روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح کرد:

تلاش برای ارتقای وضعیت حمل‌ونقل شهر

کد خبر : 2572
۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۱۵:۰۱
یکی از کمیسیون های 5 گانه شورای اسلامی شهر اصفهان، کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات است که از جمله اهداف کلان و راهبردهای آن، تاکید بر ایجاد و توسعه حمل و نقل همگانی و نیمه‌همگانی پاک و قابل دسترس برای همه اقشار مردم، تاکید بر ایجاد و توسعه حمل و نقل غیر موتوری استاندارد و تلاش برای تقویت و افزایش انگیزه شهروندان برای استفاده از این امکانات، مشارکت دادن ساکنان محلات در ساماندهی ترافیک و جلب حمایت نهادهای ذی‌ربط در امر هماهنگی و همگرایی و در نتیجه کاهش آسیب و اختلاف نظرها، اتخاذ سیاست های محدودیت استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین و همچنین تلاش در جهت ارتقای فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.
در این راستا گفت‌وگویی با غلامرضا شیران، رییس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان انجام شده که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
چه تحلیلی از وضعیت ترافیک کوچه پس کوچه و خیابان های شهر اصفهان دارید؟
فکر می کنم بسیار خلاف جهت صحبت کردن باشد اگر بگویم حمل و نقل خوب و قابل قبولی داریم؛ زیرا همه مدیران شهری در این راستا تلاش می کنند، اما کاملا واضح است که آرامش لازم در عبور و مرور را نداریم. عبور و مرور و ترافیک همچنان در سرلوحه مشکلات مردم عنوان می شود و ما به عنوان استفاده‌کنندگان شبکه های حمل و نقل، همواره شاهد این ناملایمات هستیم. فراموش نکنیم که برخلاف هزینه های سرسام‌آور وسایل عمومی حمل و نقل شهری مثل قطارشهری یا خرید اتوبوس 800 میلیون تومانی، مدیران شهری همچنان در تلاش هستند تا برای شهروندان شهری ایده آل بسازند، اما از آنچه داریم خوشحال نیستیم و به همین دلیل تلاش برای ارتقای وضعیت حمل و نقل شهر اصفهان با جدیت صورت می‌گیرد. نکته قابل توجهی که درخصوص الزامات ترافیک و سفرزایی ساختمان ها و نیازهای ترافیکی آنها وجود دارد، این است که احداث ساختمان های جدید به معنای اضافه شدن خودرو و سفرهای شهری است.
منظور از عارضه سنجی ترافیک در ساختمان ها چیست؟
زمانی که با خودرو در خیابان در حال تردد هستید ناگهان متوجه یک بستنی فروشی می‌شوید که خودروها به صورت دوبله در مقابل آن توقف کرده اند و به دنبال آن ترافیک و آلودگی هوا ایجاد شده است، جالب اینکه بستنی فروش هرگز متوجه ترافیک و آلودگی هوا نیست؛ یا یک مجموعه تجاری یا فروشگاه بزرگ، رستوران یا مراکز دیگری که خودروها اطراف آن توقف و باعث ایجاد ترافیک می شوند؛ ما به اینها عارضه های ترافیکی می گوییم که مشکلاتی را بر خیابان ها تحمیل می کنند. با این مثال ها عنوان می کنم که الزامات ترافیک ساختمان به این موارد می پردازد به نحوی که عوارض خودرویی، آمد و شد چه به داخل ساختمان و چه بیرون از آن، درخیابان ها و شبکه های مجاور عوارض ترافیکی این کاربری سنجیده، مدیریت شده و راهکار ارائه می شود تا مشکلی برای شهروندان به وجود نیاید. عوارض ترافیکی روی شبکه بلافصل باید به درستی سنجیده شود و افراد ذی صلاح باید با تخصص لازم این کار را انجام دهند.
باید در بدو ورود به موضوع ساخت یا احداث و هنگام صدور پروانه ساختمانی، این موارد لحاظ شود و فردی که در حال ساخت و ساز است باید در حل مشکلات ترافیکی ساختمان مشارکت کند. از این پس ساختمان هایی که در سطح کشور ساخته می شود شامل قوانین ترافیکی خواهند بود؛ البته مقررات ملی ساختمان در بخش ترافیک هم مهیا شده است.
از چه زمانی به این موضوع به صورت جدی پرداخته شده است؟
خوشبختانه از 5 سال پیش این موارد را به شهرداری ها ابلاغ کردند اما با توجه به اینکه شهرداری ها برای وصول هزینه پروانه ساختمان عجله داشتند و گمان چندانی نمی بردند که پس از دریافت پول، عوارض بعدی آن به گردن خودشان بیفتد، این در واقع گویای غفلت مدیریت شهری بود؛ لذا از 5 سال پیش این کار را آغاز کردیم. در حال حاضر دفترچه مقررات ملی ساختمان با عمق نیم متری از اسناد پشتیبان، آماده و تصویب شده است و ما منتظر ابلاغ وزیر هستیم تا راه برای ورود مهندسان ترافیک به چرخه صدور پروانه های ساختمانی باز شود. تغییرات کاربری ساختمان‌ها نیز با حضور مهندسان ترافیکی محقق می شود و هر جایی قرار باشد ساختمانی احداث شود، قبل از ساخت ارزیابی ترافیکی، انجام و در صورت تصویب، اجازه احداث صادر می شود.
پزشکی قانونی واقع در میدان فیض، ترافیک زیادی را در شهرمان ایجاد کرده است؛ آیا این مرکز به نقطه دیگری منتقل می شود؟
میدان، تقاطع همسطحی است که خودروها به آن ورود پیدا می‌کنند و با سرعتی یکنواخت مسیر خود را تعیین کرده و در نهایت از آن خارج می شوند. حال اگر در گوشه ای از میدان عارضه ای وجود داشته باشد که خودروها را مجبور به توقف کند، مشکلی فراتر از مشکلات ترافیکی است و متاسفانه درگذشته با غفلت مدیران شهری، مجوز ساخت این مرکز در گوشه یک میدان شهری صادر شده است.
من فکر می کنم با ابلاغ دفترچه مقررات ملی ساختمان، این مشکلات برطرف می شود، ضمن اینکه امکان انتقال سازمان پزشکی قانونی اصفهان وجود دارد؛ زیرا کیفیت زندگی شهروندان بیش از اینها ارزش دارد که ما نخواهیم به رفع مشکلات ترافیکی فکر کنیم.
 

روزنامه امروز

روزنامه ی زاینده رود / شماره 2122 روزنامه امروز را آنلاین ورق بزنید

نیازمندی های امروز

نیازمندی های زاینده رود / شماره 2101n روزنامه امروز را آنلاین ورق بزنید