روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

پربازدیدترین اخبار

وقتی با پدیده پنهان سازی معلولان مواجه می شویم؛

هزاران کودک اصفهانی در صف سنجش

کد خبر : 7034
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۱۵:۲۳
هر ساله قبل از شروع سال تحصیلی، شور و نوایی در بین خانواده‌هایی که کلاس اولی دارند موج می‌زند. دغدغه‌ای که این روزها خانواده‌های کلاس اولی ها را درگیر خود کرده، مراحل اولیه و سنجش‌هایی است که باید در چند روز متوالی انجام دهند. به عبارت دیگر، غربالگری دانش‌آموزان در بدو ورود به دبستان از طریق طرح سنجش که مجری آن آموزش و پرورش استثنایی است، انجام می‌گیرد.
هدف از این طرح، تشخیص و شناسایی به‌موقع نارسایی‌های جسمی، ارزیابی وضعیت ذهنی کودکان بدو ورود به مدرسه، کمک به بهبود کیفی آموزش وکنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی، بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکان دارای مشکل و صدورشناسنامه سلامت برای تمام کودکان است که به منظور انجام تست های هوش به پایگاه‌های تخصصی ارجاع می‌شوند و با ارزیابی نهایی در صورت بروز مشکل،با معرفی‌نامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان، به‌مدارس ویژه (استثنایی) معرفی می‌شوند.
«ستاره مشرف» روان‌شناس کودک در این باره می‌گوید: مشکل این است که معمولابرخی  پدر و مادرها به دلیل اینکه نمی توانند با موضوع کم‌توانی و اختلال در کودک خود کنار بیایند، به اصرار و با ترفندهای مختلف دست به مخفی کردن این موضوع زده و می‌کوشند، از طریق متوسل شدن به مسئولان، مراجعه مکرر و پادرمیانی افراد، موفق به ثبت‌نام در مدارس عادی شوند. موضوعی که دود آن فقط به چشم کودک می رود و از آنجا که نمی‌تواند پا به پای همکلاسی‌های خود پیش رود، دچار سرخوردگی و انزوا می‌شود.
وی می افزاید: گاه یک یا دو سال دانش‌آموز در پایه‌ای توقف داشته و در پایان کارنامه مطلوبی هم برای این دانش‌آموز صادر شده و به هر طریقی دانش‌آموز، پایه اول را با موفقیت پشت سر گذاشته است؛ اما در همان اوایل یا اواسط پایه دوم، دیگر جایی برای ماندن دانش‌آموز در مدرسه عادی نمانده و براساس گزارش معلم، در مدرسه یا مرکز اختلال یادگیری تست مجدد از وی گرفته شده و به جای اول خود که همان مدارس استثنایی است، برگشت داده شده است. پس باید خانواده ها به منظور جلوگیری از آسیب روحی و روانی دانش‌آموز، در بدو کار، مسیری درست و بدون پنهان کاری در پیش گیرند.
کارشناس مسئول واحد تشخیص و پیشگیری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان  نیز در این باره می گوید: طرح سنجش آمادگی تحصیلی حدود 90 هزار کودک نوآموز، از سوم تیرماه در 62 پایگاه  56 پایگاه اولیه و شش پایگاه تخصصی در استان اصفهان آغاز می شود.
«مژگان رسولیان» می‌گوید: از این تعداد 33 هزار نفر نوآموزانی هستند که در مراکز پیش دبستانی تحت نظارت آموزش و پرورش ثبت نام کرده اند و بقیه نوآموزان پایه اول، متولدان نیمه دوم سال 1390 و نیمه اول 1391 هستند که والدین می توانند برای انجام سنجش نوآموزان پایه اول و پیش دبستانی ضمن مراجعه به مدرسه مورد نظر برای ثبت نام، نوبت گیری پایگاه سنجش را انجام داده و در تاریخ مقرر با در دست داشتن شناسنامه کودک، شناسنامه والدین و کارت واکسن به
 پایگاه های سنجش مشخص شده در نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان مراجعه کنند . رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز معتقد است: امروزه با پدیده پنهان سازی معلولان رو به رو هستیم و جمعیت مدارس استثنایی باید ۱.۵ برابر جمعیت فعلی باشد.
«مجید قدمی» شرط ثبت نام کلاس اولی ها را انجام ارزشیابی و سنجش سلامت می داند و می‌افزاید: در پایگاه ها سنجش بینایی و شنوایی دانش آموزان، همچنین بهره هوشی و ... سنجیده می شود و اگر مشکلی در هر کدام از این موارد مشاهده شود، دانش آموزان  ارزیابی تخصصی می شوند. در مرحله تخصصی اگر اختلال ذهنی تشخیص داده شود، به مدارس استثنایی فرستاده می شوند. اگر اختلال جسمانی تشخیص داده شود انتخاب اینکه بچه های‌شان در مدارس عادی درس بخوانند یا در مدارس استثنایی، به عهده والدین است و ما از طرح فراگیر که دانش آموزان با اختلالات جسمی در مدارس عادی تحصیل کنند حمایت می کنیم.
وی هزینه انجام سنجش را ۲۵ هزار تومان عنوان کرد و گفت: در شرایط خاص اقتصادی، به خانواده‌ها تخفیف هایی داده می شود؛ البته این سنجش برای نوآموزان عشایر رایگان است.
سال گذشته یک و نیم میلیون نوآموز مورد سنجش قرار گرفتند که ۷۲ درصد سابقه دوره پیش دبستانی داشتند.
برخی بر این عقیده اند که کودکان آموزش‌پذیر نباید جدا از دیگر همسالان خود و در مدارس ویژه تحصیل کنند؛ ولی عیب این روش در این است که مدارس کشور ما واجد شرایط مطلوب برای این گونه کودکان است و چنین افرادی خیلی زود به کمبودهای خود پی می برند، همکلاسی هایشان آنان را دربازی های خود شرکت نمی دهند و تمسخر می‌کنند و معلمان‌شان هم به دلیل عدم پیشرفت، توجهی به آنها نمی‌کنند؛ درنتیجه، عقده حقارت هم به کمبودها و نارسایی‌هایشان اضافه می شود.
 امیدواریم در پناه چتر حمایتی خانواده و ارگان‌های مربوطه، روندی رو به جلو در رشد تربیتی و روحی روانی کودکان امروز و آینده سازان فردا داشته باشیم.
 
نویسنده : تکتم کمالی