روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

میوه و سبزیجات مناسب برای ماه اسفند (1)

کد خبر : 3094
۱۳۹۵/۱۲/۰۱ - ۱۵:۲۱
زمستان امسال هم رو به پایان است؛ اما آخرین ماهش برای ما ایرانی‌ها یادآور جنب و جوش زیاد است. بهتر است این ماه آخر، باک ویتامین و مواد معدنی‌تان را پرکنید تا با انرژی مضاعف به استقبال بهار بروید. مصرف میوه ها و سبزیجات جزو بهترین و طبیعی ترین روش ها برای افزایش انرژی و ویتامین بدن است. با ما باشید تا با میوه ها و سبزیجات مناسب این ماه بیشتر آشنا شوید.
کلم ها و بخصوص بروکلی
بروکلی، جزو سبزیجات کم کالری است (هر 100 گرم آن فقط 27 کالری دارد)؛ اما تا دلتان بخواهد فیبر دارد. به همین دلیل هضم آن انرژی زیادی می طلبد و باعث کاهش وزن می شود. علاوه بر این گل کلم نیز فیبر زیاد و کالری کمی دارد. بدون شک مصرف زیاد این مواد غذایی برای خیلی ها سخت است چون نفاخ هستند. اگر مصرف این کلم ها را به صورت بخارپز شده و بدون روغن دوست ندارید، می توانید از آنها به صورت پوره در کنار غذا استفاده کنید.



هویج فرنگی
هویج فرنگی نوعی هویج سفید است که کالری کمی دارد، اندکی شیرین است و در عین حال یک ماده غذایی سالم و مفید محسوب می شود. می توانید از این هویج برای تهیه پوره یا گراتن استفاده کنید. هر 100 گرم از این ماده غذایی 70 کالری دارد و سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است؛ بنابراین به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند. توجه داشته باشید که کودکان به مصرف این نوع هویج اشتیاق بیشتری نشان می دهند.



شلغم شیرازی
سیب زمینی ترشی یا شلغم شیرازی، از آن سبزیجات غده ای است که ظاهر چندان زیبایی ندارد اما برای افرادی که از دیابت رنج می برند مفید است؛ چون حاوی انسولین است که تاثیری بر قند خون ندارد. شلغم شیرازی سرشار از منیزیم، کلسیم و پتاسیم و همچنین ویتامین های گروه B است.



ماش
ماش حاوی خواص متعددی است. این ماده غذایی منبع خوب ویتامین C بوده و به دلیل دارا بودن ویتامین B9 برای مقابله با استرس موثر است؛ چون این ویتامین روی دستگاه عصبی تاثیر می گذارد. مصرف ماش همچنین به داشتن خوابی راحت‌تر کمک می کند. ماش سرشار از فیبر بوده و به این ترتیب به رفع یبوست و همچنین کنترل وزن کمک می کند؛ چون به سرعت باعث سیری می شود و کالری اندکی دارد.



تره فرنگی
تره فرنگی بدون شک یکی از معروف ترین سبزیجات زمستانی است که بخارپز کردن آن با سس سرکه و روغن زیتون یا استفاده از آن در ترکیب سوپ با اسفناج و هویج برای بدن بسیار مفید است. تره فرنگی سرشار از مواد معدنی است که سلامتی را ارتقا می دهند. این سبزی پرخاصیت برای کبد، کلیه ها و سلامت روحی مفید است و باعث خوش خلقی می شود.