روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

چگونه با رژیم مدیترانه‌ای، رماتیسم مفصلی را درمان کنیم؟

کد خبر : 4385
۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۱۴:۴۰
رماتیسم مفصلی نوعی بیماری است که مفاصل زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بیشترین درگیری در مفاصل دست و پا وجود دارد، اما عضلات زانو، شانه و لگن نیز بی نصیب نخواهند ماند.
معمولا این درگیری مفصلی به صورت قرینه صورت می‌گیرد؛ یعنی اگر در مفصل دست سمت راست خود احساس ناخوشایندی داشتید، دست سمت چپ نیز درگیر خواهد شد. رماتیسم مفصلی  (RA) موجب تورم و التهاب مفاصل شده و با گذشت زمان، سطح مفاصل را تخریب کرده و در نتیجه حساسیت و درد در مفاصل را احساس خواهید کرد؛ RA یا رماتیسم مفصلی نوعی بیماری «سیستماتیک» است؛ یعنی خیلی زود تمام بدن را درگیر می کند.
به بیان دیگر، بیماری سیستماتیک نوعی بیماری است که به طور همزمان، فرد را دچار چند نوع بیماری می کند و چندین اندام را درگیر می‌کند؛ ممکن است فرد از بیماری خود مدت‌ها غافل باشد و نشانه های آن را جدی نگیرد.
درمان
روماتولوژیست ها، متخصصان سلامت مفاصل بدن هستند که به تنهایی کار نمی کنند؛ تیم کاری آنها شامل پرستاران، فیزیوتراپ ها، درمانگران، داروسازان، پزشکان و متخصصان تغذیه می شود. این تیم درمانی تمام تلاش خود را برای کنترل درد، درمان دارویی و ارائه تمرینات مفید برای بهبود عملکرد مفاصل و تغذیه صحیح در اختیار بیماران قرار می دهند.
وزن متناسب داشته باشید
رابطه عمیقی که بین سلامتی و آرتروز وجود دارد، بحث وزن فرد است؛ وزن زیاد از حد به سلامت مفاصل آسیب خواهد زد و درد و ناراحتی مفاصل را تشدید می کند؛ اگر شما دچار اضافه وزن هستید باید سعی کنید تا وزنتان را کم کنید، زیرا در غیر این صورت به مفاصلتان فشار بیشتری خواهد آمد.
نوع چربی موجود در رژیم غذایی را تغییر دهید
جالب است بدانید که احتمال ابتلا به ناراحتی های قلبی در بیماران رماتیسم مفصلی، بیش از دیگر افراد است؛ نوع و مقدار چربی مصرفی که برای پخت و پز استفاده می کنید، سطح کلسترول خون را تغییر داده و ممکن است باعث درد و التهاب مفاصلتان شود.
روغن ماهی بیشتری بخورید
ماهی هایی نظیر ساردین، تن و سالمون که گوشت تیره رنگ تری دارند، از نظر امگا ۳ غنی بوده و حاوی چربی های اشباع نشده مفید هستند؛ به علاوه مصرف روغن ماهی به کاهش التهابات مفصلی و کاهش درد کمک شایانی می کند؛ سعی داشته باشید در هفته دو واحد ماهی (هر ۱ واحد برابر با ۱۴۰ گرم یا یک فیله کوچک ماهی است) مصرف کنید؛ حتی بسیاری از انواع تخم مرغ ها و نان ها نیز با اسیدهای چرب امگا ۳ غنی سازی شده است؛ البته نوعی از امگا ۳ که از منابع گیاهی (GLA) مثل تخم کتان گرفته شده باشد، تاثیر ضعیف تر و کمتری نسبت به نوع حیوانی در کاهش التهابات دارد.
روغن ماهی
طبق تحقیقات صورت گرفته، استفاده زیاد از مکمل های حاوی روغن ماهی کمک چشمگیری به کاهش علائم بیماری رماتیسم مفصلی می کند؛ برای مثال مدت زمان دردهای مفصلی صبحگاهی فرد کمتر شده و با مصرف این روغن درد کمتری را تجربه خواهد کرد.
نوعی از مکمل روغن ماهی مناسب است که حاوی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم EPA و DHA (چربی امگا ۳) در هر کپسول باشد؛ اما توقع معجزه نداشته باشید، شاید تاثیرگذاری قرص‌ها حداقل سه ماه زمان ببرد؛ پس بهتر است صبور باشید؛ البته پیشنهاد می شود که قبل از اینکه مصرف هرگونه مکملی را سرخود به برنامه روزانه تان اضافه کنید، با دکتر مشورت داشته باشید.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای
رژیم مدیترانه‌ای شامل مصرف مرغ و ماهی است؛ اگر می‌خواهید پیرو این نوع از رژیم باشید، باید گوشت کمتری مصرف کرده و مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات (تازه، یخ زده و کنسرو شده)،  روغن زیتون، غلات، لوبیا و خشکبار را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
این برنامه غذایی جدید باعث می شود تا چربی های اشباع شده از برنامه غذایی حذف شده و چربی‌های مفید و غیراشباع مثل امگا ۳ جایگزین آنها شود؛ طبق مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته، در عین ناباوری علائم بیماری رماتیسم مفصلی با تبعیت از این رژیم غذایی به حداقل کاهش یافته است.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل ۴ واحد سبزیجات و ۲ واحد میوه می شود؛ همچنین باید بیشتر از روغن ها و فرآورده های غنی از چربی های اشباع نشده مثل روغن زیتون و روغن کلزا استفاده کنید؛ باید با مصرف میوه های رنگی بیشتر مانند کلم‌های رنگی و فلفل دلمه‌ای رنگی مقدار دریافتی آنتی اکسیدان را افزایش داده تا به کاهش التهابات و علائم بیماری رماتیسم مفصلی کمک کند.
غذاهای غنی از آهن مصرف کنید
یکی از علائم رایج بیماری رماتیسم مفصلی، خستگی مفرط است و اگر بیمار دارای کم خونی نیز باشد، وضعیتش بدتر شده و خستگی او چند برابر خواهد شد؛ بیماری کم خونی می‌تواند در نتیجه التهابات ایجاد شده یا استفاده طولانی مدت از قرص‌های ضدالتهابی استروئیدی ناشی شود؛ لازم است بدانید که استفاده از این قرص ها موجب خونریزی داخلی و زخم معده خواهد شد.
نتیجه‌گیری
پیروی از نکات و مسائل تغذیه ای که در بالا به آنها اشاره شد، تاثیر بسیاری در کاهش علائم رماتیسم مفصلی خواهد داشت؛ تاثیر رژیم مدیترانه‌ای را دست کم نگیرید؛ البته ورزش نیز بی‌تاثیر نیست، برنامه ورزشی منظمی در نظر بگیرید و سعی کنید روی عضلات مفصلتان کار کنید، تا فشار کمتری به زانوهای تان وارد شود.