روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

وقتی خودروسازان ایرانی به شعور و صبر مشتری، توهین می کنند

نه می خریم، نه می بَریم!

کد خبر : 8561
۱۳۹۷/۰۸/۲۳ - ۹:۴۱
پراید 7-8 میلیونی 15 میلیون شد، چیزی نگفتیم. قیمت همان پراید 15 میلیونی به بیست میلیون تومان رسید، حرفی نزدیم. آپشن ها یکی یکی حذف شد و کیفیت پایین و پایین تر آمد، اعتراض نکردیم . خودروهای ثبت نام شده و پیش فروش شده را سر وقت تحویل ندادند، منتظر ماندیم .
مابه التفاوت قیمت روز و قیمت ثبت نام را از مشتری گرفتند و مدام قیمت ها اضافه شد، بازهم حرفی نزدیم و پول دادیم. پراید بیست و چندمیلیونی در آشفته باز التهابات بازار ارز و به بهانه تحریم و دلار، به بالای 30 میلیون تومان رسید و حتی تا 40 میلیون تومان هم پیش رفت، فقط تعجب کردیم! گفتیم نمی خریم اما وقتی سایت ثبت نام باز شد، به گفته مسئولان شرکت، در کمتر از یک ساعت ، هزاران هزار نفر ثبت نام کردند و سایت سایپا کلا هنگ کرد(!) گفته شد مردم خودروها را به نرخ دولتی می خرند و چندبرابر در بازار آزاد می فروشند. مردم «طماع» و «سوء استفاده کن» از فرصت استفاده کردند و هیچ کس به مسئولان خرده نگرفت.
آن یکی خودروساز بزرگ، از مشتریانش خواست برای خودرویی که معلوم نبود چیست و چقدر است و کی تحویل داده می شود، ثبت نام کنند. موضوع تبدیل به سوژه خنده و جوک سازی کاربران در شبکه های مجازی شد و بازهم هیچ کس چیزی نگفت.  زه بغل پراید تبدیل به آپشن شد، خندیدیم! بازهم جوک ساختیم و لایک گرفتیم، ما ملتی که عادت کرده ایم از جدی ترین وقایع و حتی از تلخ‌ترین‌شان، لطیفه و پست و توئیت بسازیم. همین! حالا سایپا در تازه ترین ابتکار خود، از مشتریانی که ساندرو ثبت نام کرده بودند، خواسته یا منتظر بمانند یا انصراف بدهندیا به جای ساندرو ، پراید و تیبا بگیرند. علت را هم مشکلات ایجادشده در روند تولید محصولات خانواده رنو اعلام کرده و البته شرکت رنو به خاطر تحریم ها از ایران رفته است.
روز گذشته اما خبرگزاری «تسنیم» روایت دیگری از ماجرا داشت. «تسنیم» به نقل از یک منبع آگاه نوشت که انبار سایپا مملو از قطعات اصلی و مهم خودرو‌های تندر 90 و ساندرو است، اما ظاهرا مشکلات ناشی از نوع قرارداد با طرف خارجی و تمایل شدید برای گران کردن خودرو، بهانه‌ این خودروساز داخلی برای شانه خالی کردن از بار تعهد به خریدارانش شده است. هرچند که حربه بخشنامه «یکی بخر دو تا ببر» نیز به در بسته خورد و توسط شرکت سایپا پس گرفته شد.
درواقع منظور این است که ساندروها و تندرها را به امید گرانی در انبار نگه داشته اند و ما لابد باز هم باید بخندیم و جوک بسازیم و پست بگذاریم!
داستان همین جا تمام نمی شود. روز گذشته «فارس» خبر داد که بر اساس گفته مشتریان، در حالی که قیمت پژو207 اتوماتیک بدون صندوق در کارخانه 54 میلیون و 300 هزار تومان است، ایران خودرو، قیمت مصوب صندوق‌دار این محصول را برای تحویل به مشتریان 104 میلیون تومان اعلام کرد.
قیمت مصوب این محصول در این دعوتنامه 104 میلیون تومان تعیین شده است که با در نظر گرفتن تخفیف 15 میلیون تومانی به مشتریان این سری از ثبت نام قیمت این خودرو برای این گروه از مشتریان که تحویل آنها خردادماه 97 بوده است 89 میلیون تومان محاسبه می‌شود، اما برای سایر مشتریان که از تخفیف برخوردار نیستند، قطعا به همان قیمت 104 میلیون تومان محاسبه خواهد شد. یک هفته هم مهلت داده که مابه التفاوت را پرداخت کنند، یعنی یک صندوق 50 میلیون تومان آب می خورد!
قیمت خودروها در ماه های اخیر تا چندبرابر افزایش داشته است آن هم به بهانه تحریم و گرانی دلار در حالی که پیش از این مدعی بودیم خودروسازان ما در تولید خودروی ملی به خودکفایی رسیده اند و حداقل 90 درصد از قطعات در داخل تولید می‌شود! حتی اگر مبنا را گرانی مواد اولیه قرار بدهیم، مگر نه اینکه تولید مواد اولیه ای همچون آلومینیوم هم کاملا بومی است؟یا حداقل این طور عنوان شده است پس این میان چه کسی دروغ می گوید؟ کدام گزاره را باور کنیم؟ و البته خودرویی که به «قاتل جاده»ها و «ارابه مرگ» معروف شده، ارزش این همه پول را دارد؟!
 
نویسنده : زینب ذاکر