روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

غذاهایی که گرسنگی را سرکوب می کنند

کد خبر : 2120
۱۳۹۵/۰۹/۱۵ - ۱۶:۰۸
همه ما با احساس گرسنگی آشنا هستیم که طی آن معده به ما هشدار می دهد که بار دیگر بدن به دریافت غذا نیاز دارد. گرسنگی به اشکال مختلف پدیدار می شود که از نمونه های جزئی بین دو وعده غذایی تا موارد شدید را شامل می‌شود که به واسطه کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن به وجود می آیند.
با این وجود، گرسنگی از نقطه نظر علمی به واسطه انتشار گرلین شکل می گیرد؛ هورمونی که سیگنال هایی به مغز ارسال و نیاز بدن به خوراک بیشتر را اعلام می کند. این شرایط می‌تواند هنگامی شکل بگیرد که معده واقعا خالی بوده یا فکر می‌کنید که خالی است. لپتین، هورمونی است که سیری بدن را به مغز اعلام می کند و بر همین اساس، درد گرسنگی را از بین می برد. دلایل مختلفی برای احساس گرسنگی وجود دارند که همواره ناشی از تغذیه ناکافی نیستند و در بسیاری موارد، ممکن است غذای درست مصرف نکرده باشید.
برای افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند یا قصد دارند به رژیم غذایی خود پایبند باشند، صرف میان وعده در کنار پرخوری می تواند مشکل بزرگی باشد. از این رو، مواد غذایی که در شما احساس سیری ایجاد می کنند و به خوبی گرسنگی را از بین می برند برای کاهش وزن از اهمیت ویژه‌ای برخوردارهستند.
کرفس
بسیاری از مردم کرفس را به عنوان یک سبزی بلا استفاده در نظر می گیرند، اما حقیقت کاملا چیز دیگری را نشان می‌دهد. اگرچه کرفس از ارزش غذایی پایینی برخوردار است و بخش قابل توجهی از آن را آب تشکیل داده، اما دارای فیبر زیادی بوده و تراکم انرژی پایینی دارد. این به معنای آن است که بدن برای هضم کرفس تلاش بیشتری می کند، در شرایطی که این روند به آرامی صورت می گیرد. بر همین اساس، نه تنها احساس سیری در شما ایجاد می شود، بلکه میزان کالری دریافتی روزانه خود را نیز می توانید در حد مجاز نگه دارید. هر شاخه کرفس تنها هشت کالری دارد و اگر دوست دارید یک میان وعده سالم بخورید، مقداری از این سبزی می تواند اشتهای شما را کاهش‌دهد.
مغزهای خوراکی
مغزهای خوراکی سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌نشده تک پیوندی هستند که از جمله چربی های مفید در رژیم غذایی محسوب می شوند. این شرایط به ویژه برای پسته، بادام و گردو صادق است. این مغزهای خوراکی نه تنها حاوی چربی‌های سالم، بلکه دارای پروتئین نیز بوده و می توانند احساس سیری را در فرد ایجاد کنند. با این وجود، توجه داشته باشید که مغزهای خوراکی از کالری بالایی برخوردارند و اگر در پی کاهش وزن و حفظ وزن متناسب هستید نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کنید.
لوبیاها
لوبیاها و حبوبات دیگر به واسطه فیبر غذایی بالا و پروتئینی که دارند از مواد غذایی عالی برای رفع درد گرسنگی و احساس سیری در بلند مدت محسوب می شوند. فیبر غذایی به تنظیم روند گوارش پرداخته و تولید هورمون کوله‌سیستوکینین (Cholescystokinin) (که ترشح اسید معده را مهار کرده و با کند کردن روند گوارش، احساس سیری در مدت زمانی طولانی‌تر را موجب می شود) را افزایش می دهد. سطوح بالای پروتئین در لوبیاها به انرژی تبدیل شده و در نتیجه، از انتشار گرلین پیشگیری می کند.
گوشت
به عنوان منبع اصلی پروتئین برای بسیاری از مردم جهان، گوشت راه حلی موثر برای رفع گرسنگی است. به جای خوردن چیپس سیب زمینی یا پیتزا، گزینه بهتر برای رفع گرسنگی گوشت گاو، گوشت مرغ یا ماهی است. هر سه نوع گوشت از نظر ایجاد احساس سیری انتخاب های خوبی هستند زیرا جویدن آنها زمان بیشتری می برد که این موضوع از نظر روانی بر انسان تاثیرگذار است و احساس سیری را افزایش می دهد. اگر در پی سالم‌ترین گزینه هستید، انواع بدون چربی گوشت ماهی بیشترین پروتئین و سالم‌ترین مجموعه چربی ها را در اختیار شما قرار می دهد.
آووکادو
هنگامی که موضوع چربی های اشباع‌نشده مطرح می شود، بسیاری از مردم آووکادو را نادیده می گیرند، اما نباید این گونه باشد. خوردن آووکادو روشی موثر برای از بین بردن گرسنگی و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن است. چربی‌های اشباع‌نشده سیگنال سیری را به مغز ارسال و به دنبال آن به ایجاد تعادل در سطوح کلسترول خون و بهبود کاهش وزن نیز کمک می کنند. یک ترکیب متابولیک ویژه به نام
Oleoylethanolamide چیزی است که احساس سیری را در بدن ایجاد می کند و تولید آن توسط چربی های اشباع‌نشده موجود در آووکادو انجام می‌گیرد.
سیب
بسیاری از میوه ها و سبزیجات می توانند تاثیر مثبتی بر رفع گرسنگی داشته باشند زیرا فیبر غذایی بالایی دارند و در این میان، سیب نیز مستثنی نیست. سیب سرشار از فیبر و آب است که هر دو به ایجاد احساس سیری کمک می کنند و می‌توانند انتشار هورمون گرسنگی را کاهش دهند. افزون بر این، سیب به واسطه یک نوع منحصر به فرد از فیبر به نام پکتین، از میوه های دیگر متمایز می شود. باور بر این است که پکتین اشتها را کاهش می دهد. بر همین اساس، مصرف روزانه یک سیب نه تنها می‌تواند سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد، بلکه در مسیر تحقق اهداف کاهش وزن نیز موثر عمل می کند.