روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

منابع جوانی و شادابی کدامند؟

کد خبر : 2972
۱۳۹۵/۱۱/۲۲ - ۱۶:۰۹
کوآنزیم Q10 که با نام «یوبی کینون» نیز شناخته می شود آنتی اکسیدانی است که به طور طبیعی در سلول‌های بدن ما وجود دارد. نقش ضروری آن نیز محافظت از سلول ها در برابر رادیکال‌های آزاد و هر عامل بیرونی است که باعث ایجاد آسیب‌های اکسیداتیو می شود
 کوآنزیم با تولید انرژی در سلول‌های بدن، مقاومت، قدرت و سفتی عضلات را افزایش می‌دهد. هر چه میزان کوآنزیم Q10 در بدن بیشتر باشد بیشتر می توانید با اثرات پیری مقابله کنید. از این گذشته Q10 باعث برطرف شدن چین ‌و چروک شده و حتی در کرم‌ها نیز از آن استفاده می شود. در این مطلب به سراغ مواد غذایی طبیعی می رویم که حاوی کوآنزیم Q10 هستند.  نکته: با کهولت سن، بدون خواست و اراده ما بخشی از کوآنزیم Q10 بدنمان از بین می رود. بنابراین لازم است این کمبود را با مصرف مواد غذایی اشاره شده رفع کنید. علاوه بر این، مصرف این ماده برای افراد سالمند از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر سنتان بالاست یا والدین مسنی دارید، با توصیه پزشک از مکمل های Q10 استفاده کنید.

بادام هندی:
تمام منابع غذایی سرشار از کوآنزیم Q10 به منابع غذایی حیوانی محدود نمی شوند. به عنوان مثال بادام هندی که البته طرفداران زیادی نیز دارد جزو منابع گیاهی این ترکیب مفید است. توجه داشته باشید که 28 گرم بادام هندی حدود 8/0میلی گرم کوآنزیم Q10 دارد. بهتر است بدانید که بادام هندی مانند انگور، سرشار از رسوتراترول است. خواص آنتی‌اکسیدانی این ترکیب بالاست؛ بنابراین مصرف منظم و به دور از افراط بادام هندی باعث بهبود جریان خون و محافظت از عضلات می شود. در واقع با مصرف این ماده غذایی، مانع از تحلیل رفتن عضلات با گذشت زمان خواهید شد.




بروکلی:
کوآنزیم Q10 به وفور در بروکلی و ساقه آن وجود دارد. مصرف منظم بروکلی باعث پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و مانع از تشکیل لخته های خونی می شود؛ چون حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند کوآنزیم Q10 است. البته گفتنی است که این ترکیب مفید، بیشتر در مواد غذایی تازه وجود دارد؛ بنابراین نمی توان به سبزیجات یخ‌زده یا کنسروی به عنوان منبع این ماده مفید نگاه کرد.




پنیر توفو:
توفو یک پروتئین 100درصد گیاهی است که از دانه سویا تهیه می شود. درواقع توفو همان پنیر سویاست. می توانید این پنیر گیاهی را به سالادها و انواع غذاها اضافه کنید؛ چون یکی از منابع سرشار از کوآنزیم Q10 و همچنین کلسیم بوده و برای محافظت از استحکام استخوان ها و عضلات و همچنین بهبود سلامت عمومی بدن بسیار مفید است. باید بدانید که توفو به اندازه گوشت پروتئین دارد و جزو منابع ویتامین B کمپلکس است. این ماده غذایی بخش زیادی از نیازهای روزانه سلول‌ها به پروتئین و ویتامین های B را تامین و با پیری مقابله می کند.




آب پرتقال و توت فرنگی:
میوه ها به طور کلی حاوی کوآنزیم Q10 نبوده و تنها میوه هایی که به تامین آن کمک می‌کنند پرتقال و توت فرنگی هستند که می توانید آب طبیعی آنها را گرفته و با هم ترکیب کنید. البته افزودن شکر به آن لزومی ندارد.



اسفناج:
اسفناج از دیگر منابع غذایی سرشار از کوآنزیم Q10 محسوب می شود. اسفناج منبع خوبی است که فواید دیگری نیز دارد و بهتر است آن را به برنامه غذایی تان اضافه کرده و همانند هر ماده غذایی دیگر به صورت تازه مصرف کنید. برای جذب خواص آن، اسفناج را خام میل کنید. اسفناج سرشار از ویتامین ها، فیبرها و مواد معدنی و همچنین دارای ترکیبات مغذی مانند بتاکاروتن و لوتئین است. باید بدانید که این دو ترکیب مغذی مانع از پیری سلولی می شوند. اگر می‌خواهید پوستتان سفت و محکم بماند یا قصد دارید با چین و چروک عمیق پوست مقابله کرده و درخشندگی و نشاط را به آن بازگردانید، حتما اسفناج را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید.



ماهی آزاد:
ماهی های سرشار از اسیدهای چرب مانند امگا3 یا حتی امگا6، برای افزایش میزان کوآنزیم Q10 در بدن ضروری هستند. در بین این ماهی ها، ماهی آزاد بیشترین تاثیر را دارد. توصیه می شود هر هفته 3 تا 4 مرتبه ماهی آزاد، خال مخالی، قزل آلا و همچنین ساردین میل کنید.



مرغ:
گوشت ها به طور کلی حاوی میزان زیادی کوآنزیم Q10 هستند. از آنجایی که خوردن گوشت های قرمز به دلیل میزان بالای چربی آنها، زیاد توصیه نمی شود (چون باعث افزایش کلسترول خون و تری گلیسیرید می شوند)، بهتر است مرغ را انتخاب کنید. عضلات مرغ منبع فوق العاده Q10 هستند. برای بهره مندی از خواص بیشتر، می توانید گوشت مرغ را به همراه مواد غذایی سالم دیگر مانند هویج میل کنید. توصیه می کنیم از سرخ کردن مرغ با روغن بپرهیزید و این ماده غذایی را در ترکیب با مواد غذایی مناسب و در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف کنید.