روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

پربازدیدترین اخبار

جذب 10نوع ویتامین فقط با خوردن یک میوه!

کد خبر : 8377
۱۳۹۷/۰۸/۰۴ - ۱۳:۳۵
زیاد شنیده اید که روزی یک سیب بخورید! شاید با خواندن این مطلب در این امر استوارتر شوید و حتما روزی یک سیب را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

سیب در انواع مختلفی در دسترس بوده و فاقد کلسترول، سدیم و چربی است؛ همچنین میزان کالری پایینی دارد. سیب سرشار از ویتامین ها، موادمعدنی و فیبر است. همچنین مصرف سیب به همراه پوست آن توصیه می شود، زیرا بیشتر آنتی اکسیدان ها و فیبر در پوست این میوه وجود دارد.

 

ویتامین های موجود در یک عدد سیب متوسط شامل موارد زیر است:

 

ویتامینA

۹۸ واحد بین الملل (IU)

 

ویتامینB1

۰.۰۳۱ میلی گرم

 

ویتامینB2

۰.۰۴۷ میلی گرم

 

ویتامینB3

۰.۱۶۶ میلی گرم

 

ویتامینB5

۰.۱۱۱ میلی گرم

 

ویتامینB6

۰.۰۷۵ میلی گرم

 

ویتامینB9

۵ میکروگرم

 

ویتامینC

۸.۴ میلی گرم

 

ویتامینE

۰.۳۳ میلی گرم

 

ویتامینK

۴ میکروگرم

 

ویتامینA

یک سیب متوسط در حدود ۹۸ واحد بین الملل ویتامین A دارد. این ویتامین برای تولید مثل سلول ها، تقویت سیستم ایمنی و ساخت هورمون های مهم مورد نیاز است.

مصرف سیب سرشار از ویتامین A باعث بهبود بینایی، رشد دندان های سالم، استخوان های قوی، حفظ شادابی پوست و سلامت غشاهای مخاطی و مو می شود.

ویتامین A می تواند از بدن در برابر سرخک محافظت کند. بدون این ویتامین، بدن در برابر بیماری هایی مانند شب کوری آسیب پذیر می شود و سلامت پوست، استخوان و دندان ها به مخاطره می افتد.

 

ویتامینB1

یک سیب متوسط در حدود ۰.۰۳۱ میلی گرم تیامین یا ویتامین B1 دارد. این میزان ۴ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند.

ویتامین B1 باعث تقویت سیستم ایمنی و کنترل بهتر شرایط استرس زا می شود. بنابراین تیامین تسکین دهنده ی استرس می باشد.

ویتامین B1 یک شرکت کننده ی فعال در واکنش های متابولیک بوده و برای تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) ضروری است که این مولکول به ذخیره انرژی در بدن می پردازد.

 

ویتامینB2

یک عدد سیب متوسط حاوی ۰.۰۴۷ میلی گرم ریبوفلاوین یا ویتامین B2 است که در حدود ۴ تا ۵ درصد از ریبوفلاوین مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند.

از فواید ویتامین B2 می توان به تبدیل غذا به انرژی، حذف رادیکال های آزاد مضر، ساخت سلول های قرمز خون و هورمون ها اشاره کرد.

 

ویتامینB3

یک عدد سیب متوسط حاوی ۰.۱۶۶ میلی گرم نیاسین یا ویتامین B3 است. این ویتامین برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی کاربرد دارد.

همچنین ویتامین B3 به بدن در تبدیل غذا به انرژی و رشد پوست و اعصاب کمک می کند.

 

ویتامینB5

یک عدد سیب متوسط در حدود ۰.۱۱۱ میلی گرم اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5 را برای بدن فراهم می کند.

این ویتامین برای بدن ضروری است، زیرا به ساخت هورمون ها و گوارش موادغذایی کمک می کند.

 

ویتامینB6

یک عدد سیب متوسط حاوی تقریبا ۰.۰۷۵ میلی گرم ویتامین B6 است، به طوریکه ۶ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند.

این ویتامین برای بدن حیاتی است، زیرا در تولید انتقال دهنده های عصبی برای ارسال و دریافت موثرتر پیام ها از طریق سلول های عصبی نقش دارد.

علاوه بر این، ویتامین B6 برای تولید هورمون های خلق و خو مانند سروتونین، نوراپینفرین و ملاتونین مورد نیاز است.

کمبود این ویتامین در جذب ویتامین B12، تولید سلول های قرمز خون و سیستم ایمنی تاثیری بالعکس دارد.

 

ویتامینB9

یک عدد سیب متوسط ۵ میکروگرم فولات یا اسیدفولیک دارد. فولات یا ویتامین B9 یک جزء مهم مایع نخاعی بوده و همچنین برای تولید سلول های قرمز خون و رشد سلول های سالم مورد نیاز است.

مصرف این ویتامین همچنین برای بانوان باردار اهمیت دارد.

 

ویتامینC

یک عدد سیب متوسط ۸.۴ میلی گرم ویتامین C دارد. این ماده مغذی مهم معروف به اسکوربیک اسید برای بدن ضروری است.

این ویتامین به بدن در ساخت کلاژن ( از اجزای حیاتی پوست، غضروف، تاندون ها، رگ های خونی و رباط ها) کمک می کند.

ویتامین C همچنین حافظ DNA بوده، زیرا خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین در دفع رادیکال های آزاد از بدن موثر است.

ویتامین C در تسریع فرآیند بهبود جراحات و حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها مورد نیاز می باشد.

 

ویتامینE

یک عدد سیب متوسط در حدود ۰.۳۳ میلی گرم ویتامین E دارد. این ویتامین برای بهبود بافت های پوست مورد نیاز است.

همچنین این ویتامین در پیشگیری از بروز چین و چروک کاربرد دارد.

 

ویتامینK