روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

اصفهانی ها جزو فعال‌ترین کاربران سایت دیوار هستند؛

داد و ستدهای غیرشفاف

کد خبر : 9494
۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۱۵:۳۹
سایت دیوار اخیرا با انتشار آماری اعلام کرده است شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان،‌ اهواز و تبریز بیشترین فعالیت را در این سایت داشته اند. تعداد کسب و کارهای فعال روی این سایت در حالی امسال به 382191 هزار مورد رسیده که این سایت در حال تبدیل شدن به یکی از اصلی ترین مراجع خرید و فروش کشور است، اگر چه همزمان با رشد بازدید و فعالیت های این سایت آمار کلاهبرداری و بزه نیز افزایش چشمگیری داشته است؛ اما همچنان افراد ترجیح می دهند قبل از هر خرید و فروشی سری به این سایت بزنند و حتی بسیاری از آن به عنوان مرجعی برای قیمت گذاری و قیمت گیری هم استفاده می کنند.
رشد دو برابری فعالیت در سایت دیوار
آمارهای سایت دیوار نشان می‌دهد، تعداد کسب‌وکارهای فعال در صنعت دست‌دوم کشور در سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد رشد داشته و  طی ۹ ماهه نخست امسال به ۳۸۲۱۹۱ کسب‌وکار رسیده است.تهران با بیش از ۱۳۴۶۶۱ کسب و کار و به ترتیب مشهد، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، تبریز و قم شهرهایی هستند که بیشترین تعداد کسب‌وکار فعال روی سایت دیوار را به خود اختصاص داده‌اند. سایت دیوار اعلام کرده که آمار پایین برخی از استان ها صرفا به دلیل کاهش جمعیت این شهرها و ضریب نفوذ اینترنت است.
همچنین از مجموع آگهی‌های دسته‌بندی «استخدام و کاریابی» روی سایت دیوار که بیشتر مربوط به جذب نیروی کار است در بازه زمانی ۹ ماهه نخست امسال، بیش از یک‌میلیارد و ۷۰۰میلیون بار بازدید شده که این عدد در کل سال گذشته ۷۹۰ میلیون بار بوده است. بر اساس اعلام این سایت دسته بندی خدمات بیشترین بازدید را در این سایت داشته است.
چرایی محبوبیت سایت های فروش در میان ایرانی ها
بر اساس آمار وبسایت الکسا، دیوار و شیپور در حال حاضر به ترتیب در رتبه 12 و 53 پربازدیدترین وبسایت های ایرانی قرار دارند.
  اگر چه دیوار به مدد استفاده از پشتوانه هایی مانند کافه بازار، تقریبا بازار را از سایر رقبا ربوده بود؛ اما در سال‌های اخیر ورود برخی از سایت های قدرتمند مانند شیپور و جذب سرمایه از کمپانی Pomegranate عملا موجب افزایش تبلیغات و جلب توجه تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی به این سایت ها شد. از سوی دیگر در ماه های اخیر تورم نیز به کمک این سایت ها آمد و عملا مردم ترجیح دادند تا به جای خریدهای نو و گران قیمت، دست دوم های قیمت مناسب را بخرند. جدای از آنچه تاکنون از پلتفرم‌های دست‌دوم فروشی در افکار عمومی نقش بسته است، کارشناسان کسب و کار معتقدند این پلتفرم ‌ها به دلیل کاهش هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کار، حذف واسطه‌ها، تعداد زیاد مشتری بالقوه و دسترسی سریع و آسان به بازار مصرف در کل کشور، اکنون دیگر تنها برای خرید و فروش کالای دست‌دوم مورد استفاده عموم مردم قرار نمی‌گیرند و باعث رونق کارگاه‌های تولیدی‌ کوچک و نوپا، فعالان عرصه خدمات و فروشندگان عمده و جزئی کالاها  شده‌اند.
حالا علاوه بر اجناس دست دوم و بعضا پیش پا افتاده مشتریان اجناس و خدمات خاص نیز جزو مخاطبان پر شمار این سایت ها هستند. خرید و فروش وام، حیوانات خانگی قاچاق و حتی دست دوم‌هایی که از لحاظ بهداشتی و اجتماعی امکان عرضه عمومی ندارند همه سر از سایت دیوار و شیپور در می آورند. درصد بسیار زیادی از مخاطبان این سایت ها هم تنها قصد دارند تا قبل از خرید های حضوری از قیمت ها سر در بیاورند و این بخش بزرگی از انگیزه خریداران کالاهای گران قیمتی مانند ماشین و خانه را در این سایت ها تشکیل می دهد.
 
نویسنده : مرضیه محب رسول