روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

پوشاک تولیدی اصفهان باکیفیت‌تر از خارجی است، اما مشتری ندارد؛

ایرانی بدوزید، خارجی بخرید

کد خبر : 4907
۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۱۳:۱۳
کشور ایران به لحاظ تاریخی و فرهنگی حکایت های بی شماری دارد؛ حکایت‌های گوناگونی از نژادهای مختلف ایرانی؛ حکایت هایی از شهرهای بی شمارش که با وجود یکپارچگی و اتحاد، تفاوت‌های چشمگیری دارند.
 بر همگان روشن است که ایرانیان باستان مردمانی با دانش و پیشرفته بوده و در اکثر فنون دوران خود مهارت خاصی داشته اند. اگر به نقش های تخت جمشید نگاه دقیقی بیفکنید، می توانید با نژادهای مختلف ایرانی آشنا شوید.یکی از خصوصیات بارز نژادهای مختلف ایرانی که سهم عمده ای در شناسایی آنها داشته،پوشش آنهاست. با بررسی های تاریخی می توان دریافت که صنعت پوشاک یکی از مهم‌ترین صنایع ایران باستان بوده است. لباس‌های متنوع و زیبای نژادهایی چون لر، کرد، بلوچ و... معرف مردمان شهرهای ایران بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی، چه نزد زنان و چه مردان، در ایران یک حقیقت بوده‌است و به هیچ وجه ایرانیان در برهنگی به سر نمی برده‌اند؛ اما این را بایستی در نظر داشت که پوشش کامل و آراسته همراه با تزئینات زنان در ایران، با پوشش چادر سیاه  بسیار متفاوت بود و سبک خاص خودش را داشته است. برخی معتقد هستند که این پوشش کامل و آراسته، به نوعی منشأ به وجود آمدن حجاب در دنیاست.
ویل دورانت معتقد است که نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌است که می‌توان این کشور را منشأ اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست. روند تاریخ تمدن و فرهنگ انسانی از زمانی آغاز شد که انسان‌ها زندگی فردی و غارنشینی را رها کرده و هسته‌های نخستین جامعه بشری را پدید آوردند. از این رو در هر جامعه‌ای بنا به شرایطی نوع پوشاک و پوشش زنان و مردان تغییر کرد. برای نمونه در جنگ‌ها بانوان مبارز ایرانی لباسی همچون مردان می‌پوشیدند. گواه این سخن جنگ سهراب با گردآفرید بود؛ زیرا تا زمانی که کلاهخود از سر گردآفرید نیفتاد، سهراب به زن بودن او پی نبرد. ابزارهای ریسندگی و بافندگی کشف شده، اشاره به اهمیت پوشش در کتب مختلف تاریخی و ادبی در کنار نام های متنوع پوشش ایران، از جمله دلایلی است که اهمیت پوشش را در کشور ما نشان می دهد. با ورود اسلام به ایران، ارزش پوشش در کشور دوچندان شد؛ چرا که دین اسلام تاکید فراوانی بر پوشش مناسب مردان و زنان دارد. شاید از زمان قاجار بود که صنعت پوشاک، ابزاری برای تجارت متمولان شد. ورود پارچه‌های غیر ایرانی به کشور با فرمان متحدالشکل شدن لباس در دوران رضاخان، همراه و پای پوشاک خارجی به کشور باز شد.کت و شلوارهای متنوع  و شیک غربی با کراوات و پاپیون ارزش خاصی نزد ایرانیان یافت. در ابتدا اکثر مردم از لباس‌های غیرایرانی استقبال کردند ولی این میهمان ناخوانده سبب شد تا پوشاک ایرانی به انزوا رو نهد. با پیشرفت هر چه بیشتر کشور، گرایش مردم به پوشاک خارجی بیشتر شد و پوشاک وطنی از رونق افتاد. کارخانه های بافندگی یک به یک تعطیل شد، پارچه‌های ایرانی بی کیفیت شدند و کارگاه های تولیدی به سختی به کار خود ادامه دادند. حال، بازار پوشاک ایران در دست اجناس غربی است. اصفهان از جمله شهرهایی است که مراکز خرید پوشاک بسیاری را در خود جای داده است؛ مغازه های شیک که پوشاک انحصاری مارک‌های معتبر دنیا را با قیمت گزاف به فروش می رسانند که البته مشتری‌های مخصوص به خود را دارند. از مغازهای لباس‌فروشی معتبر که بگذریم به دیگر مراکز پوشاک می‌رسیم. اگر برای خرید به مغازه ای نه چندان معروف وارد شوید و درباره لباسی اطلاعات بخواهید، قطعا با این جمله روبه‌رو می شوید:«کار تُرکه». آری، پوشاک به اصطلاح ترک، اکثر مغازه های اصفهان را به تسخیر خود در آورده است. شاید به اندازه‌ای که ما از تُرک بودن پوشاک ذوق زده می شویم، خود مردمان این کشور شگفت زده نشوند. اما آیا تمام این پوشاک محصول کشورهای خارجی است؟
رییس اتحادیه پوشاک اصفهان در این باره می گوید: تمام پوشاک موجود در بازار، خارجی نیستند؛ بلکه تولیدات داخلی با مارک خارجی، به مشتریانی که متقاضی پوشاک خارجی هستند، ارائه می‌شود. ابراهیم خطابخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه وارد کردن پوشاک خارجی، برای تولیدات داخل مشکل ایجاد کرده است، اظهار کرد: پوشاک تولیدی استان اصفهان، از نظر کیفیت، بهتر از پوشاک خارجی است، اما تعدادی از تولیدکنندگان همین پوشاک داخلی را با مارک‌های خارجی مورد تقاضای مشتری به مردم ارائه می‌کنند. اما دلایل این علاقه بی حد مردم به پوشاک خارجی چیست؟
اصولا ما مردمانی هستیم که از پرداخت هزینه زیاد برای یک کالا لذت می بریم. اگر پیراهنی با قیمت مناسب و معقول مشاهده کنیم در خرید آن دچار تردید می شویم ولی مشاهده همان پیراهن در یک مغازه معتبر، ما را به پرداخت چندبرابر قیمت اصلی آن لباس تشویق می کند.
کیفیت پوشاک
شاید یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت پوشاک غیروطنی،تصور ما از کیفیت بی نظیر آنهاست.دوخت های صنعتی، الگوهای متنوع و رنگ های زیبا برای ما بیانگر کیفیت مناسب یک لباس است. حال اگر پوشاک وطنی را مشاهده کنیم متوجه می شویم که خیاط زحمت کش حتی نتوانسته است نخ را روی خط مستقیم بدوزد؛ عدم تنوع در الگوی دوخت،رنگ های نه چندان متنوع و... از دلایلی است که ما را در خرید پوشاک ایرانی دچار تردید می کند.
تبلیغ؛ عاملی برای فروش
تبلیغ کالا یکی از مهم‌ترین ابزارهای فروش در بازار امروز است.کدام فروشنده است که کالای خود را تبلیغ نکند و کدام خریدار است که از تبلیغ رضایت نداشته باشد؟! برای  فروش پوشاک هم چه تبلیغی پر نفوذتر از مارک خارجی آن لباس وجود دارد؟ بدون شک علاقه بی شمار مردم به پوشاک خارجی، سبب ورشکستگی هر چه بیشتر پوشاک داخلی می شود.دردناک‌تر از این موضوع، تلاش دوزندگانی است  که باید با مارک های خارجی همراه شود تا مورد پسند مردم قرار گیرد. در این میان عده ای سودجو وجود دارند که از بازار با ظاهر خارجی پوشاک سود هنگفتی می‌برند.
 
نویسنده : سعید نریمانی

روزنامه امروز

روزنامه ی زاینده رود / شماره 2261 روزنامه امروز را آنلاین ورق بزنید

نیازمندی های امروز

نیازمندی های زاینده رود / شماره 2101n روزنامه امروز را آنلاین ورق بزنید