روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

راهکار‌هایی طلایی برای حفظ سلامت در روز‌های آلوده سال

کد خبر : 9424
۱۳۹۷/۱۱/۰۵ - ۱۰:۵۴
در روز‌هایی که هوا آلوده است و امکان ابتلا به مشکل‌های سلامت وجود دارد، انجام برخی راهکار‌های سلامت می‌تواند اثر زیان بار آلاینده‌های جوی بر سلامت بدن را کاهش دهد.
برای محافظت از خود و اعضای خانواده در عدم ابتلا به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا رعایت برخی نکاتی لازم است؛ در این روز‌ها از رانندگی و حضور در مناطق مرکزی شهر‌های صنعتی خودداری کنید، زیرا میزان غلظت آلاینده‌های جوی در این مناطق بسیار بالاست و می‌تواند سبب بروز مشکلاتی چون تنگی نفس، بروز حمله‌های آسم، بروز سردرد و میگرن، قرمز شدن چشم ها، ریزش موی سر، بروز آکنه درصورت، احساس گیجی و پرخاشگری و به طور کلی در دراز مدت سبب افزایش بروز سکته مغزی و حمله قلبی شود.
 

ازجمله خوراکی‌هایی که مصرف آن‌ها در روز‌های آلوده سال مقاومت بدن دربرابر آلاینده‌های جوی را افزایش می‌دهد، چای سبز است.

این نوشیدنی دارای آنتی اکسیدان‌ بالاست که می‌تواند آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های جوی را کاهش دهد. هوای آلوده سبب تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و به این ترتیب احتمال ابتلا به سرطان یا پیری زودرس پوست افزایش پیدا می‌کند.

آنتی اکسیدان‌ها با تشکیل رادیکال‌های آزاد دربدن مقابله کرده و به این ترتیب سبب کاهش پیری پوست یا بروز انواع سرطان در بدن می‌شوند.

سبزیجات رنگ‌های بنفش، قرمز، نارنجی و زرد به دلیل دارا بودن کاروتنوئید، از عوارض ناشی از آلودگی هوا بر سلامت انسان می‌کاهند.
 

بیشتر افراد در طول عمر خود در معرض انواع خبر‌ها و توصیه‌های پزشکی درباره مصرف کم شکر، نمک و خوراکی‌های پرچرب هستند، اما غافل از دشمن نامرئی به نام آلودگی هوا است که روزانه سبب مرگ هزاران نفر در سراسر دنیا می‌شود.

آلودگی هوا سبب جذب کمتر کلسیم و در نتیجه بروز مشکلاتی چون پوکی استخوان، احتمال ابتلا به سرطان ریه، بیماری‌های حاد تنفسی و حتی زوال عقل شود.
 

به ویژه اگر جزو افراد در گروه‌های پرخطر، چون زنان باردار، کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و آسم، مبتلایان به سرطان یا ضعف سیستم ایمنی بدن هستید در روز‌های آلوده باید بیشتر از خود مراقبت کنید.

با مراجعه به سایت‌های اینترنتی روزانه از وضعیت آب و هوای منطقه محل زندگی خود باخبر شوید، در صورت بالا بودن درصد آلودگی از مراجعه غیرضروری به مناطق آلوده خودداری کنید.

در هنگام خروج ازخانه از ماسک‌های فیلتر دار استاندارد استفاده کنید و البته در بازه‌های زمانی مشخص ماسک خود را تعویض کنید.
 

اگر مجبور به رانندگی هستید مسیر‌های کم ترافیک را انتخاب کنید، زیرا مکانیزم بخاری خودرو به این شکل است که هوای جلوی خودرو را جذب می‌کند که مستقیم از اگزوز خودرو‌های جلویی خارج می‌شود، به همین دلیل امکان ورود هوای آلوده به درون خودرو در این وضعیت به وجود می‌آید.
 

در روز‌هایی که هوا آلوده است از خوراکی‌های دارای فیبر بیش از خوراک تشکیل شده از پروتئین حیوانی استفاده کنید، زیرا سبب دفع سموم و آلودگی‌های موجود در هوا از بدن شما می‌شوند.

در روز‌هایی که هوا آلوده است نظافت منظم خانه به ویژه لبه پنجره‌ها و گردگیری روزانه می‌تواند سبب کاهش ورود آلودگی به محیط درونی خانه شود.
 

تمیز کردن هواکش‌ها، فیلتر‌های تصفیه هوای خانه و نیز استحمام روزانه به ویژه پس از ورود به خانه می‌تواند سبب کاهش عوارض آلودگی هوا بر سلامت بدن شود.

در فصل‌های سرد سال خانواده‌ها برای جلوگیری از هدر رفت انرژی معمولاً درب و پنجره‌ها را بسته نگه می‌دارند تا فضای درون خانه گرم بماند، اما این مسئله می‌تواند سبب افزایش آلودگی هوای درون خانه شود. کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در روز‌های سرد سال حداقل به مدت ۱۵ دقیقه اول صبح پیش از شروع ساعت شلوغی خیابان‌ها پنجره‌ها را باز کنند تا هوای خانه دگرگون شود. این کار سبب افزایش تازگی هوای درون خانه و کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها ازجمله آنفلوآنزا، سرماخوردگی، سردرد و کاهش تمرکز می‌شود.

نگهداری از گل و گیاهان درخانه و آپارتمان نیز یکی دیگر از راه‌های مقابله با آلودگی هواست؛ گیاهان به طور طبیعی مواد آلوده موجود درهوا را جذب و آن‌ها را تصفیه می‌کنند. افرادی که در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که در آن به میزان فراوان گل و گیاهان زینتی وجود دارد پوست سالم و جوان تری دارند و نیز بروز حمله‌های آسم و آلرژی در آن‌ها کمتر است.
 

در روز‌های آلوده سال یکی از بخش‌های بدن که بیشترین آسیب را می‌بیند پوست و مو است. پوست بدن انسان در اثر آلودگی هوا به شدت آسیب می‌بیند و دچار پیری زودرس، بروز چین و چروک، افتادگی پوست، بروز لک و تیرگی می‌شود. برای مقابله با آلودگی هوا کارشناسان توصیه می‌کنند افراد به میزان کافی درطول روز آب بنوشند، از سرم‌های پوستی حاوی ویتامین C برای تغذیه پوست خود و شب‌ها هنگام خواب از کرم‌های مرطوب کننده آب رسان استفاده کنند.
 

شست و شوی روزانه مو‌های سر، استفاده از سرم‌های تغذیه کننده مو، چون روغن جوجوبا، نارگیل، آرگان و زیتون و ماساژ کف سر و ساقه‌های مو سبب جلوگیری از ریزش موی سر یا کدر شدن ساقه مو‌ها می‌شود.
 

ورزش در فضای باز در اوایل صبح قبل از شروع به کار اداره‌ها و مدارس برای آن دسته از افرادی که تمایل دارند حتما ورزش روزانه خارج از خانه داشته باشند می‌تواند اثر گذار باشد، اما کارشناسان به افراد سالمند توصیه می‌کنند در روز‌های آلوده درفضای درونی خانه یا سالن‌های ورزشی به تمرین بپردازند.

در روز‌های آلوده، آلودگی با نشستن روی مژه چشم افراد سبب ایجاد التهاب، قرمزی، خارش، ریزش مژه‌ها و حتی بروز برآمدگی پلک یا شالازیون می‌شود.
 
 
به همین دلیل شست و شوی روزانه چشم‌ها با شامپوی مخصوص کودکان و استفاده از عینک آفتابی درهنگام خروج از خانه توصیه می‌شود.

منبع: dailymail