روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

سکوت مسئولان راه و شهرسازی استان تامل برانگیز است؛

ریزش تونل چری ؛ برای سومین بار در سال جاری

کد خبر : 4742
۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۳:۱۴
عصر روز سه شنبه ، بیست و هشتم شهریورماه جاری ریزش سردرب ورودی تونل چری در محدوده مسیر ارتباطی کوهرنگ- مسجد سلیمان منجر به کشته و زخمی شدن 8 نفر شد. در این میان اما سکوت مسئولان راه و شهرسازی تامل برانگیز است.
به گزارش ایرنا؛ از زمان ابتدایی ریزش سردرب تونل چری، خبر وقوع حادثه ابتدا در شبکه های مجازی، سپس از سوی نیروهای امدادی هلال احمر چهارمحال و بختیاری اطلاع رسانی و اعزام اکیپ های امداد و نجات، واکنش سریع و جست وجوگرهای این جمعیت به محل حادثه اعلام شد.
عملیات اجرایی ساخت تونل چری و راه‌های دسترسی به آن از سوی اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری به صورت پیمانی درحال انجام است.
خبرگزاری ایرنا در این رابطه گزارش داد که در حادثه دلخراش تونل چری با وجود تلاش های مکرر خبرنگار این خبرگزاری برای گفت و گو با مسئولان این اداره کل برای تشریح چگونگی ابعاد و نوع حادثه در لحظه مخابره خبر از سوی مسئولان راه و شهرسازی به عنوان متولی طرح بدون پاسخ و در هاله ای از ابهام مانده است.
با این حال خبر گزاری مهر گزارش داد که  قاسم قاسمی،مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: ریزش تونل چری به خاطر آبخیز بودن محل حفاری رخ داده است.
وی عنوان کرد: کارگران در داخل تونل در حال آرماتور بندی با میلگرد بوده اند که سقف تونل ریزش می کند.
در همین رابطه فرماندار کوهرنگ از تعطیلی پروژه احداث تونل چری در این شهرستان خبر داد.
 مرتضی زمانپور در گفت و گو با خبرگزاری مهر با اشاره به حادثه ریزش تونل چری و فوت سه کارگر، عنوان کرد: در حال حاضر پروژه احداث تونل چری به علت نبودن ایمنی لازم تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.
یک کارشناس فنی اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در ساعات ابتدایی حادثه به خبرگزاری ایرنا گفت: ریزش تونل چری برای سومین بار در سال جاری اتفاق می‌افتد و هر بار به دلیل آب و رطوبت خاک منطقه و رانش های مکرر زمین در این محدوده سردرب ورودی تونل ریزش می کند.
این کارشناس که از ایرنا خواسته نامش ذکر نشود ادامه می‌دهد: ۲ نفر از فوتی ها در ساعت اولیه حادثه ۲ برادر و از اهالی محل بوده که به عنوان کارگر در تونل مشغول به کار بوده و پیمانکار اجرایی طرح نیز زیر آوار مفقود شد.
اما اینکه این حادثه در سال جاری برای سومین مرتبه رخ داده است جای تامل و کار کارشناسی بیشتر برای جلوگیری از حوادث مشابه در زمان اجرای طرح و حتی بعد از بهره برداری دارد، چه بسا ابعاد این حادثه نیز برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم باید مورد کنکاش مسئولان قرار گیرد.
بنابراعلام اورژانس و هلال احمر چهارمحال و بختیاری جسد فرد مفقود شده زیرآوار نیز نیمه های شب پیدا شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری گفت: با اعلام وقوع حادثه در کوتاه ترین زمان ۶ اکیپ امداد و نجات این جمعیت از جمله تیم واکنش سریع و تیم جست وجو و نجات زنده یاب به همراه ۸ سگ جست وجو گر به محل اعزام شد.
سید احمد مرتضوی فرد به ایرنا گفت: در ساعات اولیه عملیات امداد و نجات از سوی امدادگران، ۲ کشته از زیر آوار بیرون آورده شد، یک فرد مصدوم به بیمارستان فارسان انتقال و ۴ نفر دیگر نیز که سطحی زخمی شده بودند در محل حادثه درمان شدند. وی ادامه داد: بر این اساس پیمانکار اجرایی طرح نیز زیرآوار محبوس شده بود که با تلاش های مکرر گروه جست وجو و نجات، نیمه های شب جسد وی پیدا شد.
مرتضوی فرد با اشاره به اینکه عملیات ساخت تونل چری و راه‌های دسترسی محدوده کوهرنگ - مسجد سلیمان حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اظهار کرد: برای انجام عملیات اجرایی تونل چری و راه های دسترسی آن ۱۳۰ هزار متر مکعب ورودی تونل خاکبرداری و ۲۰ متر از تونل خاکبرداری و حفاری شده است.
هزینه احداث تونل چری و راه های دسترسی  با قیمت پایه، ۲ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
به گزارش ایرنا، محور شهرکرد - مسجد سلیمان از محورهای مهم ارتباطی چهارمحال و بختیاری و شبکه راه های ملی محسوب می شود و ارتفاع گردنه چری از سطح دریا ۲۸۰۰ متر است.
عملیات اجرایی ساخت تونل چری و راه های دسترسی اطراف آن در بخش دوآب صمصامی شهرستان کوهرنگ و در مسیر استان خوزستان مهرماه سال ۹۴ آغاز شد.
با توجه به اهمیت زیاد این محور، وضعیت فعلی راه در بعضی از قسمت ها به دلیل مشکلات فنی و مهندسی که جوابگوی نیاز و تقاضای ترافیک موجود نیست و به خصوص در فصل زمستان و با بارندگی مشکلات عدیده ای برای رانندگان ایجاد می کند، ساخت تونل با جدیت دنبال می شد.
مسیر پیشنهادی گردنه چری به طول تقریبی ۱۱کیلومتر است که با احداث آن علاوه بر آنکه مشخصات هندسی راه اصلاح شده، ۱۰ کیلومتر از طول مسیر کوهرنگ به خوزستان کاسته می شود.
با احداث مسیر جدید ،۲۱ کیلومتر از نامناسب ترین بخش محور موجود در محدوده گردنه چری حذف می شود.