روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

پربازدیدترین اخبار

مدیران مدارس تیزهوشان اصفهان سطح علمی دانش آموزان پذیرفته شده در آزمون سمپاد را خوب ارزیابی می کنند؛

«سمپاد» در کش و قوس دانش علمی یا بهره هوشی

کد خبر : 8718
۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۹:۱۳
برداشته شدن سد آزمون ها و حواشی و استرس‌های ناشی از آن ایده ای بود که توسط وزیر جدید آموزش و پرورش برای سیستم آموزشی کشور طراحی و پیاده سازی شد.
 وزیر، با وجود  تمام فشارها و مطالبه گری ها روی حرفش ایستاد و اجازه نداد تا آزمون های ورودی برای مدارس متوسطه اول برگزار شود؛ اگر چه در نهایت آزمون سمپاد به رغم تمام کش و قوس ها و مقاومت های این سازمان برگزار شد؛ اما با شکل و شمایلی جدید و بر اساس آزمون های هوشی به جای سوالات علمی. همین مسئله اکنون و پس از گذشت نزدیک به سه ماه از سال تحصیلی بازخوردها و نظرات متفاوتی به دنبال داشته است. برخی از مدیران و معلمان از سطح علمی دانش آموزان و عدم یک دست بودن سطح درسی آنها ناراضی هستند و در مقابل عده ای از متولیان آموزشی معتقدند این دوره بچه های باهوش تری به مدارس تیز هوشان راه پیدا کرده اند.
تیزهوشان در گیر و دار هوش یا معلومات علمی
اگر چه یکی از اصلی ترین دلایل برگزار نشدن آزمون علمی تیز هوشان امسال به دلیل رفع استرس و نگرانی های خانواده ها و دانش آموزان در این زمینه بود؛ اما به نظر می رسد معلمان و کادر آموزشی مدارس استعدادهای درخشان چندان از این آزمون رضایت ندارند. چندی پیش فاطمه مهاجرانی، رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان ، درباره کیفیت و سطح دانش آموزان ورودی امسال به مدارس تیزهوشان اظهار کرد: پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج در نهایت  ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر وارد مدارس تیزهوشان دوره اول متوسطه شدند.وی افزود: گزارشات دریافتی از استان‌ها و بازدیدهای مدارس حاکی از بیشتر شدن دودستگی دانش آموزان است. در مدارس گفته می‌شود بچه‌ها امسال دو دسته هستند، برخی خیلی خوب و حتی از سال‌های قبل بهترند و برخی بسیار ضعیف‌اند، در حالی که سال‌های قبل یکدستی بیشتر بود. رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان درباره اعتراضات بسیاری که به استاندارد نبودن آزمون ورودی پایه هفتم وارد بود، گفت: این موضوع که تست خوب است یا بد، محل مناقشه بود اما به هر حال آزمونی بود که برگزار شد و به اتمام رسید. این اظهار نظر در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش همچنان معتقدند برگزاری آزمون هوش به جای سوالات علمی موجب شده تا دانش آموزان بهتر و باهوش تری وارد مدارس سمپاد شوند. هاشمی، کارشناس اداره سمپاد اصفهان نیز در این زمینه به «زاینده رود» گفت: اگر چه در سال های قبل ترکیبی از تست تحلیلی و هوشی در آزمون سمپاد آورده می شد که پایه های علمی هم در آن تاثیر داشت؛ اما امسال کلا تکیه بر آزمون های هوشی دانش آموزان بود و به دلیل دقیق بودن این آزمون حتی امسال ظرفیت پذیرش مدارس سمپاد در اصفهان صد درصد  هم پر نشد و حتی درصد کمتری نسبت به پارسال پذیرفته شدند. وی افزود: در حال  حاضر شکایتی در زمینه سطح علمی دانش آموزان از مدارس گزارش نشده است. به گفته وی، قرار است این آزمون در سال های آینده هم ادامه پیدا کند.
اظهارات ضد و نقیض همچنان ادامه دارد
دانش آموزانی که قصد ورود به مدارس تیز هوشان را داشتند تحت آموزش های علمی فشرده و تست زنی قرار می گرفتند و ظرفیت علمی آنها بیشتر از سطح آموزشی مدارس ابتدایی بود؛ اما امسال با برگزاری شیوه ای جدید از پذیرش در مدارس سمپاد، دانش آموزان به جای سطح علمی بالا دارای هوش زیادی هستند و این مسئله اگر چه برای یک دانش آموز استعدادهای درخشان مفید است؛ اما به عقیده برخی نمی تواند کافی باشد. سمیه نظری، دبیر یکی از مدارس سمپاد اصفهان به زاینده رود می گوید: «بچه های ورودی امسال شاید از بهره هوشی بالایی برخوردار باشند؛ اما سطح علمی بالایی ندارند و این مسئله روند آموزشی در این مدارس را کند کرده است.» به عقیده وی، این مسئله موجب شده تا سطح کیفی مدارس سمپاد افت داشته باشد. به رغم این اظهار نظر اما آرامی، مدیر دبیرستان فرزانگان امین اصفهان می گوید: «امسال بچه های توانمندی وارد مدرسه استعدادهای درخشان شده‌اند و نمی توان گفت سطح علمی بچه ها پایین است.» به عقیده وی، اگر چه بچه هایی که در سال‌های قبل با آزمون ورودی علمی وارد مدارس می شدند از سطح دانش بیشتری برخوردار بودند اما طی  سال‌های قبل میزان هوش بچه ها درست سنجیده نمی شد که امسال به دلیل تاکید صرف بر هوش بچه ها دانش آموزان پذیرفته شده تقریبا در یک سطح هوشی قرار دارند. وی افزود: البته هنوز برای قضاوت در مورد سطح علمی دانش آموزان سمپاد اندکی زود است و باید دید این دانش آموزان در امتحانات علمی چطور عمل می کنند. عشقی، مدیر یکی دیگر از دبیرستان های پسرانه تیز هوشان هم معتقد است اظهار نظر در مورد سطح علمی دانش آموزان هنوز زود است؛ اما در میان دانش آموزان پذیرفته شده بچه های معمولی و یا سطح پایینی نداریم. به گفته وی، انتخاب بر اساس تست هوش بسیار دقیق انجام شده و حتی می توان گفت بچه های امسال به نسبت سال های قبل باهوش تر و بهتر هستند.
ورود مجلس به آزمون های تیز هوشان
به نظر می رسد آموزش و پرورش بر ادامه روند فعلی در برگزاری آزمون سمپاد تاکید دارد ؛اما مخالفان این رویه تلاش دارند تا از مراجع دیگری از جمله مجلس به این مسئله ورود و این رویه را تغییر دهند. در روزهای اخیر اعلام شد که مجلس بر اساس شکایت رسیده به کمیسیون اصل نود به مسئله آزمون ورودی سمپاد ورود پیدا می کند. آنگونه که محمدرضا امیرحسنخانی، نماینده مردم فردوس در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته فرهنگی اجتماعی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرده است، ‌بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان با امضای طوماری شکایت خود را از نحوه مواجهه وزارت آموزش و پرورش و مدارس تیزهوشان به کمیسیون اصل ۹۰ اعلام کردند.وی افزود: این شهروندان در شکایت خود عنوان کردند که آموزش و پرورش به دنبال کم رنگ کردن مدارس تیزهوشان است که این موضوع به دانش‌آموزان استرس و اضطراب وارد می‌کند و از سوی دیگر برگزاری آزمون ورودی به این مدارس در سطح بسیار پایینی برگزار شده است.رییس کمیته فرهنگی اجتماعی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: کمیته فرهنگی اجتماعی در روز‌های آتی با حضور مدیران آموزش و پرورش این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.
اگر چه برداشته شدن آزمون های علمی برای پذیرش در مدارس طرفداران و موافقان زیادی دارد؛ اما در مقابل منتقدان معتقدند نباید نسبت به استعدادهای درخشان و پرورش آنها هم بی توجه بود، به همین دلیل باید راهکاری دائمی برای پذیرش و درستی شرایط ورود دانش آموزان باهوش ارائه شود؛ چرا که ابهام در نوع آزمون و نامعلوم بودن شرایط آموزشی سمپاد می تواند اثرات مخرب تری از برگزاری آزمون های علمی داشته باشد.
نویسنده : پرسیا سعادت