روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

پربازدیدترین اخبار

قطار سریع السیر تهران - اصفهان با تخصیص تنها یک میلیارد تومان در سال آینده رسما متوقف شد؛

تراژدی مضحک یک پروژه ملی

کد خبر : 9143
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ - ۱۵:۱۶
قطار سریع السیر تهران، قم، اصفهان از جمله پروژه های بلند پروازانه راه و ترابری ایران است که طی چند سال گذشته هر از چند گاهی خبری از آن منتشر و یا صحبتی از مدیری در مورد کم و کاستی و موانع آن رسانه ای می شود. قرار است با راه اندازی این خط قطارهایی با سرعت 250 کیلومتر در ساعت مسافران را در یکی از پرتردد ترین مسیرهای کشور جابه جا کند. این قطار در صورت راه اندازی قادر خواهد بود 16 میلیون مسافر را در سال جابه جا کرده و سرعت سفر میان دو شهر اصفهان و تهران را به تنها دو ساعت برساند.
پروژه ای که دوبار کلنگ خورد؛ اما هنوز راه اندازی نشده است
به نظر می رسد پروژه قطار السریع السیر  یکی از رویایی ترین و دوست داشتنی ترین طرح های حمل و نقلی طی ده سال اخیر بوده است چرا که این پروژه دو بار در سال‌های 89 و 93 توسط دو رییس جمهور افتتاح و کلنگ زنی شد؛ اما هنوز خبری از راه اندازی نیست. آنچه قابل توجه است این که پس از سال‌ها که از تصویب و اجرای مراحل مقدماتی آن گذشته بود در سال گذشته رضا ویسه، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهوری هم دست به قلم شده و در نامه‌ای به آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی درباره این پروژه هشدار داده و از تعیین تکلیف نشدن بسیاری از ایرادهای اساسی مطرح شده درباره پروژه قطار سریع‌السیر تهران ـ اصفهان انتقاد کرد. در آن نامه هشدار داده شده بود که در صورت عدم پیشبرد این طرح دولت با یک گره کور و اساسی مواجه خواهد شد از سوی دیگر متولی این طرح در همان زمان مدعی بود که هنوز اطلاعات طرح کامل نشده و نمی توان در مورد آن نظر درستی داد. این کش و قوس ها در حالی بود که گفته می شد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با مشارکت یک شرکت چینی در حال زیر سازی و آماده سازی آن هستند. این طرح یکی از دستاوردهای توافق برجام عنوان می شد که قرار بود با مشارکت اروپایی ها و بخش هایی از شرکت ایتالیا و فرانسه ساخته و تکمیل شود؛ اما با گذشت ده سال از آغاز اجرای این طرح تنها زیر سازی آن 65 درصد پیشرفت داشت.
بودجه، سنگ بزرگی که علامت نزدن است
در طرح های بزرگی مانند راه اندازی قطار سریع‌السیر اصفهان تهران که به آن اصطلاحا پروژه‌های ملی گفته می شود بودجه و تامین آن حرف اول را می زند. پروژه مورد بحث در این گزارش نیز ابتدا قرار بود با برآوردی معادل هفت میلیارد یورو و البته با مشارکت و تامین منابع توسط طرف های خارجی مانند زیمنس آلمان و  چند شرکت چینی و ایتالیایی ساخته شود؛ اما به نظر می رسد تمام وعده‌های تامین اعتبار این پروژه سرابی بیش نبوده است در حالی که در زمان کلنگ زنی توسط روحانی گفته شد که  2 میلیارد و 600 میلیون دلار اعتبار به این طرح اختصاص داده شده و چشم انداز افتتاح چهار ساله ای تدوین شده است؛ اما در نهایت پس از گذشت 4 سال برای سال آینده و پروژه ای که بیش از نیمی از زیر سازی و بیش از 90 درصد تامین تجهیزات و قطعات آن بر زمین مانده تنها یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که بر اساس برآورد صورت گرفته از سوی دولت 14 هزار و 927 میلیارد و 246 میلیون تومان اعتبار جهت اتمام نیاز دارد. گفتنی است، کل اعتبارات تخصیص یافته برای ساخت این پروژه تا آخر برنامه پنجم توسعه حدود 230 میلیارد تومان، در سال 96 بالغ بر 206 میلیارد تومان و امسال حدود 33 میلیارد تومان و در مجموع حدود 470 میلیارد تومان بوده است.
وضعیت نامعلوم حمل و نقل عمومی و دیدگاه های گنگ دولتی
در حالی که جاده های کشور هر ساله هزاران کشته بر جا می گذارد خودرو ها در ایران وضعیت استانداری ندارند و بسیاری از محورهای مواصلاتی اصلی کشور در زمان پیک سفر به دلیل شلوغی و ازدحام با ترافیک و تصادفات زنجیره ای مواجه می شود، حمل و نقل هوایی گران و بی کیفیت است و قطارها  همواره به نسبت میزان مسافران از گنجایش اندکی برخوردار است؛ اما به نظر می رسد هنوز هم دولت عزمی برای برطرف ساختن این گره کور ندارد. این مسئله را می توان از میزان اعتباراتی دانست که برای سال آینده در حوزه راهداری اختصاص داده شده بودجه ای که صدای اعتراض نمایندگان مجلس را هم بلند
 کرده است. بر اساس لایحه پیشنهادی دولت اعتبارات راهداری با 17 درصد کاهش مواجه است، همچنین راه آهن نیز با کاهش بودجه5/11درصدی به نسبت سال گذشته روبه رو است. این مسئله در حالی است که در سال 97 اعتبار بودجه‌ای شرکت راه آهن 10 درصد افزایش داشته است.
این وضعیت در صنعت هوایی به مراتب بدتر است چرا که با توجه به تحریم ها این حوزه با مشکلات جدی در زمینه نوسازی ناوگان هوایی و تامین قطعات روبه رو خواهد بود. هر روز تلفات حمل و نقل کشور وضعیت دشوارتری به خود می گیرد و اقدامات تنبیهی و نظارتی پلیس نیز به دلیل عدم وجود امکانات کافی و استاندارد نبودن راه‌ها تاثیرات چندانی به جا نگذاشته است. وضعیت کاهشی بودجه حمل و نقل عمومی در حالی برای سال آینده پیش بینی شده است که بودجه برخی از نهادها مانند سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه‌ها و... تا دو برابر افزایش داشته است.
 
نویسنده : مرضیه محب رسول