روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

استاندار چهارمحال و بختیاری:

طرح راه‌آهن استان برگشت ناپذیر است

کد خبر : 4396
۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۱۵:۱۵
استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اجرای طرح ملی راه آهن استان برگشت ناپذیر است، گفت: این طرح در دولت دوازدهم نیز به صورت جدی پیگیری می شود.
قاسم سلیمانی دشتکی در مورد طرح راه آهن استان افزود: اگرچه شیوه تامین منابع مالی طرح راه آهن استان همه را خسته کرد، اما این طرح برگشت ناپذیر و اجرای آن حتمی است.
وی با بیان اینکه خسته شدن به منزله ناامید شدن نبود، افزود: بیش از ۲۰ جلسه کارشناسی با رییس سازمان مدیریت برنامه و بودجه و مسئولان وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های مختلف برای اجرای این طرح برگزار شد.
به گفته وی، برخی از تصمیمات به کار کارشناسی قوی‌تر و شیوه نامه تامین منابع نیاز داشت؛ زیرا برخی از این طرح‌ها نیازمند اعتبار بسیار زیاد بود.
سلیمانی دشتکی اجرای طرح راه آهن را یکی از آرزوها و مطالبات مردم استان دانست و گفت: برای اجرای طرح راه آهن چهارمحال و بختیاری تلاش های بسیاری شد تا راه آهن اصلی‌ترین طرح استان باشد؛ زیرا در زمان اجرا و بهره برداری بیش از ۲ هزار شغل ایجاد می کند.
استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه راه آهن استان ارتباط بین این استان و آب های آزاد جنوب کشور و فلات مرکزی را فراهم می کند، افزود: با احداث راه آهن صنایع مادر مانند فولاد، مواد اولیه خود را به راحتی و با ارزان ترین قیمت تهیه می کنند و تولیدات این صنایع برای صادرات از طریق آب‌های آزاد از این راه آهن عبور می کند.
به گفته وی، برای احداث خط راه آهن حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که سرمایه گذار داخلی از عهده این کار بر نمی آمد؛ در نتیجه یک کنسرسیوم بین المللی برای اجرای آن پیشنهاد شد.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در سفر رییس جمهوری کره جنوبی به ایران، رؤسای جمهور دو کشور ایران و کره جنوبی، پروتکل ها و تفاهم نامه های همکاری را امضا کردند که راه آهن یکی از این تفاهم نامه ها بود. وی تصریح کرد: پس از این روند، بررسی تیم های ۳۰ تا ۴۰ نفره در سطح استان آغاز شد و درحال حاضر طرح مطالعاتی و بررسی کارشناسی مسیر در حال انجام است.
سلیمانی دشتکی افزود: ما خیلی دوست داشتیم عملیات اجرایی این طرح در دولت یازدهم آغاز شود، اما نشد و پیگیری آن در دولت دوازدهم به شدت دنبال می شود.
وی یکی دیگر از طرح‌های حساس برای این استان را طرح انتقال آب بن - بروجن دانست و گفت: این طرح در سال ۹۱ به اجرا درآمد و اعتبار آن از ۲۰ میلیارد به ۱۳۰میلیارد ریال در سال ۹۲ رسید.
به گفته وی، در سفر سال ۹۳ رییس جمهوری و هیئت دولت به این استان، این طرح به عنوان یکی از طرح‌های مهم استان قلمداد شد و در نهایت ۳ میلیارد ریال اعتبار برای آن در سال ۹۳ اختصاص یافت. وی افزود: قرار بود قسمتی از این طرح را بخش خصوصی اجرا کند که متاسفانه این بخش نتوانست وارد اجرای
 طرح شود و در نتیجه دولت طی یک حرکت انقلابی، در سال ۹۵ اعتباری حدود یک هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال را به این طرح  اختصاص داد. استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: بخشی از این طرح در سال نخست دولت دوازدهم و مجموع آن در سال ۹۷ به بهره برداری کامل می رسد.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در دولت یازدهم طرح‌های مهم راهسازی در استان، اجرا و این طرح‌ها باعث توسعه زیرساخت‌های استان شد.
سلیمانی دشتکی یادآور شد: سخت ترین کار برای مسئولان چهارمحال و بختیاری، اجرای طرح‌های عمرانی در سال ۹۴ بود که دولت با کاهش بودجه مواجه شد.
وی افزود: در سال ۹۵ نیز به دلیل وجود دیون فراوان و خالی بودن خزانه، دولت با شرایط سختی روبه‌رو بود که خوشبختانه با تدبیر و امید، این سال با دستاوردهای مهمی طی شد.
به گفته وی، با تلاش همه مسئولان استان بیش از ۹۰ درصد از ۸۴ طرح سفر استانی رییس جمهوری و هیئت دولت به چهارمحال و بختیاری اجرایی شده و تعدادی از طرح‌های ورزشی باقی مانده از محل مصوبات سفر استانی تا پایان امسال و سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی با گرامیداشت ۲۰ مرداد، هشتاد و سومین سالگرد تاسیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار این رسانه در افغانستان گفت: این رسانه رسمی کشور نقش مهمی در امر اطلاع رسانی صحیح و به موقع در ایران و عرصه بین المللی دارد و در این راستا ایرنای مرکز استان به‌خوبی از انجام وظایف اطلاع رسانی شفاف و دقیق برآمده و تحول خوبی را در این عرصه شاهد بودیم.
به گزارش ایرنا، با اجرای پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری، تحول بزرگی در جابه‌جایی و حمل و نقل ریلی مسافر و کالا، بین استان های بزرگ و صنعتی کشور رخ می دهد و فاصله استان‌های جنوبی تا مرکز کشور را حدود ۵۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می کند.
در عملیات اجرایی قطعه دوم از کیلومتر ۴۲ تا ۶۳، یک ایستگاه و دو تقاطع غیر همسطح و یک پل اجرا می شود.
در قطعه سوم نیز از کیلومتر ۶۳ تا ۹۰ دارای یک ایستگاه و یک تقاطع غیر همسطح بوده و ۷ کیلومتر باقی مانده شامل راه های دسترسی با ایستگاه هاست.
حدود ۲۰۰ دستگاه پل کوچک و چهار دستگاه تونل در مسیر راه آهن در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود و در مسیر قطعه دوم این پروژه، یک تونل به طول ۶۲۰ متر وجود دارد که حفاری ۱۸۰ متر آن باقی مانده است.
با راه اندازی این خط ریلی ۷۵ میلیون تن بار از فلات مرکزی ایران به بنادر جنوبی منتقل می شود و مسیر فلات مرکزی به بنادر جنوبی کشور ۴۷۰ کیلومتر کاهش می یابد.