشان می دهد افرادی که به طور منظم از خانواده آلیوم مانند سیر، پیاز، پیازچه، تره فرنگی و... استفاده می کنند، کمتر دچار استئوآرتریت می شوند. دی آلیل دی سولفین که در سیر یافت می شود، آنزیم های آسیب زننده به غضروف را محدود می کند و علائم آرتریت روماتوئید را بهبود می بخشد.
12. مغزها
مغزها و دانه های روغنی سرشار از پروتئین، فیبر، کلسیم، منیزیم، روی، ویتامین E و آلفالینولنیک اسید بوده و همگی برای ساخته شدن مفاصل و استخوان ها ضروری هستند. مصرف انواع مغزها و دانه های روغنی (گردو، پسته، بادام، فندق، دانه کاج، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، تخمه هندوانه، کنجد، شاهدانه و...) به صورت خام و غیر بوداده 4الی5 بار در هفته توصیه‌می‌شود.