روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

گزارش« زاینده رود» از آنچه در نمایشگاه لوازم خانگی اصفهان انتظارتان را می کشد؛

حضور پر رنگ داخلی ها، فروش بی سر و صدای خارجی ها

کد خبر : 9724
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۱۵:۳۷
لوازم خانگی در کشور و به تبع آن در اصفهان بازار کسادی دارد. ممنوعیت واردات لوازم خانگی، گرانی چند برابری و کیفیت پایین برخی از برندهای داخلی و کمبود عرضه تولیدات داخلی به بازار از جمله عواملی است که مشتریان را در راسته لوازم خانگی فروشان اصفهان کم کرده است.
 حتی تلاش های جسته و گریخته ای مانند پیش فروش لوازم خانگی هم نتوانست رونقی در این بازار به وجود آورد و تنها راهی شد که تولید کنندگان اندکی سرمایه برای افزایش گردش مالی خود تامین کنند؛ اما در نهایت مردم سود چندانی از این عرضه نبردند. در شرایطی که رییس اتحادیه لوازم خانگی کشوری طی سخنانی جنجالی از مردم خواست تا خرید های خود در این بازار را قبل از گرانی در سال جدید انجام دهند؛ اما مشاهدات همچنان نشان می دهد قیمت ها به حدی غیر متعارف و نجومی است که به جز در مواقع اضطراری مانند خرید جهیزیه، خریداران تمایلی برای حضور در این بازار ندارند.
خواب سنگین بازار لوازم خانگی
احتکار و ممنوعیت واردات نیز آفت دیگری است که دامن خریداران و فروشندگان لوازم خانگی در اصفهان را گرفته است. طی روزهای گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اصفهان در گفت و گو با «زاینده رود » کشف لوازم خانگی در استان را در جایگاه نخست کشفیات در استان عنوان کرد . این مسئله به خوبی نشان از وجود نابسامانی در این بازار دارد. در اصفهان حتی در اقدامی نادر برخی از لوازم خانگی احتکار شده به حراج گذاشته شد و به قیمت های بسیار پایینی به برخی از واجدین شرایط فروخته شد تا شاید بتواند جنبشی دراین بازار ایجاد کند؛ اما به نظر می رسد خواب رکود در این بازار سنگین تر از آن است که با این دست از اقدامات مقطعی از میان برود.
حالا و در آستانه شروع سال نو، برگزاری نمایشگاه عرضه تولیدات و محصولات لوازم خانگی در اصفهان آغاز به کار می کند. در این نمایشگاه اغلب برندهای داخلی و خارجی فعال در بازار ایرن حضور دارند و طرح های خوبی برای مشتریان ارائه می دهند.
طرح های جذب مشتری از فروش اقساطی یا طرح تعویض؟
مجری بیست و دومین نمایشگاه لوازم خانگی استان اصفهان، در گفت وگو با «زاینده رود» با اشاره به حضور همه برند های مطرح لوازم خانگی در بازار ایران در نمایشگاه اصفهان گفت: تولیدکنندگان ایرانی بزرگی مانند «اسنوا» در این نمایشگاه اقدام به عرضه و فروش با طرح های اقساطی تا 36 ماه خواهند داشت. همچنین طرح تعویض لوازم خانگی فرسوده با نو نیز توسط برخی از شرکت ها در چند غرفه نمایشگاه صورت می گیرد. مشتریان می توانند با حضور در غرفه های نمایشگاه کاتالوگ ها و بن‌های تخفیف فروشگاه های سطح شهر اصفهان را نیز دریافت کرده و نسبت به خرید از فروشگاه های سطح شهر اقدام کنند.
حضور پر رنگ داخلی ها و فروش بی سر و صدای خارجی ها
حسین سید معلمی، با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای بزرگ ترین کارخانجات لوازم خانگی ایران است و به عنوان قطب تولید جارو برقی در کشور شناخته می شود، گفت: امسال سالن دو به صورت کامل به کارخانه های استان اصفهان اختصاص یافته است و تمام تولید کنندگان استان در این نمایشگاه حضور دارند.
 وی همچنین افزود: شرکت‌های خارجی فعال در بازار ایران مانند شاپ سرویس و مادیران نیز در این نمایشگاه حضور دارند؛هر چند این شرکت ها طرح های ویژه فروش و خرید های اقساطی ندارند. به گفته وی، برندهای خارجی دیگری مانند زیرووات کاخلر، لوپز و ویرپول که برندی تمام اروپایی هستند نیز در این نمایشگاه عرضه می شوند. سید معلمی، با اشاره به حضور برندهای شاخص ایرانی مانند چینی توس و زرین در نمایشگاه اصفهان گفت: یکی از بزرگ ترین پاویون های خانه و آشپزخانه نیز در این نمایشگاه بر پا خواهد شد.
نویسنده : مرضیه محب رسول