روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

سرشار از پروتئین و تهی از هر چیز دیگر!

کد خبر : 2228
۱۳۹۵/۰۹/۲۲ - ۱۵:۳۸
برخی معتقدند که سفیده تخم مرغ می تواند انتخاب سالم‌تری نسبت به مصرف یک تخم مرغ کامل باشد. سفیده تخم مرغ مایعی شفاف و غلیظ است که اطراف زرده را احاطه کرده است. در یک تخم مرغ بارور شده، سفیده به عنوان لایه ای محافظ در برابر باکتری های مضر عمل می کند. همچنین، سفیده برخی از مواد مغذی لازم برای رشد را فراهم می کند.
سفیده تخم مرغ از 90 درصد آب و 10 درصد پروتئین تشکیل شده است. پس اگر زرده را جدا کرده و تنها سفیده آن را انتخاب کنید، ارزش غذایی تخم مرغ به طور قابل‌توجهی تغییر می کند.
کالری کم و پروتئین زیاد سفیده تخم مرغ
سفیده تخم مرغ از محتوای پروتئین بالا و کالری کم برخوردار بوده و در حقیقت 67 درصد از کل پروتئین موجود در تخم مرغ را داراست. این پروتئین از کیفیت بالایی نیز برخوردار است و حاوی تمام نه اسید آمینه ضروری به میزانی است که بدن برای ارائه بهترین عملکرد به آن نیاز دارد.
به واسطه محتوای پروتئین بالا، مصرف سفیده می تواند برخی از فواید سلامت را نیز به همراه داشته باشد. پروتئین می تواند به کاهش اشتها کمک کرده و به این ترتیب  مصرف آن می تواند احساس سیری را برای مدت زمانی بیشتر در شما ایجاد کند.
دریافت پروتئین به میزان کافی از رژیم غذایی برای حفظ و ساخت عضله نیز اهمیت بالایی دارد، به ویژه اگر در تلاش برای کاهش وزن باشید.
با در نظر گرفتن این مسئله که مقدار پروتئین یک تخم‌مرغ کامل، تنها اندکی بیشتر از سفیده به تنهایی است و کالری بیشتری نیز دارد، سفیده تخم مرغ می‌تواند انتخابی جذاب برای افرادی باشد که در تلاش برای کاهش وزن هستند.
دارای چربی اندک و فاقد کلسترول
در گذشته، تخم مرغ به واسطه محتوای چربی اشباع شده و کلسترول بالا، به یک انتخاب غذایی بحث برانگیز تبدیل شده بود. با این وجود، تمام چربی و کلسترول موجود در تخم مرغ در زرده آن قرار دارد. در مقابل، سفیده تخم‌مرغ تقریبا از پروتئین خالص تشکیل شده و فاقد چربی یا کلسترول است.
برای سال ها، این بدان معنی بود که سفیده تخم مرغ سالم‌تر از یک تخم مرغ کامل محسوب می شود. اما مطالعات جدید نشان داده اند که کلسترول موجود در تخم مرغ برای بیشتر مردم مشکل آفرین نیست. با این وجود، برای برخی از افراد مصرف کلسترول، به افزایش سطوح آن در خون منجر خواهد شد. این افراد به عنوان فراواکنش دهندگان شناخته می شوند.
فراواکنش دهندگان دارای ژن هایی هستند که آنها را مستعد ابتلا به کلسترول بالا می سازد و از آن جمله می‌توان به ژن ApoE4 اشاره کرد. برای این قبیل افراد یا آنهایی که کلسترول بالا دارند، سفیده تخم مرغ می تواند انتخاب بهتری باشد.
افزون بر این، سفیده تخم مرغ تقریبا فاقد چربی است و به طور قابل توجهی کالری کمتری نسبت به یک تخم مرغ کامل دارد. بر همین اساس، سفیده تخم مرغ برای افرادی که در تلاش برای محدود کردن کالری دریافتی خود و کاهش وزن هستند، انتخابی خوب محسوب می شود.
 سفیده تخم مرغ یا تخم مرغ کامل؟
سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است و کالری، چربی و کلسترول کمی دارد که آن را به یک ماده غذایی خوب برای کاهش وزن تبدیل می کند.
سفیده تخم مرغ برای افرادی مانند ورزشکاران و بدنسازان که نیازمند دریافت مقدار زیاد پروتئین هستند نیز مفید است، اما میزان کالری دریافتی باید مد نظر قرار گیرد.
با این وجود، سفیده تخم مرغ در مقایسه با تخم مرغ کامل از مواد مغذی کمتری برخوردار است. تخم مرغ کامل حاوی ویتامین، مواد معدنی، پروتئین اضافی و برخی از چربی های سالم است. با وجود اینکه تخم مرغ کامل حاوی کلسترول است، اما مطالعه جدید ارتباطی بین مصرف تخم مرغ و خطر بیماری قلبی نیافته است. بنابر نتایج همین مطالعه، مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ می‌تواند خطر سکته مغزی را نیز کاهش دهد.
افزون بر این، مواد مغذی موجود در تخم مرغ با برخی از فواید سلامت پیوند خورده اند. زرده تخم مرغ منبع خوبی برای دو آنتی اکسیدان مهم به نام های لوتئین و زیگزانتین است که از انحطاط چشم و آب مروارید پیشگیری می‌کنند. مصرف تخم مرغ کامل، با احساس سیری بلندمدت و کمک به دریافت کالری کمتر پیوند خورده است. در حقیقت، برخی مطالعات نشان داده اند که خوردن تخم مرغ در وعده غذایی صبحانه می تواند برای کاهش وزن، شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر مفید باشد.
با این وجود، اگر یک رژیم غذایی را دنبال می کنید که میزان کالری های دریافتی از آن به شدت تحت کنترل قرار دارند یا دارای سابقه خانوادگی کلسترول بالا یا سطوح بالای کلسترول خون هستید، سفیده تخم مرغ می تواند انتخاب سالم‌تری برای شما محسوب شود.