روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

پربازدیدترین اخبار

وزیر آموزش و پرورش در گلپایگان:

«کنکور» تیشه به ریشه تعلیم و تربیت زده است

کد خبر : 8451
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ - ۱۴:۱۶
وزیر آموزش و پرورش با حضور در گلپایگان و در حاشیه کلنگ زنی پروژه های عمرانی، از برخی معضلات جدی این نهاد مهم کشوری سخن گفت؛ از معضل موسسات کنکور تا کلاس های فرسوده ای که جان هزاران دانش‌آموز در مناطق محروم را تهدید می کند. «سید محمد بطحائی»در این مراسم اظهار کرد: فرهنگ این مرز و بوم و آموزش و پرورش در کشور مدیون گلپایگان بوده و این سبب افتخار مضاعف برای حضور در این شهرستان است.وی افزود: نخستین پله برای رسیدن به یک آموزش و پرورش پیشرفته و توسعه‌یافته، مطلوبیت و تجهیز آن فضاست و ما چشم به راه رسیدن این روز هستیم.

نیمی از مدارس بهره‌برداری شده مهرماه خیرساز بودند
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نیمی از کلاس‌هایی که در مهر ماه سال جاری به بهره‌برداری رسید، توسط خیران ساخته شد؛ بنایی که خیر می‌سازد تنها گچ و مشتی آجر نیست بلکه خیران در ساخت فرهنگ و تمدن و آینده کشور مشارکت می‌کنند. وی در ادامه گفت: دانش‌آموز در چادر هم می‌تواند کلاس برود؛ اما در زیر چادر هم باید علم اخلاق را کسب کند، اصول نظام تعلیم و تربیت امروز می‌گوید فضا بخشی از فرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را فراهم می‌کند. بطحائی همچنین مطرح کرد: دانش‌آموزان وقتی در یک محیط آموزشی استاندارد قرار گیرند حتی رنگ دیوار و فضای تفریح زمینه تعلیم و تربیت را فراهم می‌کند، فضای آموزشی به مثابه یک معلم  است و اگر مطابق استانداردها نباشد و ملاحظات تعلیم و تربیتی رعایت نشود می‌تواند ضد تربیت باشد و در فرآیند آموزش اختلال ایجاد کند.
دولت تسهیل شرایط تحصیل را کامل ادا نکرده است
وی اضافه کرد: با آن‌که وظیفه دولت تسهیل شرایط تحصیل و از جمله فضای آموزشی و تجهیز آن است اما طی سال‌های گذشته نتوانسته به طور کامل این تکلیف را ادا کند؛ خیران که با اعتقاد، توجه و ایمان، مدرسه می‌سازند توقع دارند دانش‌آموزان در مدرسه زندگی کردن را بیاموزند، این مسیری است که آموزش و پرورش اراده کرده در آن قدم برمی دارد.وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: مدرسه باید به خانه اولش برگردد، یعنی مدرسه باید محل زندگی کردن و تمرین زندگی باشد، در سال‌های گذشته این نقش مدرسه تغییر کرده است. وی تاکید کرد: امید دارم روزی بیاید به جای آن که به رتبه‌های برتر و ممتاز پذیرفته شده در کنکور افتخار شود به کسی که رتبه ممتاز در مهربانی کردن، دستگیری از افتادگان و اخلاقیات کسب کرده افتخار شود، آرزوی معلمان رسیدن به این نقطه است و آموزش و پرورش باید مسیرش را تصحیح کند.
تصحیح مسیر آموزش و پرورش از دوره ابتدایی
بطحائی با تاکید بر اینکه در این راه موانعی وجود دارد که باید به تدریج حذف شوند و این کار یک  روز و یک‌سال نیست، مطرح کرد: تصحیح مسیر را از مقطع ابتدایی شروع کردیم؛ یکی از موانعی که اهداف اصیل تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده، آزمون‌های مکرر و توجه بیش از اندازه به سطحی‌ترین سطح علم یعنی حافظه‌محوری است، این مسئله باعث شده است که دیگر ساحت‌های تعلیم و تربیت فراموش و کمرنگ شود.وی در ادامه تصریح کرد: اگر امروز آموزش و پرورش با کنکوری که سال‌ها به این شکل برگزار شده و تیشه به ریشه تربیت صحیح بچه‌ها می‌زند، مخالفت می‌کند، نه به دلیل آن است که کنکور فلان شکل شود، بلکه برای این است که کنکور به شیوه موجود، چترش را بر آموزش کشور باز کرده و اجازه نمی‌دهد معلم مدرسه در کلاس به همه هدف‌های تربیتی و برنامه‌های درسی توجه کند و در یک مدرسه برنامه‌هایی اجرا شود که دانش‌آموز زندگی کردن را بیاموزد.
نقش آموزش و پرورش در افزایش طلاق
وی همچنین ابراز کرد: اگر زوج ممتاز علمی پس از 6 ماه از ازدواج از پله‌های دادگستری بالا می‌رود بخشی از نقص آن با آموزش و پرورش است و بخش دیگر تقصیر به عهده صدا و سیما، رسانه‌های ارتباط جمعی، دانشگاه‌ها و همه تریبون‌هایی در جامعه است که نقش تعلیم و تربیت اجتماعی را دارند.بطحائی در ادامه گفت: برای ایجاد چنین تحولی نیاز به فضای آموزشی مناسب داریم، فضاها باید به نحوی باشند که امکان تمرین مهارت‌های زندگی را داشته باشند.وی  همچنین اظهار کرد: وقتی در کلاس 40 یا 45 نفره دانش‌آموزان امکان تکان خوردن ندارند، چگونه می‌توان از معلم توقع داشت که در یک نوبت صبح، علاوه بر مهارت‌های شناختی، سایر مهارت‌های اجتماعی را هم به دانش‌آموزان یاد بدهد؛ نوبت عصر هم که نوبت دانش‌آموز و معلمان دیگری است، توقع چنین آموزشی امکان ندارد حتی اگر معلم چنین توانایی و انگیزه‌ای داشته باشد امکان آموزش نیست.
مدارس فرسوده در کنار ساختمان‌های دولتی شیک
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: به صراحت می‌گویم به عنوان یک عضو دولت بسیار جای تاسف است که در بازدیدهای خود در شهرستان‌های مختلف می‌بینم فلان دستگاه دولتی دارای یک ساختمان بسیار مستحکم و شیک است و در کنار آن  یک مدرسه‌ای است که در حال خراب شدن بوده و ایرادات تجهیز فضا دارد؛ این یک نقیصه بزرگ برای کشوری است که همه آحاد کشور از مدیران تا تمام مردم معتقدند آینده کشور در این مدرسه ساخته می‌شود.وی در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهیم پله‌های دادگستری خلوت و حتی تعداد بیماران در بیمارستان کم شود، زمانش الان و در مدرسه است و این حرکت نیازمند یک حرکت عمده در سطح جامعه است و همه باید ایمان بیاورند که تا مدرسه درست نشود تعارضات خانوادگی، اعتیاد و مشکلات اجتماعی در آینده کاهش پیدا نمی‌کند.
 وی ادامه داد: برای کشوری که نیاز دانش‌آموزانش تمرین مهارت‌های زندگی است، خیلی بد است که گردش مالی موسسات آن گاهی تا 15 هزار میلیارد تومان گزارش شود و این رقم به طور غیررسمی تا 40 هزار میلیارد تومان نیز برآورد شده است.وزیر آموزش و پرورش افزود: این هزینه فشاری بیهوده بر خانواده وارد می‌کند تا فرزندان‌شان را به کلاس کنکور بفرستند .
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر امروز در آموزش و پرورش می گوییم کنکور تیشه به ریشه تربیت صحیح می زند به این دلیل است که فضایی که کنکور به شیوه موجود ایجاد کرده اجازه نمی دهد مدرسه و معلم به هدف های تربیتی هم توجه کنند.
نویسنده : زاینده رود