روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

چرا با وجود زیان ده بودن پرواز های خارجی در فرودگاه اصفهان قطری ها خط هوایی شان در این شهر را راه اندازی کردند

تیک آف قطری ها در اصفهان

کد خبر : 9553
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۱۵:۲۴
روز گذشته خبر شروع پروازهای هواپیمایی قطر از فرودگاه اصفهان بازتاب های وسیعی در رسانه های مطبوعاتی و فضای مجازی استان داشت. شرکت هواپیمایی قطر در حالی وعده خود برای شروع پروازها از فرودگاه اصفهان به مقصد فرودگاه دوحه را اجرایی کرد که بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان فرودگاه‌های کشور هم پروازهای داخلی و هم خارجی با رشد منفی و کاهش روبه رو بوده است.
در این میان فرودگاه اصفهان حتی جزو سه فرودگاه پر تردد در پروازهای خارجی نیز قرار ندارد. بر اساس آماری که اخیرا از سوی شرکت فرودگاه‌های کشور رسانه ای شده است، سهم پروازهای خارجی در فرودگاه‎های بین‎المللی تحت مالکیت شرکت فرودگاه‎ها 55 هزار و 210 پرواز بوده است که طی آن بیش از هشت میلیون نفر مسافر اعزام و پذیرش و بیش از 6/157هزار تن بار ارسال و پذیرش شده‎است.براساس این گزارش، فرودگاه امام خمینی (ره) با نشست و برخاست بیش از 37 هزار و 617 فروند هواپیما، اعزام و پذیرش نزدیک به شش میلیون نفر مسافر و ارسال و پذیرش نزدیک به 112 هزار تن بار و مرسولات، در رتبه نخست قرار گرفته است و پس از آن فرودگاه مشهد با میزبانی هشت هزار و 475 فروند هواپیما، اعزام و پذیرش نزدیک به یک میلیون و 300 هزار نفر مسافر و ارسال و پذیرش نزدیک به 4/23هزار تن بار و فرودگاه شیراز با نشست و برخاست 2 هزار و 799 فروند هواپیما، اعزام و پذیرش نزدیک به 335 هزار نفر مسافر و ارسال و پذیرش بیش از 2/8هزار تن بار در رتبه‎های دوم و سوم قرار گرفته‎ اند. فرودگاه اصفهان در میان فرودگاه های بزرگ ایران با میزان جابه جایی 4 درصد از مسافران داخلی جایگاهی پایین تر از فرودگاه های اهواز و شیراز داشته است.
آیا پرواز قطر در اصفهان به سرنوشت اتریش دچار می شود؟
در زمانی که برخی از مهم‌ترین خطوط هوایی ایران اجازه فرود در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی را ندارند، ایجاد خط پروازی قطر به ایران می تواند کمک بزرگی به پشتیبانی از راه های مواصلاتی ایران در زمان تحریم باشد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم فرودگاه دوحه قطر یکی از بزرگ ترین و شلوغ ترین فرودگاه های خاورمیانه است که می تواند به راحتی و با هزینه های کمی، نقص پروازهای خارجی و ورود و خروج به ایران را تسهیل کند؛ اما آیا این خط پروازی می تواند در شرایط اقتصادی ویژه ایران دوام بیاورد و آیا به سرنوشت سایر خطوط هواپیمایی دچار نخواهد شد؟ در ماه های اخیر برخی از پرواز های خارجی مانند پرواز برن به اصفهان به دلیل به صرفه نبودن و نداشتن متقاضی کنسل شد. این مسئله بیشتر به دلیل تحولات اقتصادی در داخل روی داد، به خصوص آنکه با بالا رفتن نرخ ارز عملا قیمت پروازها چند برابر شد و در نهایت به میزان قابل توجهی از تعداد مسافران پروازهای داخلی و خارجی کم شد. فرودگاه اصفهان ماه‌هاست که تنها میزبان پروازهایی از ترکیه و ارمنستان است که به دلیل بالا بودن قیمت ها و کم شدن مسافران به نظر نمی‌رسد این پروازها نیز در ماه های آینده چندان پایدار بماند.
ثروتمند قطری در ایران چه می کند؟
بر اساس آمار منتشر شده، شرکت هواپیمایی قطر ایرویز، یکی از ثروتمندترین و مجهز ترین خطوط هواپیمایی در دنیا به شمار می رود. این ایرلاین قطری از اعتبار بسیار بالایی در سطح خاورمیانه و دنیا برخوردار است و در سال ۱۹۹۳ به عنوان یک شرکت در صنعت هواپیمایی نیمه دولتی کار خود را شروع کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۲ به عنوان بهترین ایرلاین دنیا شناخته شد. شرکت هواپیمایی قطر ایرویز در واقع شرکت هواپیمایی ملی کشور قطر است و با داشتن  بیش از ۱۸۰ هواپیمای مدرن و پیشرفته در ناوگان هواپیمایی اش یکی از بهترین خدمات در دنیا را به مسافران ارائه می دهد. رشد این شرکت به گونه‌ای بود که در حال حاضر مقاصد متنوع پروازی این شرکت ۶ قاره جهان را در بر می گیرد و پروازهای منظمش در صنعت هواپیمایی خواهان بسیاری دارد. سال 2017 این شرکت توانست در صدر ثروتمند ترین شرکت هواپیمایی در دنیا قرار بگیرد. این حجم از ثروت و پشتوانه مالی به خوبی نشان می دهد که وجود چند پرواز نه چندان سودده؛ اما استراتژیک برای شرکتی مانند قطر ایرویز قابل تحمل خواهد بود به خصوص آنکه استفاده این شرکت از خطوط هوایی ایران نیز می تواند راهگشای بسیار به صرفه ای برای این شرکت و کشور مطبوعش باشد. به خصوص اینکه تحریم های اعراب علیه قطر با جایگزین کردن مسیرهای پروازی از سوی ایران به راحتی توانست این تحریم ها را برای شرکت قطری تقریبا بی اثر کند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشور، سالانه 700 هزار هواپیما از آسمان ایران عبور می کنند و در میان این پروازها کشور قطر ماهیانه 51 میلیارد تومان به ایران عوارض عبور هواپیما می پردازد. به عبارتی هر 24 ساعت یک میلیارد و 700 میلیون تومان  که این به خوبی نشان می دهد که حجم عبور و مرور از فراز خاک ایران چقدر برای این کشور حیاتی است. علاوه بر این قطری ها با ارائه پروازهای فرست کلاس در غیاب سایر رقبا که به دلیل تحریم پروازها به ایران را کنسل و یا محدود ساخته اند به دنبال فرصت های جدیدی هستند. طی ماه‌های گذشته این شرکت هواپیمایی از نوعی پرواز ویژه رونمایی کرد، یک کلاس تجاری جدید به ‌نام QSuite که امکانات پرواز خصوصی را برای مسافران فراهم می کند. این خط هوایی یک فضای شخصی‌ سازی شده و خصوصی برای دو تا چهار مسافر در کلاس تجاری و طراحی متفاوت میز و صندلی‌ و مبلمان درون این فضا، اصلی‌ ترین ویژگی QSuite است که می‌ خواهد انتظارات مسافران لاکچری و پولدار را تامین کند. صندلی‌ها QSuite علاوه بر ساختار متفاوت و راحت، با ریزه‌ کاری‌ هایی مانند چرم دست‌ دوز ایتالیایی به عنوان برند جدید ارائه خدمات لاکچری بازهای ایرانی است که اگر چه در خطوطی مانند نیویورک لندن و استرالیا ارائه خدمت می کند؛ اما برای پرواز تهران- قطر هم در نظر گرفته شده است.
 
نویسنده : مرضیه محب رسول