روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

پربازدیدترین اخبار

به بهانه نرده گذاری روی دهانه های سی و سه پل؛

میخ هایی بر دل تاریخ

کد خبر : 4959
۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۱۴:۲۵
وقتی اولین ماشین در اواخر دوره قاجار وارد شهر اصفهان شد، از عمر سی‌وسه پل حدودسیصد سال می‌گذشت. نمی دانیم چه چیزی باعث شد که راننده اولین ماشین بدون احساس ترس و عذاب وجدان از روی سی و سه پل عبور کند؛
شاید راه دیگری نبود و پل دیگری برای عبور وجود نداشت. اوضاع به همین منوال گذشت تااینکه حدود سال 1310شمسی سر و کله کامیون‌های سنگین نیز پیدا شد؛ کامیون‌هایی که به جای کاروان های شتر، به حمل و نقل خوار بار (گندم، برنج، قند و شکر و نفت)به کار گمارده شده بودند. درسال1311 وقتي نخستين بار پديده اي به نام آسفالت برسر زبان‌ها افتاده بود، آسفالت کردن سطح دوپل اصلي چهارباغ در دستور کار مديران شهر قرار گرفت.
طرح اساسي ديگري که به ذهن مديران شهر رسيد، آن بود که براي نجات پل هاي چهارباغ از تحمل اين همه بار سنگين و شايد روان سازي رفت و آمد شهري، بهترين راه آن است که پل جديدي روي رودخانه بسته شود.
 در آذر1312 با آشکار شدن شکاف هاي دو چشمه از سي و سه پل، محدوديت ها روي پل مذکور تجديد شد؛ بدين شکل که فقط عابرپياده مي توانست از روی آن عبور کند.درحال حاضر، از تصمیم جدید مسئولین درخصوص احداث نرده روی دهانه های این پل تاریخی به دلیل حادثه اخیر سقوط و فوت کودک دو سال و نیمه خبرهایی به گوش می‌رسد تا امنیت جانی عابران پیاده تامین شود. قضاوت در مورد اینکه تغییر در یک اثر تاریخی درست است یا خیر، با مخاطب؛ اما به نظر می رسد یک اثر تاریخی باید به همان شکل اولیه باقی بماند.شاید هم این مداخله و اقدامات دیگر باعث شود آیندگان گمان کنند نرده های اضافه شده جزئی از این اثر تاریخی است!
ایجاد حفاظ هایی با کمترین مداخله در سازه پل
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این مورد گفت: سی و سه پل و پل خواجو ازجمله پل های تاریخی اصفهان هستند که با قدمت ۴۰۰ساله از زمان صفویان روی رودخانه زاینده‌رود قرار گرفته‌اند و باوجود نداشتن حفاظ، ایمن بوده و ساختار مناسب آنها امنیت عابران را تامین می کرد.
ناصر طاهری ادامه داد: امروز باوجود حجم و تردد بالای عابران از روی پل های تاریخی اصفهان و به ویژه سی‌وسه پل و پل خواجو، ایجاد راهکار برای تامین امنیت عابران بیشتر احساس می شود؛ به همین دلیل موضوع ایجاد حفاظ روی این پل های تاریخی، در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی استان و همچنین سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان مطرح شده است و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری به همراه اداره کل میراث فرهنگی استان، به منظور ایجاد حفاظ هایی که با کمترین مداخله در سازه پل همراه بوده و کمترین تاثیر را بر منظر بصری آن داشته باشد طرح‌هایی را ارائه داده اند.
مهم‌ترین موضوع در این طرح، حفظ سیماومنظرشهری پل است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه سی وسه پل  و پل خواجو و دیگر پل های تاریخی شهر اصفهان، علاوه بر کارکردهای میراثی و گردشگری، به عنوان معبر عمومی در شهر اصفهان مورد استفاده قرار می گیرند، گفت: شهرداری به عنوان متولی اداره شهر، ضوابط و قوانینی دارد که در محیط های شهری، هرجا مخاطره و تهدیدی برای جان شهروندان وجود دارد، بایستی تمهیدات لازم را برای حفاظت از جان آنها بیندیشد.فریدون الهیاری تصریح کرد: درخصوص اتفاق ناگوار این سال‌ها که منجر به سقوط و مرگ یک نابینا و کودک خردسال شد، مسئولان شهرداری پیشنهاداتی را برای این منظور به دفتر شورای فنی اداره  میراث فرهنگی  ارائه کنند.
وی ادامه داد: ابتدا نظر اعضای شورا این بود که به دلیل تاریخی بودن پل، نباید هیچ مداخله ای در آن صورت گیرد؛ ولی اتفاقات مذکور آنها را مجاب کرد که طرح های پیشنهادی را بررسی کنند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه طرح های پیشنهادی شامل نصب شیشه،کابل های نامرئی و نرده چوبی است، گفت: نرده های چوبی به صورت آزمایشی و در صورتی که به سیما و منظر پل آسیبی وارد نکند، تایید و اجرا می شود تا به نتیجه مطلوب برسیم. وی در پاسخ به این سوال که در صورت تایید نشدن این طرح، جای میخ ها روی پل باقی می ماند گفت: پایه های  نرده در قسمت بتنی پل که جزو تاریخی آن نیست نصب شده و در صورت تایید نشدن طرح اصلاح می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام نیاز به تایید سازمان یونسکو و دیگر سازمان‌ها ندارد گفت: این اقدام پیچیده ای نیست و همه جای دنیا انجام می شود؛ درنتیجه نیاز به تایید این سازمان ها ندارد.
الهیاری تاکید کرد: تلاش ما این است که تا حد امکان، مداخله ای در این پل ها نداشته باشیم اما اگر در جایی نیاز به انجام اقدامی باشد،کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی نظارت های لازم را انجام داده و نظر نهایی خود را اعلام می‌کنند.
وی ضمن تاکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع در این مورد حفظ سیما و منظر پل هاست، خاطرنشان ساخت: نصب حفاظ مشکلی را ایجاد نمی کند.











عکس : مهدی زرگر
نویسنده : اعظم حاجی رضا زاده

روزنامه امروز

روزنامه ی زاینده رود / شماره 2289 روزنامه امروز را آنلاین ورق بزنید

نیازمندی های امروز

نیازمندی های زاینده رود / شماره 2101n روزنامه امروز را آنلاین ورق بزنید