روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

قند خطرناک‌تر از چربی است! از کربوهیدرات بیشتر باید ترسید!

کد خبر : 5683
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۱۲:۳۲
در میان مردم چربی از اعتباری ناچیز برخوردار است. در فرهنگ ما عموماً از چربی می‌گریزند. همین امر برای کربوهیدرات، مثلاً پاستا، برنج و نان، نیز صادق است. با این حال، هر دوی این مواد، یعنی کربوهیدرات و چربی، برای سلامت بدن مفید و ضروری‌اند. در واقع ما برای زیستن به آن‌ها نیاز داریم. اما پرسش این است که آیا آن هنگام که پای کاهش کالری به میان می‌آید یکی از این دو مهم‌تر از دیگری است؟ بر اساس پژوهشی مربوط به سال ۲۰۱۷ در مجله‌ی The Lancet، پاسخی برای این پرسش وجود دارد، پاسخی که می‌تواند موجب تعجب‌تان شود.
 

در میان مردم چربی از اعتباری ناچیز برخوردار است. در فرهنگ ما عموماً از چربی می‌گریزند. همین امر برای کربوهیدرات، مثلاً پاستا، برنج و نان، نیز صادق است. با این حال، هر دوی این مواد، یعنی کربوهیدرات و چربی، برای سلامت بدن مفید و ضروری‌اند. در واقع ما برای زیستن به آن‌ها نیاز داریم.

اما پرسش این است که آیا آن هنگام که پای کاهش کالری به میان می‌آید یکی از این دو مهم‌تر از دیگری است؟ بر اساس پژوهشی مربوط به سال ۲۰۱۷ در مجله‌ی The Lancet، پاسخی برای این پرسش وجود دارد، پاسخی که می‌تواند موجب تعجب‌تان شود.

کربوهیدرات در برابر چربی

در کالری دریافتی روزانه، شما می‌بایست مواد مغذی را به ترتیب زیر دریافت کنید:

  • کربوهید‌رات: ۴۵ الی ۶۵ درصد
  • چربی: ۲۰ الی ۳۵ درصد
  • پروتئین: ۱۵ الی ۲۰ درصد

محققان در ۱۸ کشور به بررسی این نکته پرداختند که کربوهیدرات و چربی چگونه می‌توانند بر روی خطر آسیب‌های قلبی و مرگ و میر تأثیر بگذارند. این مطالعه بر روی ۱۳۵ هزار و ۳۳۵ نفر صورت گرفت و ۷ سال به طول انجامید. در این مطالعه عادات غذایی و همچنین فراوانی غذا با تعداد کل مرگ و میر و مسائل مربوط به قلب همچون سکته قلبی، بیماری‌های قلبی و …، مقایسه شد. نتیجه این شد که رژیم‌های غذایی حاوی ۶۰ درصد کالری از کربوهیدرات، به نسبت رژیم‌های غذایی حاوی ۳۵ درصد کالری از چربی‌، ۲۸ درصد بالاتر از مرگ و میر برخوردار بودند.

 

البته که میانه‌روی و اعتدال همواره مفید است اما زمانی که به سلامت کل بدن می‌رسید، به کربوهیدرات توجه کنید. کربوهیدرات‌های خوب و بد را بشناسید و از میان آن‌ها کربوهیدارتِ خوب را برگزینید.

کربوهیدرات و یک رژیم غذایی سالم

کربوهیدرات نخستین منبع سوخت بدن است. بدون کربوهیدرات شما احساس ضعف خواهید داشت. به همین سبب نباید مصرف آن‌ها را قطع کنید. در ادامه به به موادی اشاره می‌کنیم که برای دریافت کربوهیدرات می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۱- برنج قهوه‌ای:

بهتر است برنج سفید را با برنج قهوه‌ی جایگزین کنید. برنج قهوه‌ای از فیبر بیشتری برخوردار بوده و می‌تواند مدت زمان بیشتری شما را سیر نگاه دارد.

۲- نان سبوس‌دار کامل:

نان سبوس‌دار کامل حاوی فیبر، ویتامین ب و ویتامین ای است.

۳- کینوآ:

کینوآ از جمله بهترین و سالم‌ترین غذاهایی است که می‌توانید بخورید. کینوآ، به عنوان منبعی غنی از کربوهیدرات و پروتئین، از آنتی‌اکسیدان‌ها و پتاسیم نیز برخوردار است. آن را می‌توانید در سوپ و یا سالاد بریزید و نوش‌جان کنید.

۴- جو:

از جو استفاده کنید. جو به عنوان منبع کربوهیدرات، سرشار از فیبر است. آن را می‌توانید با میوه‌ها، شکلات تلخ و آجیل همراه کرده و به عنوان صبحانه مصرف کنید.