روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

مدیر عامل سازمان آتش نشانی اصفهان در گفت و گوی اختصاصی با «زاینده رود»:

تخفیف در ایمنی معنا ندارد

کد خبر : 8069
۱۳۹۷/۰۷/۰۶ - ۱۴:۴۱
«آتش نشانی» شاید یکی از حساس ترین و مهم ترین و البته بی ادعا ترین ارگان های شهری باشد که نه تنها امنیت و سلامت مردم در گرو عملکرد درست و تفکرات فراسازمانی این نهاد است بلکه چشم انداز آینده شهری نیز به نوعی به جهت گیری های ایمنی آن و البته مدیران ارشدش وابسته است.
پس از حادثه پلاسکو در تهران بود که در بسیاری از کلان شهرها تصمیماتی برای بالا بردن میزان ایمنی ساختمان های مهم و مراکز تجاری گرفته شد. مشابه آنچه در پلاسکو رخ داد می تواند برای اغلب ساختمان های ناایمن در شهر اصفهان که حتی فاقد کمترین وسایل ایمنی هستند هم رخ بدهد و این مسئله نیاز به بازنگری در مباحث ایمنی و نگاه مدیران شهری به این مقوله را می طلبد به همین دلیل در آستانه روز آتش نشان طی گفت وگویی با محسن گلابی، مدیر عامل سازمان آتش نشانی اصفهان، به بررسی چالش های ایمنی در شهر اصفهان پرداختیم؛ مدیری که اگر چه از اظهار نظرها و موضع گیری های برخی رسانه های اصفهان دلگیر بود؛ اما با روی باز و سعه صدر به سوالات ما پاسخ داد.
پس از حادثه پلاسکو جلسات و تصمیمات زیادی در زمینه ارتقای ایمنی در شهر گرفته شد، این مصوبات تا چه حد عملیاتی و اجرا شده و وضعیت ایمنی ساختمان های شهر به چه صورت است؟
اصولا وظایف آتش نشانی به دو دسته تقسیم می شود، بخشی مربوط به پیشگیری و ایمنی است که زیر مجموعه خاص خودشان را دارند که در این زمینه آموزش و ارتباط با اصناف اهمیت دارد و البته بخش دیگر مربوط به امداد و نجات می شود. در زمینه پیشگیری ما با دو دسته از ساختمان ها و اماکن روبه رو هستیم، در دسته اول ساختمان هایی قرار می گیرند که در زمان ساخت آنها استعلامی از سوی آتش نشانی اخذ نشده چرا که الزام قانونی نداشته است که به تبع آن ساختمان هایی داریم که در بحث ایمنی مورد تایید نیستند. به عنوان مثال از نظر ایمنی، پایان کار آنها دارای الزام به داشتن موارد ایمنی مانند پله فرار و تجهیزات آتش نشانی نیست. در خصوص برخی از این مراکز تجاری معمولا بازدید های دوره ای از سوی سازمان و نیز توسط کارگروهی که در شهرداری هست اعم از شهرسازی و آتش نشانی و قسمت های مختلف مورد بازدید قرار می گیرند. معمولا در این بازرسی ها موارد ناایمن  بررسی و به دادستانی ارجاع می شود تا اقدامات ضروری صورت بگیرد و اگر دستور به پلمپ داده شود قطعا ساختمان های نا ایمن پلمپ می شود. گروه دوم مربوط به ساختمان های تازه سازی است که ملزم به رعایت چک لیست های سازمان آتش نشانی هستند که موارد ایمنی آنها در سه مرحله بررسی می شود در نقشه های ابتدایی موارد ایمنی متذکر و در مرحله سفت کاری و در نهایت پایان کار باید تمام موارد ایمنی اجرا شود تا تاییدیه آتش نشانی صادر شود. در این میان معمولا در دو دسته ساختمان ها موارد ایمنی رعایت نمی شود؛ ساختمان هایی که از قبل ساخته شده و یا ساختمان هایی که قبل از گرفتن پایان کار واحد ها به فروش رسیده است که معمولا این مکان ها پس از چند سال برای گرفتن پایان کار با مشکلات زیادی روبه رو می شود چرا که مالک برای ایجاد و رعایت نکات ایمنی ناچار به تخریب و صرف هزینه های اضافی است.در هر دو صورت اما سازمان آتش نشانی مالکان را ملزم به رعایت نکات ایمنی می کند.
در حال حاضر این موارد چقدر در ساختمان ها دیده می شود؟ آیا موارد تخلف مانند آنچه در ساخت و سازها و کمیسیون ماده صد انجام می شود بیشتر شده است؟
برای این موارد درصدی نمی توان مشخص کرد. آتش نشانی معمولا کاری به میزان تخلفات ندارد بلکه معیار برای این سازمان رعایت تمام نکات ایمنی است. شاید برخی از تخلفات مانند آنچه به کمیسیون ماده صد شهرداری ارجاع می شود پس از طی مراحلی مانند تایید ایستایی و ... به جای تخریب حکم جریمه صادر شود؛ اما آتش نشانی نمی تواند این کار را انجام دهد چرا که تخفیف در ایمنی معنا ندارد و چشم پوشی در تخفیف این موارد  صد در صد منجر به ایجاد حادثه می شود؛بنابراین  نمی توانیم هیچ اغماضی در آن انجام دهیم .
آیا تا به حال مراکز مهم تجار ی و اداری اصفهان از سوی آتش نشانی ناایمن شناخته شده و یا تا به حال موردی از حکم پلمپ وجود داشته است؟
قطعا مواردی بوده است ولی وارد جزئیات آن نمی شوم.
یکی از اصلی ترین کانون های خطر بافت فرسوده است، سازمان آتش نشانی چه برنامه ای برای ایمنی این قسمت از شهر در نظر گرفته است؟
در بافت های فرسوده مشکل اصلی این است که  عرض گذر ها اجازه عبور خودروهای آتش نشانی را نمی دهد به همین منظور در قسمت های مختلف شیرهای هیدرانت نصب کرده ایم که در مواقع حادثه بتوانیم از آنها استفاده کنیم و البته استفاده از خودرو های سبک هم می تواند در این مکان ها برای امداد رسانی مورد استفاده قرار بگیرد.
علاوه بر بافت فرسوده در بحث ایمنی ساختمان های قدیمی و تاریخی که البته تعداد آنها در اصفهان کم هم نیستند خطرات جدی وجود دارد، در این زمینه  آتش نشانی چه اقداماتی را انجام داده و به صورت کلی وضعیت ایمنی بناهای تاریخی اصفهان چگونه است؟
در اماکن تاریخی و قدیمی از نظر میراث فرهنگی نباید هیچ تغییری در ظاهر و بافت آن ایجاد شود، در صورتی که برای نصب سیستم های ایمنی معمولا نیاز به تخریب و یا برخی تغییرات هست که مسلما از سوی میراث فرهنگی مورد تایید نیست. ما باید نشست هایی را با این سازمان داشته باشیم همان طور که در همه جای دنیا برای اماکنی که خاص هستند سازمان متولی آن باید تعریف جامع و کاملی در مورد آن بنا داشته باشد و برای تعمیرات و تغییرات دستور العمل های خاص وجود دارد که پلان های آن در اختیار سازمان آتش نشانی قرار می گیرد. ضمن اینکه سازمان آتش نشانی تنها در  بحث اطفا فعال نیست بلکه در مبحث ایمنی هم مسئولیت دارد. به عنوان مثال در حادثه ای مانند ریزش در یک ساختمان تاریخی به دلیل خوردن ستون ها توسط موریانه اگر فروریزشی ایجاد شود تحت مسئولیت آتش نشانی قرار می گیرد؛ اما به صورت کلی این مسائل باید از سوی سازمان میراث فرهنگی پیگیری شود؛ البته ما در صورتی که ساختمانی را ناایمن ببینیم تذکر می دهیم اما اعمال موارد ایمنی در حیطه اختیارات ما نیست.
 مکان های تاریخی مانند میدان امام(ره) و بازار بزرگ از نظر ایمنی در سطح بسیار پایینی قرار دارند، چطور باید ایمنی این بناها تامین شود؟
باید دید متولی این کار کیست ما فقط تذکرات ناایمن بودن را می دهیم که البته به صورت متناوب تکرار می شود. در بازار  یکی از اصلی ترین معضلاتی که وجود دارد مربوط به عرض این مکان و کوچه های منتهی به آن است که در صورت بروز حادثه قطعا مشکل ساز خواهد بود. سوالی که مطرح می شود این است که در صورت بروز حادثه خودرو های اطفا چطور می توانند نزدیک بازار شوند؟ حتی از آن هم که بگذریم با سد معبر هایی  که در طرفین بازار نصب شده حرکت انسانی هم بسیار مشکل است چه برسد به ماشین آلات،  به همین دلیل واقعا راه کار خاصی نمی توان برای این مشکل انجام داد. البته برخی از کارها صورت گرفته است از جمله طرح های تشویقی مانند پر کردن رایگان کپسول های آتش نشانی و نصب شیرهای هیدرانت در تیمچه ها و نقاط مختلف بازار و البته  این مردم هستند که باید برای ارتقای  ایمنی این مکان ها با آتش نشانی همکاری کنند.
در نهایت این سوال مطرح می شود که در صورت اجرا نکردن موارد ایمنی توسط کسبه برخورد و انجام راهکارهایی مانند پلمپ واحد‌های متخلف با کیست؟ به نظر می رسد در این زمینه عزم جدی و احساس خطری نمی شود؟
این مسئله چون موضوع خطرناکی است پس عزم جدی برای آن صورت می گیرد؛ اما فرهنگ سازی و آگاه سازی در این زمینه صورت نگرفته است.بسیاری از مسائل نمی تواند توسط نیروی انتظامی و قوه قضائیه اعمال شود باید خود مردم نسبت به رعایت مسائل ایمنی حساس و محتاط باشند. یکی از موارد این است که مردم ساختمان هایی که دارای پایان کار نیستند را خریداری نکنند؛ چرا که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر ایمنی به نفع آنان است ضمن اینکه قبل از  دریافت مجوز کسب می توانند از آتش نشانی استعلام  کنند تا به آنها موارد ایمنی تذکر داده شود. علاوه بر این آموزش و پیشگیری نیز در دستور کار آتش نشانی قرار گرفته است. مانورهایی که در مناطق مختلف شهر تا پیش از محرم انجام شده یکی از راهکارهای آموزشی است که این سازمان در جهت آموزش شهروندان به اجرا گذاشته است.

 
نویسنده : مرضیه محب رسول