روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

روزانه حدود ۴۳ نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند؛

جاده در کمین مسافران

کد خبر : 4873
۱۳۹۶/۰۷/۱۴ - ۱۵:۱۸
ایران یکی از کشور های گسترده در منطقه خاورمیانه است.کشوری متشکل از نژاد های مختلف،شهرها و استان های گوناگون و شرایط آب و هوایی متنوع که در نوع خود بی نظیر است.لزوم ارتباط بین شهرهای مختلف از دیرباز عامل مسافرت های بی شمار داخلی محسوب می شود.
در گذشته  ، افراد  بسیاری با کجاوه و قافله  روزها و شب ها را  در جاده های صعب العبور و یا بیابان های خشک ایران سپری می کردند.عده ای رنج سفر را به جان می خریدند و به مقصد می رسیدند و عده ای دیگر در کاروانسرایی یا زیر درخت خشکی اسیر سختی های سفر می شدند و جان می باختند.موقعیت مهم ارتباطی ایران بین کشورهای همسایه نیز از دیگر عواملی بود که تردد در جاده های ایران را بیشتر می کرد. وجود جاده ابریشم،دسترسی ایران به آب های آزاد و ... سبب آن می شد تا کاروان های بی شماری در مناطق مرکزی ایران سفر کنند.کاروان هایی با اهداف مختلف چون سیاحت،تجارت و زیارت. رنج سفرهای طولانی با چهارپایان،خطرات حمله سارقان و دیگر حوادث طبیعی جان مسافران را در آن روزگار تهدید می کرد.با این وجود سفرهای روزگار پیشین یک برتری قابل توجه نسبت به سفرهای امروزی داشت!حوادث و تصادف های جاده ای.با حضور اتومبیل در جاده های ایران و بهبود امکانات جاده‌ای اگرچه خطرات تا حد بسیاری از بین رفت ولی رانندگان و مسافران اسیر هیولای دیگری به نام تصادف های جاده ای شدندکه  همچون خطرات روزگار پیشین جان آنها نشانه رفته بود.سخن گفتن در باب حوادث جاده ای در ایران امری تکراری و پرکاربرد شده است.دیگر بر همگان روشن است که کشور ما یکی از حادثه خیز ترین جاده های جهان را دارد که در هر مناسبت و ایام تعطیل خانواده های زیادی را داغدار می کند. در جدیدترین آمار منتشر شده روزانه حدود ۴۳ نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. اگر به این تعداد آمار مصدومان را هم اضافه کرد که چیزی حدود دوبرابر آمار افراد فوت شده است!همچنین طبق آمار منتشر شده کشور ما دربین ده کشور دارای جاده‌های حادثه خیز قرار دارد که شش کشور از این کشورها در قاره آفریقا هستند.یعنی جایی که کمترین امکانات ممکن را دارد.برای بررسی علل این حوادث دلایل بی شماری را می توان برشمرد ولی بدون شک مثلث حوادث جاده ای در ایران دارای سه ضلع جاده ها،اتومبیل ها و راننده هاست.جاده های ایران با وجود نظارت دقیق ماموران پلیس راهور هنوز هم پر خطر است.از بزرگراه های احداث شده بین شهرهای مرکزی ایران که بگذریم به شهرهایی می رسیم که هنوز از وجود یک جاده بین شهری امن بی بهره اند.مناطق کوهستانی و پر رفت آمد در ایران یکی از مهم‌ترین مناطق حادثه خیز در جاده های کشور است.بررسی ها نشان می دهد حتی بزرگراه های کشور نیز تصادف های زیادی را در دل خود ایجاد کرده اند.تصادف هایی که غالبا به صورت زنجیره ای بوده است. کم عرض بودن جاده،نبود شانه خاکی در حاشیه جاده،وجود پیچ های تند و عدم وجود علائم هشدار دهنده و عدم نور کافی در برخی از جاده ها از مهم‌ترین مشکلات جاده های بین شهری در کشور است.تصادف با کامیون و اتوبوس یکی از حوادث رایج در ایران است ولی در بسیاری از جاده های کم عرض کشور شاهد تردد وسایل سبک و سنگین هستیم.تلاش های بی شمار مسئولان راه سازی با مشکل همیشگی کمبود بودجه قطعا پر ثمر نخواهد بود.
ایران خودرو و سایپا دو نام شناخته شده برای مردم ایران است دو شرکت اتومبیل سازی در ایران که وسایل آنها هر روز عامل مرگ افراد بسیاری می شود.یک دهه گذشته افزایش ناگهانی قیمت وسایل این دو شرکت آغاز شد.حرکتی که اعتراض های بی شماری را به دنبال داشت.تحریم خرید خودروهای داخلی یکی از این اعتراضات بود که البته با حربه فروش خودروی قسطی و تسهیلاتی از جانب ایران خودرو و سایپا شکست خورد.امروزه در اکثر خانه ها یکی از محصولات این دو شرکت وجود دارد.محصولاتی که به گفته مسئولین یک ستاره از مجموع ستاره های استاندارد کیفی را کسب کرده اند.هر از چند گاهی هشدارهایی مبنی بر توقف اتومبیل های بی کیفیت از جانب مسئولین استاندارد سازی رسانه های می شود که البته در حد هشدار باقی می ماند.در جدیدترین آمار منتشر شده طیف زیادی از محصولات خودرویی داخل، فاقد استاندارد لازم هستند.محصولاتی که مدت هاست در معرض حذف هستند ولی نه حذف می شوند و نه قیمت آنها پایین می آید.مسئولین استاندارد‌سازی شاید به این موضوع می اندیشند که در صورت حذف این خودروها ،چه جایگزینی برای آنها ست؟
اما ضلع سوم و اصلی یعنی رانندگان؛ امروزه به یمن  وجود مراکز تعلیم  رانندگی بی‌شمار در کشور،رانندگان بی شماری تحویل خیابان‌ها می شود.وجود محدودیت‌های رانندگی برای رانندگان نوپا اگرچه آنها از رانندگی طولانی و نامحدود باز می‌دارد ولی آشکار است که برای کسب گواهینامه دیگر همانند گذشته نیازی به گذراندن هفت خان نیست.رانندگی بسیاری از مردم، فعالیتی باحوصله و پردقت نیست.وجود اتومبیل های تیز رو و البته وسایل الکترونیکی همچون تلفن همراه سبب شده بسیاری از رانندگان نسبت به فعالیت خود کمترین دقت را داشته باشند. تلفات رانندگی در کشور ما سومین عامل مرگ و میر است.در کنار این معضل،هزینه های هدر رفته برای تصادف های جاده‌ای مانند هزینه های بیمارستانی ،ترافیکی و ... از دیگر ضررهای تصادف جاده است.
 
نویسنده : سعید نریمانی