روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

توصیه های صبحانه ای برای کاهش وزن

کد خبر : 3381
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ - ۱۵:۰۵
حقیقات نشان داده اند افرادی که به طور مرتب صبحانه می خورند، هم آمار کمتری از چاقی و اضافه وزن را گزارش می کنند و هم اگر قصد کاهش وزن را داشته باشند، دستیابی به وزن ایده آل برای آنها راحت تر خواهد بود
در علم تغذیه اهمیت صبحانه به قدری زیاد است که آن را سرمایه ای طولانی مدت می دانند؛ مخصوصا برای آن دسته از افرادی که قصد کاهش وزن دارند. در حقیقت تحقیقات نشان داده اند افرادی که به طور مرتب صبحانه می خورند، هم آمار کمتری از چاقی و اضافه وزن را گزارش می کنند و هم اگر قصد کاهش وزن  را داشته باشند، دستیابی به وزن ایده آل برای آنها راحت تر خواهد بود؛ چرا که مصرف صبحانه، مخصوصا صبحانه ای که درست انتخاب شود، با کنترل کالری دریافتی از پرخوری فرد در طول روز جلوگیری خواهد کرد و البته لازم است بدانید که تاثیرگذاری صبحانه در سلامتی زنان بیش از مردان است. حتما دقت کرده اید افرادی که به بهانه های مختلف از وعده صبحانه صرف‌نظر می‌کنند، انتخاب های ناسالم تری برای وعده ناهار دارند. این افراد در طول روز بیشتر غذا خورده و البته به مواد غذایی چرب و شیرین علاقه پیدا می‌کنند. شاید این به دلیل باور غلط خیلی از مردم باشد که فکر می کنند چون صبحانه نخورده یا از صبح گرسنه بوده اند، می توانند در وعده ناهار یا شام هرچه می‌خواهند بخورند. البته این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که خوردن یا نخوردن صبحانه و حتی نوع انتخاب های غذایی وعده صبحانه، در وضعیت قند خون فرد و تمایل او به مصرف مواد قندی و شیرینی ها در طول روز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. قبل از هرچیز باید این را بگوییم که بهترین صبحانه برای هر شخصی متفاوت است و شما باید صبحانه مطلوب بدن خود را با انجام آزمون و خطاهای متوالی انتخاب کنید؛ اما به هر حال باید توجه داشته باشید که در این انتخاب ها توصیه های زیر رعایت شود:
انتخاب صبحانه بزرگ‌تر
صبحانه بزرگ تر به معنی کالری بیشتر است. زمانی که در رژیم کاهش وزن هستید بهتر است صبحانه بخش قابل توجهی از کالری دریافتی شما را در برگیرد. در یکی از مطالعات اخیر دیده شد افرادی که کالری دریافتی آنها به صورت 700 کیلو کالری در صبحانه، 500 کیلو کالری در ناهار و 200 کیلو کاری در شام تقسیم بندی شده بود، نسبت به کسانی که  تقسیم کالری آنها به صورت 200 کیلو کالری در صبحانه، 500 کیلو کالری در ناهار و 700 کیلو کالری در شام بود، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند. دقت داشت باشید هر دو گروه در حد 1400کیلو کالری دریافت کردند و تنها تفاوت آنها، در تقسیم کالری صبحانه و شام بوده است.
گذر از چای سیاه به چای سبز
چای سبز علاوه بر تاثیرات مثبتی که برای بیماران قلبی به همراه دارد، در افزایش سوخت و ساز و کمک به کاهش وزن افراد نیز تاثیر چشمگیری خواهد داشت. اگرچه میزان این تاثیرات از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما به هر حال انتخاب آن در برنامه کاهش وزن، خالی از لطف نخواهد بود.
محدود کردن شیرینی ها و قندهای مصنوعی
مصرف قندهای ساده در مقادیر بالا، برای مثال محدود کردن صبحانه به یک کیک یا شیرینی و یک لیوان چای، بدترین کار ممکن است. ورود یک دفعه‌ای این حجم قند ساده به بدن، باعث افزایش یک دفعه ای قند خون خواهد شد. اتفاقی که در ادامه این امر روی می دهد، افزایش یک باره سطح انسولین در بدن و کاهش قند خون است و فرد خیلی سریع احساس گرسنگی مجدد خواهد  داشت. در این شرایط است که فرد شدیدا مستعد ابتلا به دیابت، افزایش چربی خون و البته چاقی خواهد شد.
حذف سوسیس و کالباس
این مواد غذایی فرآوری شده و صنعتی، دارای مقادیر بالایی نیرات هستند؛ یعنی همان ترکیب خطرناکی که با سرطان های کولون و رکتوم مستقیما در ارتباط است.
از محتوای بالای چربی و کالری آنها که بگذریم، سوسیس و کالباس همچنین دارای مقادیر بالایی سدیم، نمک و ادویه اند و زخم های گوارشی یکی از شایع‌ترین عوارض مصرف طولانی مدت سوسیس و کالباس خواهد بود.
غلات کامل را از یاد نبرید
غلات کامل از بهترین انتخاب ها برای یک صبحانه لاغرکننده هستند؛ چرا که تاثیر قابل توجهی در سیری و پر کردن شکم دارند. حتما می‌دانید که غلات کامل دارای مقادیر قابل توجهی فیبر و سبوس هستند و میزان ویتامین های گروه B این غلات، از آرد و نان سفید بیشتر است؛ بنابراین وجود این ویتامین ها برای رژیم کاهش وزن حائز اهمیت خواهد بود.
 انتخاب صبحانه‌ای فیبردار
فیبر با پر کردن شکم، سیری قابل توجهی به فرد القا می کند و به ازای آن هیچ کالری هم ندارد؛ پس به راحتی می توان گفت فیبر بهترین ترکیب در رژیم کاهش وزن است. قرار دادن این 5 گرم فیبر در رژیم صبحانه نیز کار سختی نیست. کافی است نصف یک سیب بزرگ، یک دوم لیوان غلات یا دو تکه نان سیاه کامل را انتخاب کنید. هرکدام از این انتخاب‌ها به خودی خود 5 گرم فیبر دارند. اگر آنها را با یکدیگر همراه کنید که چه بهتر! شک نکنید مثل آب خوردن وزن کم خواهید کرد.
تخم مرغ؛ بهترین انتخاب برای صبحانه
تخم مرغ، مخصوصا تخم مرغ آب پز یکی از بهترین انتخاب ها برای صبحانه است. محتوای بالای پروتئین، آن را به یک غذای سیر کننده تبدیل می‌کند تا تحمل رژیم غذایی کاهش وزن برای فرد آسان شود؛ با این حال کلسترول بالای تخم مرغ را هم نباید فراموش کرد؛ بنابراین توصیه می کنیم افرادی که مبتلا به چربی خون بالا هستند، در این خصوص حتما با پزشک خود مشورت کنند.