روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

موادغذایی دوست و دشمن فشارخون را بشناسید

کد خبر : 4231
۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۱۴:۲۰
فشارخون بالا یکی از بیماری های شایع قرن اخیر به دنبال زندگی مدرن و ماشینی است که خطر بیماری های قلبی، عروقی و سکته مغزی و قلبی و همچنین خطر مرگ را به دنبال دارد.
افرادی که از بیماری فشارخون رنج می برند باید از رژیم غذایی سالم و مناسبی استفاده کنند تا از خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته ها و مرگ پیشگیری کنند. مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند سبزیجات، میوه ها و دانه ها پایه و اساس هر رژیم غذایی سالم هستند.
موادغذایی که فشارتان را مثل دارو تنظیم می کند
غذاهای حاوی پتاسیم بالا یکی از لازمه های رژیم غذایی در افراد مبتلا به فشارخون بالاست و اگر در زمره آن دسته از افرادی هستید که بیماری فشار خون دارند حتما در برنامه غذایی خود غذاهای حاوی پتاسیم مانند موز، خربزه و آووکادو را بگنجانید؛ زیرا پتاسیم اثر سدیم یا به عبارتی نمک را کم کرده و فشار خون را کاهش می دهد.
معجزه امگا ٣ در کاهش فشار خون
امگا ٣ ماده غذایی بسیار مفید و موثری در کاهش فشار خون است که در مواد غذایی ازجمله دانه های کتان، گوشت گاو، ماهی قزل آلا وجود دارد؛ پس در صورتی که مبتلا به فشارخون بالا هستید مصرف این نوع موادغذایی را فراموش نکنید.
شکلات خوراکی محبوبی که فشارخون را کم می‌کند
شکلات تلخ که حاوی حداقل 200 میلی گرم فنول کاکائو باشد به عنوان یک ماده غذایی مفید و موثر در کاهش فشار خون شناخته می شود و به عنوان یک خوراکی محبوب، برخلاف باور بسیاری که شکلات را برای خود مضر می دانند، شکلات تلخ در بسیاری از بیماری ها مانند فشارخون مفید است.
نمک را از سر سفره تان بردارید
غذاهای کم سدیم یا به عبارتی کم نمک یکی از لازمه های رژیم غذایی در افراد مبتلا به فشارخون بالاست و کسانی که از این بیماری رنج می برند نباید در روز بیش از 1500تا2000 میلی گرم نمک مصرف کنند؛ زیرا استفاده بیش از این مقدار نمک، خطر افزایش فشار خون را به دنبال دارد.
غذاهای کنسروی فشارخونتان را بالا می برد
کسانی که از فشارخون بالا رنج می برند باید برخی موادغذایی را از رژیم خود حذف کنند. برخی مواد غذایی به دلیل افزودنی و نمک بالا برای مبتلایان به فشارخون مانند سم بوده و برای آنها خطرناک است . برخی موادغذایی مانند زیتون، غذاهای کنسرو شده، غذاهای فرآوری شده با نمک بالا، ترشی ها و غذاهای نمک سود، عامل افزایش فشارخون محسوب شده و باید از مصرف آنها در رژیم غذایی اجتناب کنید.
چای و قهوه با فشارتان بازی می کند
کافئین ماده ای است که مصرف بیش از حد آن می تواند باعث افزایش فشار خون شود. برخی افراد به مصرف قهوه و چای اعتیاد دارند و این عادت برای سلامتی بسیار مضر و خطرناک است.
سمی که مرگ را خبر می کند
الکل یکی از مواد بسیار مضر است که حرکت خون در شریان‌ها را مختل می کند و می تواند فشار خون را افزایش دهد و تهدیدکننده بزرگی برای سلامت بدن و جان افراد محسوب شود.
اگر فشارخونتان بالاست این گوشت‌ها را نخورید
چربی های ترانس و چربی های امگا6 در افزایش فشار خون موثر هستند؛ به همین دلیل باید از مصرف غذاهای بسته بندی شده و گوشت های آماده در سوپرمارکت مانند همبرگرها و ساندویج‌ها اجتناب کنید؛ زیرا باعث افزایش التهاب در بدن و فشار خون می‌شود.
غذاهای شیرین ممنوع
شکر و قند عامل ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند دیابت و چاقی محسوب می‌شوند. مصرف قند بالا در رژیم غذایی با فشار خون بالا ارتباط مستقیم دارد به همین دلیل از مصرف موادغذایی حاوی شکر و قند بالا مانند شیرینی های چرب خودداری کنید.