روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

7 اشتباه بزرگ در خوردن میوه که هرروز تکرار می کنیم!

کد خبر : 2178
۱۳۹۵/۰۹/۱۹ - ۱۶:۱۶
طبیعی، سالم و سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان های ضد سرطانی است! بله، میوه برای سلامتتان مفید است؛ اما قبل از خوردن آن، هشدارهای مهمی را باید در نظر بگیرید. در ادامه می خواهیم 7 اشتباه در میوه خوردن را به شما گوشزد کنیم.
1. فکر می‌کنید همه میوه ها یکسان هستند
چه چیزی آناناس و توت را از یکدیگر متفاوت می کند؟ با اینکه هر دو حاوی ویتامین های مفیدی برای بدن هستند (آناناس منبع غنی از فولات و ویتامین B6 و توت نیز سرشار از فیبر و ویتامین C است)، اما مقدار متفاوتی از کربوهیدرات قند و فیبر در خود دارند. بهترین میوه ها مقدار زیادی پلی فنل (ماده شیمیایی که با التهاب مبارزه می کند) در خود دارند و شاخص گلیسمی‌شان نیز پایین است. شاخص گلیسمی نشان می دهد که یک غذا چقدر سریع می تواند قند خونتان را افزایش دهد. میوه هایی که شاخص گلیسمی پایین دارند انتخاب های بهتری هستند چون آرام تر هضم می شوند، بنابراین باعث افزایش ناگهانی قند خونتان نمی شوند و کمکتان می کنند برای مدت زمان بیشتری سیر بمانید.
توت ها مقدار زیادی پلی فنل دارند و شاخص گلیسمی‌شان نیز پایین است. به صورت کلی بیشتر میوه‌هایی که رنگ تیره تری دارند مانند انگور های تیره رنگ، در مقایسه با میوه هایی با رنگ روشن مانند موز و ملون‌ها، آنتی اکسیدان بیشتری دارند و در هر وعده میزان قندشان نیز پایین تر است.
2. میزان نامشخصی میوه می خورید
برخی از برنامه های کاهش وزن اجازه می دهند هر چقدر دلتان می خواهد میوه و سبزیجات مصرف کنید اما این کار به نظر خیلی هوشمندانه نمی آید. مسلما می توانید مقدار بسیار زیادی از سبزیجات غیر نشاسته ای میل کنید اما درخصوص میوه‌ها باید بیشتر حواستان را جمع کنید، دلیلش هم گلیسمی بالایی است که بعضی از آنها دارند. از آنجا که طعم میوه ها شیرین و دلچسب است، ممکن است بدون اینکه متوجه باشیم، در خوردنشان زیاده‌روی کنیم. در این حالت قند خون به دلیل گلوکز و کالری بالا رفته و منجر به افزایش وزن می شود.
مقدار خوردن میوه برای بیشتر افراد بالغ دو فنجان در روز توصیه می شود ولی باز هم این میزان، بسته به سن و سطح تناسب اندام متفاوت است. اگر توت یا میوه هایی استفاده می‌کنید که برش خورده اند، هیچ اشکالی ندارد که از فنجان‌های اندازه گیری استفاده کنید (سعی کنید هر وعده، یک دوم فنجان باشد).
3. بر اساس میزان گرسنگی خود انتخاب متفاوتی نمی‌کنید
شکمتان به صدا درآمده و هنوز چند ساعتی تا آماده شدن غذا باقی است. شاید هم فقط دوست دارید چیزی بخورید که هوستان به شیرینی را فرو بنشاند؛ قبل از انتخاب، ابتدا این موضوع را برای خود روشن کنید. برای مثال یک سیب بزرگ 120کالری و یک سیب کوچک فقط 53کالری دارد. همچنین هنگام انتخاب، یک سیب را هرگز در اندازه با یک پرتقال مقایسه نکنید. کالری یک پرتقال بزرگ در واقع با کالری یک سیب کوچک برابر است.
4. میوه را به تنهایی می خورید
با اینکه یک قطعه میوه از یک قطعه شکلات شیرین بهتر است اما همچنان پتانسیل آن قند خونتان را بالا برده و سپس باعث سقوط آن شود. میوه را با مقداری پروتئین ترکیب کنید، مثلا با مقداری پنیر یا کره بادام زمینی. این کار باعث می شود میوه باعث فراز و فرود ناگهانی در قند خونتان نشود. میوه باعث افزایش سطح انسولین و پروتئین باعث بالا رفتن هورمون گلوکاگون می شود و این دو هورمون برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون با یکدیگر کار می کنند.
مخصوصا اگر دیابت یا پیش دیابت دارید، خوردن پروتئین به همراه میوه بسیار با اهمیت می شود. در غیر این صورت ممکن است علائم بالا رفتن قند خون از جمله افزایش ضربان قلب را تجربه کنید.
5. میوه اورگانیک نمی خرید
بله، هزینه اش بیشتر می شود اما بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که ارزشش را دارد، حداقل در مورد بعضی از انواع میوه. متخصصان توصیه می کنند انواع سیب، انگور و دیگر میوه‌هایی را که زیاد از آفت کش ها در آنها استفاده می شود، به صورت اورگانیک خریداری کنید. این کار باعث می شود کمتر در معرض آفت کش ها قرار بگیرید و همچنین ممکن است مواد مغذی بیشتری دریافت کنید.
6. پوست میوه را نمی خورید
پوست میوه معمولا بهترین بخش آن از نظر ویتامین و آنتی‌اکسیدان است، برای مثال پوست سیب سرشار است از ویتامین C، فیبر و ویتامین A. تحقیقات همچنین نشان داده پوست سیب می تواند از چاقی جلوگیری کند و خواص ضدسرطانی نیز دارد.
7. میوه ها را به جای خوردن، می نوشید
آب میوه دارای قطعات حاوی فیبر میوه نیست. فیبر از آزاد شدن سریع گلوکز در خون جلوگیری می کند بنابراین وجود آن بسیار مهم است. بهتر است میوه را به صورت کامل یا حداقل به صورت اسموتی میل کنید تا پروتئین داشته باشد. میوه های خشک نیز همین‌طور هستند، درست مانند آب میوه که ممکن است در خوردنشان زیاده‌روی کنید.