روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

پربازدیدترین اخبار

در حالی که مدارس کشورهای توسعه یافته به دنبال افزایش امکانات نرم افزاری هستند، مدارس در ایران از کمبود امکانات سخت افزاری رنج می برند؛

داستان پرغصه مدارس فرسوده اصفهان

کد خبر : 7852
۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۱۲:۵۷
با وجود اینکه از دیدگاه کارشناسان آموزشی، فضای فیزیکی مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل در دستیابی به موفقیت در امر آموزش محسوب می شود ولی آمار ها نشان می دهد که بیش از نیمی از مدارس کشور فاقد این فاکتور سرنوشت ساز در امر تعلیم و تربیت هستند.
 به طوری که به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، بیش از 30 درصد فضای آموزشی کشور فرسوده، 12 درصد تخریبی و 18 درصد هم نیازمند بازسازی هستند.
9 هزار کلاس  آموزشی در استان اصفهان نیازمند بازسازی هستند
وزارت آموزش وپرورش را می توان یکی از مهم‌ترین دستگاه ها در کشور دانست که با توجه به وجود بیش از 13 میلیون دانش  آموز و نزدیک به یک میلیون معلم می توان مدعی بود که  نیمی از جمعیت کشور با این  نهاد سرو کاردارند ولی با این وجود هنوز  این نهاد مهم در کشور با مشکلات عدیده ای روبه رو است، به گونه ای که نتوانسته کارایی لازم را در پیشرفت کشور از خود نشان دهد.  ضعف در آموزش به چالش های گوناگون این نهاد در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری مربوط است. بدیهی است که وجود سخت افزار برای پیشبرد هر امری ضروری است تا زمانی که امکانات اولیه کافی در اختیار مجریان نباشد، نتیجه ای حاصل نخواهد شد. کمبود و نامناسب بودن فضای فیزیکی مدرسه ها دغدغه همه خانواده ها، معلمان و مسئولان بوده است. به طور تقریبی مشکل سخت افزاری در بیشتر مدرسه های دولتی کشور وجود دارد؛ شاید تصور شود در اصفهان وضعیت اندکی بهتر از دیگر شهرهای کشور باشد؛ اما کمبودهای فراوانی در این شهر به چشم می خورد. در بعضی مناطق شهر ، مدارس بسیاری با قدمت بین 30 تا 40 سال وضعیت مناسبی ندارند.به گفته معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان، 30 درصد از مدارس استان اصفهان از فرسودگی رنج می برند، هم چنین مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان از تخریب و بازسازی 9 هزار کلاس درسی در استان خبر می دهد.
میزان آموزش پذیری دانش آموزان در مدارس فرسوده بسیار پایین است
یکی از معلمانی که چند سالی است در این گونه از مدارس به تدریس مشغول است با اشاره به وضعیت نابسامان این گونه از مدارس در گفت وگو با «زاینده رود» می گوید:  برخی از این مدارس در معرض تخریب هستند و متاسفانه دانش آموزان زیر سقف های لرزان  تحصیل می کنند. اکبری ادامه می دهد: میزان آموزش پذیری دانش آموزان در این شرایط بسیار پایین است که نمی توان از کودکان و معلمان انتظاری در زمینه کیفیت آموزشی داشت و مسئولان مربوطه هم تاکنون اقدام قابل توجهی برای رفع آن صورت نداده اند.
افتتاح 70 طرح آموزشی با کمک خیرین مدرسه‌ساز
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه  از کمبود های فضای آموزشی خبر داریم، از افتتاح 12 هنرستان جدید در سال جاری خبر داد.حسن محمدی همچنین از استفاده از فضاهای آموزشی خارج از آموزش و پرورش همچون مدارس غیرانتفاعی و دانشگاه های آزاد به عنوان دیگر راهکارهای رفع این مشکل خبر می دهد.استفاده از کمک خیرین مدرسه ساز یکی دیگر از راهکارهای آموزش و پرورش برای برطرف کردن مشکل کمبود فضای آموزشی است؛ چراکه با توجه به محدود بودن منابع دولتی کمک و همراهی خیران درمسیر رفع این مشکل راهگشاست. به گفته مدیر کل توسعه، تجهیزو نوسازی مدارس استان،  70 طرح آموزشی مجهز به 500 کلاس همزمان با سال تحصیلی جدید با مشارکت 70 درصدی نیکوکاران با اعتبار هزار و 180 میلیارد ریال هزینه به بهره برداری می رسد.در حالی که مدارس کشورهای توسعه یافته  هوشمند سازی شده اند و هر روز بر امکانات نرم افزاری آنها افزوده می‌شود، مدارس ما هنوز در گیر همان فضای فیزیکی مناسب هستند که البته در این میان هم به کمک خیرین برای برطرف کردن این مشکل نیازمند هستند. با توجه به مشکلاتی که نهاد آموزشی ما درگیر آن است نباید انتظار زیادی در کارایی و پیشرفت کشورداشته باشیم.
 
نویسنده : سمیه مصور