روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

کدام نوع نان باعث عدم جذب املاح غذا می شود؟!

کد خبر : 4607
۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۱۴:۲۳
مهدی شادنوش متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در خصوص انواع نان‌های مصرفی اظهار کرد: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، نان باید پرفیبر (پر سبوس) و کم نمک باشد تا علاوه بر تامین فیبر (نیاز روزانه انسان به فیبر ۳۰ گرم است) و املاح (آهن، کلسیم، فسفر، روی، منیزیم) مورد نیاز بدن، از بروز بیماری‌های غیر واگیر (چاقی، قند خون، چربی خون، فشارخون، سکته قلبی، سکته مغزی) نیز جلو گیری کند. وی با اشاره به اینکه استفاده از نان‌های کامل و سبوس دار به جای نان‌های پخته شده با آرد سفید، ضرورت دارد، تصریح کرد: اگر آرد سبوس دار باشد، در این صورت اسید فیتیک سبوس توسط مخمر‌ها طی تخمیر می‌شکند و خاصیت دفع کنندگی خود را از دست می‌دهد و هضم و جذب آن بهتر شده و خاصیت تغذیه‌ای پیدا می‌کند. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در پاسخ به این سوال که آیا نانی که روی آن سبوس پاشیده باشند، برای سلامتی مفید است، گفت: واقعیت این است که سبوس پاشیده شده روی نان خاصیت تغذیه‌ای ندارد و برعکس به دلیل داشتن اسید فیتیک، از جذب املاح غذا جلوگیری کرده و باعث دفع آن می‌شود.
شادنوش اظهار کرد: سبوس باید در آرد موجود بوده و تخمیر شود تا خاصیت تغذیه‌ای داشته باشد؛ بنابراین پوسته‌هایی که روی نان می‌پاشند نه تنها خاصیت تغذیه‌ای ندارد بلکه مانع جذب املاح غذا می‌شود.