روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

پربازدیدترین اخبار

تحقیقات نشان داد:

پاییز واقعا غم انگیز است!

کد خبر : 8178
۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۱۱:۰۳
گاهی اوقات افسردگی علت مشخصی ندارد و ممکن است افراد تنها با تغییر فصل، سالی یک و یا دو بار دچار افسردگی شوند.
بررسی های زیادی درباره این موضوع صورت گرفته که چرا برخی از افراد در فصلی خاص دچار افسردگی می شوند؟ علت این افسردگی چیست و نشانه های آن کدامند؟ اختلال عاطفی فصلی (Seasonal affective disorder) به نوعی از افسردگی گفته می‌شود که در آن فرد در بیشتر اوقات سال از شرایط روحی طبیعی برخوردار است، اما در فصل خاصی مانند پاییز، زمستان و یا تابستان دچار افسردگی می‌شود. بر اساس اسناد موجود در کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، با تغییر فصل، برخی افراد دچار تغییر جدی در شرایط روحی خود می‌شوند. برای مثال این افراد ممکن است زیاد بخوابند، انرژی کمی داشته باشند و یا احساس افسردگی کنند.

نشانه‌های افسردگی فصلی چیست؟

نشانه های این نوع افسردگی شامل موارد زیر  است:

احساس درماندگی، کمبود و یا عدم اعتماد به نفس، نا امیدی، نداشتن انگیزه و علاقه برای انجام فعالیت‌های روزمره

تنش، اضطراب و کاهش تحمل استرس

خواب بیش از حد، سخت بیدار شدن،  بدخوابی و همچنین زود بیدار شدن هنگام صبح‌

احساس کسالت و قادر نبودن برای انجام کارهای روزمره

اشتهای زیاد برای غذا خوردن به ویژه غذاهای شیرین و افزایش وزن افراد

علت افسردگی فصلی

هنوز علت دقیق افسردگی فصلی مشخص نیست، اما برخی دانشمندان تصور می‌کنند که اختلال خلقی فصلی به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می افتد. یک نظریه این است که نور کمتر خورشید در فصل پاییز و زمستان باعث می‌شود مغز سروتونین کمتری تولید کند. این ماده شیمیایی کنترل حالات و احساسات فرد را بر عهده دارد و در صورتی که سلول‌های عصبی مغز که مسئول تنظیم حالات انسان هستند، به درستی کار نکنند، فرد دچار افسردگی می شود.

درمان افسردگی فصلی

این نوع افسردگی معمولا با تغییر فصل از بین می‌رود. اما راه‌های مختلفی برای درمان نوع زمستانی اختلال عاطفی فصلی وجود دارد که شامل نوردرمانی با نور خورشید یا نور روشن، مصرف داروهای ضدافسردگی، شیوه رفتاردرمانی شناختی، تجویز هورمون ملاتونین  و ... است.

همچنین برای پیشگیری از این اختلال افراد می توانند در اوایل فصل پاییز و قبل از آشکار شدن علائم از شیوه نور درمانی استفاده کنند. توصیه می شود افراد کمتر وقت خود را با لوازم الکترونیکی مانند تلویزیون بگذارنند، بیشتر ورزش کنند و میزان نور منزل را افزایش دهند. مدیتیشن و سایر شیوه های کاهش استرس نیز برای درمان افسردگی فصلی موثر است.

در چنین شرایطی از افراد خواسته می شود بیشتر در محیط خارج از منزل وقت بگذرانند و در آب و هوای آفتابی به سر ببرند. ورزش منظم، عادات خواب صحیح، رژیم غذایی مناسب و کاهش مصرف قندهای مصنوعی از دیگر راهکارهای مقابله با افسردگی فصلی است.

این افسردگی بیشتر در چه افرادی و کدام کشورها  دیده می‌شود؟

افسردگی فصلی معمولا از دوران جوانی شروع شده و در میان زنان شایع تر از مردان است. برخی افراد نشانه‌های نه چندان شدیدی مانند زودرنجی را از خود بروز می دهند، در حالی که افسردگی در سایر افراد با نشانه‌های بدتر و شدیدتری همراه است و ممکن است باعث ایجاد اختلال در شغل آنها شود. از آنجا که نور کمتر خورشید در طول  پاییز و زمستان با اختلال خلقی فصلی ارتباط دارد،  این اختلال در کشورهایی که  نور خورشید بیشتری در طول سال دریافت می‌کنند، کمتر دیده می‌شود