روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

پربازدیدترین اخبار

مدير کل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري:

«مدارس طبيعت» زنگ،آموزش مستقيم و معلم ندارند

کد خبر : 4833
۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۱۳:۵۷
مدير کل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: مدارس طبيعت زنگ ندارند، ديوار ندارند، آموزش مستقيم و معلم ندارند و کودکان با لمس طبيعت به خوبي آن را تجربه مي‌کنند.
مدرسه طبيعت، قلمرويي است براي كودكان؛ فضايي كه در آن امكان تعامل آزادانه، كنجكاوانه و سرخوشانه با طبيعت براي كودكان فراهم است. تجربه هاي كودكانه در اين فضا، تعامل آزادانه و ملموس با همه عناصر طبيعت از جمله آب، خاك، سنگ، چوب، گياه و حيوان را در برمي گيرد؛ تعاملي باز و آزاد، تك نفره يا جمعي و بر اساس انگيزه های دروني كودكان.به گزارش جهانبین نیوز ؛ شهرام احمدي، مدير کل محيط زيست چهار محال و بختياري با اشاره به اهميت مدارس طبيعت در پرورش کودکان گفت: مدارس طبيعت پس از تفاهم‌نامه‌اي که سازمان حفاظت محيط زيست با وزارت آموزش‌وپرورش در سال ٩٢ منعقد کرد و منجر به توليد محتوايي به نام منشور مدارس جم يا مدارس جامع محيط زيستي شد، ‌ايجادشدند.وي افزود: بر اين اساس سازمان حفاظت محيط زيست بسته‌اي را براي کودکان و نوجوانان سن ٣ تا ١٨ سال طراحي کرد که خروجي اين بسته در مقطع ديپلم، فارغ‌التحصيلاني خواهند بود که هم مي‌توانند مشکلات معيشتي خود را حل کنند و هم تامين نيازهاي معيشتي آنها منجر به تخريب غيرقابل جبران محيط زيست نشود.احمدي خاطر نشان کرد: در مقطع اول، سازمان حفاظت محيط زيست با هماهنگي که با دانشگاه علوم بهزيستي و سازمان بهزيستي کشور انجام داده، کودکان ٣ تا ١٢ سال را در قالب مدارس طبيعت، نکات آموزشي تربيتي را در قالب مکتب مدارس طبيعت که در دنيا به عنوان nature school از آنان ياد مي‌شود آموزش مي‌دهد.
در كشور ما تا چندي پيش نيز اكثر مردم كودكي خويش را در محيط هاي روستايي و شهرهاي كوچك مي‌گذراندند كه در آن شرايط دسترسي مداوم به محيط‌هاي طبيعي آسان بود. محله، كانون فعاليت‌هاي روزانه كودكان بود و اوقات فراغت كودكان عمدتا به بازي‌هاي فردي و جمعي، كاوش و تخيل مي‌گذشت. چنين تجربه اي به كودكان اجازه مي‌داد خلاق و شادمان باقي بمانند و در حوزه هاي گوناگون، توانا در حل مسئله و داراي مهارت‌هاي متنوع باشند.اما امروز شرایط کاملا متفاوت است؛ چراکه سبک زندگی ها تغییر کرده و کودکان از ارتباط مستقیم با طبیعت محروم هستند و اگر در كودكي انگيزه و توانايي كافي براي درك مفاهيم مربوط به طبيعت و عشق به آن ايجاد نشود، در بزرگسالي هر اندازه آموزش در اين زمينه ها داده شود، از آنها شهرونداني متعهد و فعال در عرصه طبيعت نخواهد ساخت؛ شايد  این شهروندان آگاه  باشند ولي فعال نخواهند بود.
با این حال به عنوان راه حلي براي برون رفت از اين چالش مي‌توان مفهوم مدرسه طبيعت را معرفي كرد.مدرسه طبيعت يعني فراهم كردن گستره ای آزاد به منظور بودنِ در طبيعت براي كودكان.بررسي هاي صورت گرفته شده روي اين مدارس نشان مي‌دهد که درصد بيش فعالي دانش‌آموزان کاهش يافته، ضريب يادگيريشان زياد شده و حتي کودکاني که مبتلا به اوتيسم بودند در اين مدارس نشانه‌هايي از بهبود بروز داده اند.مدارس طبيعت زنگ ندارند، ديوار ندارند، آموزش مستقيم و معلم ندارند و کودکان با لمس طبيعت به خوبي آن را تجربه مي‌کنند، خلاقيتشان رشد مي‌کند و اعتمادبه‌نفس می یابند.هيچ رقابت و مقايسه‌اي در اين مدارس وجود ندارد. بچه‌ها اين مجال را پيدا مي‌کنند  که خاک را لمس کنند، آب بازي و گل بازي کنند و خاطره خوشي از طبيعت برايشان باقی بماند. بچه‌هايي که اين‌گونه رشد کنند، عاشق سرزمينشان مي‌شوند، ‌اين افراد در بزرگسالي هيچ‌وقت شيشه خودرويشان را براي ريختن زباله پايين نمي‌آورند، اين افراد هرگز در برابر رخداد آتش سوزي جنگل‌ها بي‌تفاوت نمي‌مانند، هرگز به سمت حيات وحش‌ به بهانه تفريح شليک نمي‌کنند.
اين افراد مي‌توانند براي هموطنان خود و همه ساکنان کره زمين الگو باشند.