روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

با این توصیه ها، 10 سال بیشتر عمر کنید

کد خبر : 2593
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۵:۲۳
طول عمر از اهدافی است که درصد زیادی از مردم برای رسیدن به آن تلاش می کنند. این در حالی است که امروز اشتباهاتی که در سبک زندگی وجود دارد و برخی از آلودگی های زیست محیطی و بیماری ها، مانع بزرگی برای رسیدن به این هدف شده و فرصت زندگی را از بیشتر افراد می گیرد. اگرچه حذف این آلودگی ها از زندگی بشر کمی دشوار است، اما تغییر سبک زندگی و استفاده از این چند راهکار به افزایش طول عمر کمک زیادی می کند.
1. تناسب اندام
دکتر دی سند کوئیست سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا می گوید: «اگر وزن سالم خود را ثابت نگه دارید، احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می دهید و احساس بهتری در زندگی خواهیدداشت؛ درنتیجه کیفیت زندگی شما به شدت افزایش می یابد.»
اگر می خواهید از سالم یا ناسالم بودن وزن خود اطمینان حاصل کنید، می توانید کوچک ترین بخش کمر در بالای باسن را اندازه بگیرید. به نظر دکتر سندکوئیست اگر دور کمر مردها کمتر از 40 اینچ (101 سانتی متر) و دور کمر زنان کمتر از 35 اینچ (88 سانتی متر) باشد، احتمال ابتلا به بیماری های مزمنی همچون بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان پایین است.
2. ورزش دادن مغز
بنابر نتایج یکی از تحقیقات موسسه ملی کهن سالی آمریکا، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که غالبا در فعالیت‌های پردازش اطلاعات (مانند گوش دادن به رادیو، خواندن روزنامه، انجام بازی جورچین و رفتن به موزه) شرکت می کنند، 47درصد کمتر است.
در پاسخ به دلیل مفیدبودن این نوع از فعالیت ها در کاهش بیماری آلزایمر، دکتر کیمفورد میدور (Kimford Meador)، عضو انجمن مغز و اعصاب آمریکا و استاد مغز و اعصاب دانشگاه فلوریدا می گوید: «اگر عادت به نشستن داشته و هیچ تمرین و فعالیتی نداشته باشید، ماهیچه‌های شما تحلیل می رود؛ مغز انسان نیز به همین گونه است.» به عبارت دیگر، مغز هم نیاز به فعالیت ذهنی دارد تا دچار تحلیل نشود.
 3. پیاده روی حتی به مدت  10 دقیقه
 انجمن پزشکان خانواده آمریکا پیشنهاد می کند که فعالیت فیزیکی (ترکیبی از تمرین های هوازی، قدرتی و انعطاف‌پذیری) 30 تا 60 دقیقه ای در سه یا شش روز هفته، بهترین نوع از فعالیت فیزیکی است. حتی یک پیاده روی 10دقیقه ای روزانه نیز می تواند مفید باشد. اگر حوصله انجام بعضی از تمرین ها را ندارید، می توانید تمرین هایی را انجام دهید که برای شما لذت بخش هستند.
4. رعایت تنوع غذایی
به عقیده دکتر سند کوئیست، اگر یک رژیم غذایی سالم متنوع اتخاذ کنید، بدن شما به طور خودکار مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز را جذب کرده و در نتیجه دچار پیری زودرس نمی شوید. علاوه بر این، اگر میزان جذب سدیم، قند و کلسترول را به تعادل برسانید، بدن شما مواد مغذی بیشتری جذب خواهدکرد.
5. ترک سیگار
به عقیده انجمن جراحان عمومی ایالات متحده آمریکا، ترک عادت سیگار کشیدن یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش کیفیت و طول زندگی است. ترک سیگار احتمال ابتلا به بیماری‌های زیادی همچون سرطان های مختلف (مثانه، رحم، مری، کلیه، حنجره، ریه، دهان، لوزالمعده، گلو و برخی از سرطان‌های خون) و همچنین حمله قلبی، سکته مغزی و نفخ را کاهش می دهد. در حقیقت، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا تخمین می زند که سیگار نکشیدن می تواند 2/13سال به زندگی مردها و 5/14سال به زندگی خانم ها بیفزاید.
6. بیرون کردن استرس از زندگی
 استرس نه تنها باعث اضافه کاری قلب شما می شود، بلکه به سرعت پیری شما نیز می افزاید. دکتر وینر پیشنهاد می کند از موقعیت های استرس زا خودداری کنید و اگر شغل پراسترسی دارید، سعی کنید نحوه مقابله با استرس شغلی را بیاموزید. برای مثال، می توانید برای چند دقیقه دست از کار بکشید و روی تنفس خود تمرکز کنید. علاوه بر این، همواره برای چیزهای خوبی که دارید (مانند سلامتی و خانواده خوب) شکرگزار باشید.
 7. داشتن خواب کافی
خوب و به اندازه خوابیدن باعث افزایش طول عمر شما می شود. به عقیده موسسه ملی سلامت آمریکا، بزرگسالانی که در طول شب کمتر از هفت ساعت می خوابند، در معرض خطر ابتلا به مشکلاتی همچون فشار خون بالا، بیماری قلبی، چاقی، دیابت و افسردگی هستند. علاوه بر این، خواب ناکافی در طول شب، از آزاد شدن هورمون هایی جلوگیری می کند که سلول ها و بافت‌ها را ترمیم و با بیماری و عفونت مبارزه می کند.
 8. استفاده از ضدآفتاب
محققان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری دریافتند که اشعه‌های فرابنفش خورشید، مهم ترین دلیل زیست محیطی سرطان پوست (شایع ترین سرطان در ایالات متحده) هستند. بنابراین، قبل از بیرون رفتن در روزهای آفتابی، از کرم های ضدآفتابی استفاده کنید که SPF آنها 15یا بیشتر است؛ به این روش پوست خود را از اشعه های UVB و UVA مصون دارید.
9.  کمک گرفتن از تست های غربالگری
 سه سرطان بزرگی که برای تشخیص آنها می توان از تست های غربالگری استفاده کرد، شامل سرطان سینه، سرطان گردنه رحم و سرطان روده بزرگ است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری پیشنهاد می کند زنان تا قبل از بیست سالگی به طور منظم آزمایش های بالینی سینه را انجام داده و پس از چهل‌سالگی، یک یا دو سال یکبار تحت آزمایش ماموگرام قرار‌گیرند.
 

روزنامه امروز

روزنامه ی زاینده رود / شماره 2261 روزنامه امروز را آنلاین ورق بزنید

نیازمندی های امروز

نیازمندی های زاینده رود / شماره 2101n روزنامه امروز را آنلاین ورق بزنید