روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

پربازدیدترین اخبار

سهم استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری افزایش نداشته است؛

زیرساخت ها مناسب سازی شوند

کد خبر : 6576
۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۱۵:۳۶
در زمان شهردار پیشین بود که طرح بازگشت اصفهان به «شهر دوچرخه ها» کلید خورد. طرحی که چشم انداز آن افزایش سهم سفرهای شهری به 10 درصد در سال 1400 دیده شد. از آن زمان تا کنون 3 سالی می گذرد اما آمار اعلام شده از سوی شهرداری پیشرفتی در این طرح نشان نمی دهد. به گونه ای که معاون حمل و نقل شهری شهرداری اصفهان این سهم را 4 درصد عنوان می کند.
به نظر می رسد شهروندان آن گونه که باید استقبالی از این طرح نداشته اند که دلیل آن به گفته کارشناسان می تواند آماده نبودن زیرساخت ها باشد. به خصوص که حالا بعد از سه سال اگرچه تعداد ایستگاه ها افزایش داشته اند؛ اما نه تنها ایستگاه ها بلکه دوچرخه ها نیز فرسوده شده اند. از طرف دیگر نیز فعالان محیط زیست نگران هستند که شهردار فعلی اصفهان از این طرح استقبالی نکند و حتی دوچرخه های نمادین نصب شده در سطح شهر را جمع آوری کند.
موضوعی که علیرضا صلواتی آن را تایید نمی کند و می گوید شاید در زمینه تهیه زیر ساخت ها و فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه آن گونه که باید موفق نبوده ایم؛ اما این طرح متوقف نخواهد شد. چه بسا برای رسیدن به چشم انداز اصفهان 1400 در سال جاری برنامه های جدیدی برای پیشرفت زیرساخت‌ها و نهادینه شدن این فرهنگ درون شهروندان در نظر گرفته شده است.
به گفته صلواتی؛ در بحث دوچرخه ها معاونت حمل و نقل از همان ابتدا بحث های زیرساختی و فرهنگ‌سازی را همزمان به پیش برده و در ادامه نیز به همین صورت خواهد بود؛ اما با توجه به ارزیابی های صورت گرفته، اولویت ها در سال جدید تغییر کرده است. به این صورت که 100 کیلومتر مصوب شده با اولویت مناطق 1، 3، 4، 5 و 6 به پیش خواهد و رفت و دلیل آن نیز حفظ پیوستگی و یکپارچگی مسیرهاست.
صلواتی در مورد تاثیر ورود بخش خصوصی در آماده سازی زیرساخت ها معتقد است که استفاده از مشارکت بخش خصوصی در ایستگاه های دوچرخه نه تنها به ارائه خدمات بهتر به شهروندان می‏انجامد بلکه سیاستی است در راستای کاهش تصدی‏گری که به شدت مورد تاکید شورای اسلامی شهر و شهرداری قرار گرفته است؛ اما می گوید این کاری نیست که سریعا به نتیجه برسد و شهرداری آرام آرام به این سمت حرکت خواهد کرد تا بتواند خدماتی مناسب را به شهروندان ارائه دهد.
 نهایتا می توان با ارتقای کمی و کیفی ایستگاه ها و دوچرخه های آن ها، رضایتمندی شهروندان را نیز افزایش  داد. زیرا معاونت حمل و نقل شهرداری بر آن است که با همکاری بخش خصوصی علاوه بر بهبود کمی و کیفی ایستگاه های دوچرخه، طرح ایستگاه‏های کاملا هوشمند را نیز در شهر پیاده سازی کند. به خصوص که قرار است ارتباط دوچرخه ها با حمل و نقل عمومی نیز تکمیل شود تا شهروندان بتوانند دوچرخه های خود را در کنار ایستگاه های قطار شهری و اتوبوس ها پارک کرده و مسیر خود را ادامه دهند. به گفته صلواتی؛ هم اکنون نیز 50 درصد از ایستگاه های قطار شهری به پارک دوچرخه مجهز شده اند و مابقی نیز در حال انجام هستند.
طبق گفته های معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان یکی از اقدامات تاثیر گذار در سال گذشته بردن سه شنبه های بدون خودرو به محلات بوده که امسال نیز قرار است به محلات جلفا، نظر، رهنان و خوراسگان برده شود تا بتوانند این محلات را نیز پوشش دهند.
برنامه دیگر معاونت حمل نقل برای افزایش سهم دوچرخه ها در سفرهای شهری ادامه طرح «بفرمایید دوچرخه» است که به گفته صلواتی قرار است با شروع نمایشگاه دوچرخه در محل نمایشگاه های بین المللی ادامه پیدا کند. البته این طرحی است که باید از طریق همکاری با اتحادیه فروشندگان دوچرخه در شهر انجام شود تا شهروندان بتوانند راحت تر به خرید دوچرخه اقدام کنند.
 
نویسنده : هاجر مرادی

روزنامه امروز

روزنامه ی زاینده رود / شماره 2397 روزنامه امروز را آنلاین ورق بزنید

نیازمندی های امروز

نیازمندی ها زاینده رود / شماره 2359n روزنامه امروز را آنلاین ورق بزنید