روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

زاینده رود

گزارشی از روند شکل گیری و رشد کسب و کارهای اینترنتی در استان اصفهان؛

راه سخت استارت آپ ها

کد خبر : 9757
۱۳۹۷/۱۲/۰۳ - ۱۶:۱۹
بر اساس اعلام آمارهای رسمی، استان اصفهان در کنار تهران یکی از استان های دارای بیشترین کسب و کارهای اینترنتی است. فرصت فضای مجازی با تهدید ها و چالش های زیادی در ایران مواجه است، اگر چه کسب و کارهای مجازی فرصتی ناب برای تبدیل ایده به درآمد است؛ اما با توجه به مسائل فرهنگی و عدم وجود قانون جامع در این زمینه چالش های پیش روی راه اندازی یک استارت آپ در ایران زیاد است و تقریبا نمی تواند چشم انداز درست و دقیقی تا پیش از ورود به این فضا برای راه اندازان آن ترسیم کرد.
چندی پیش یکی از مسئولان اعلام کرد که استارت آپ ها در حال کوچ از اصفهان هستند. اینکه فضای کسب و کار در اصفهان هنوز هم سنتی است و دیدگاه عموم مردم نسبت به خریدهای اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین چندان مناسب نیست شاید بزرگ ترین علتی باشد که این پدیده های اتفاقا پول ساز را از فضای راکد و بسته اصفهان انتقال می دهد. یک استارت آپ به همان سرعتی که می تواند وارد فضای کسب و کار شود ممکن است به سرعت زمین بخورد و یا بر عکس یک کسب و کار چند صد میلیاردی بسازد. هر چه ایده و پردازش کار جدیدتر باشد آینده اتفاقا مبهم تر است و البته کپی کاری ها هم در فضای استارت آپی ایران کم نیست، در واقع تنها نمونه های موفق در زمینه کسب و کارهای اینترنتی فعلا همان کپی ها از نمونه های خارجی هستند مانند دیجی کالا و اسنپ.
 بازار کار در اصفهان بسیار محدود است
اینکه چرا یک کسب وکار برای پیشرفت به سرعت وارد بازار کار تهران می شود تنها مختص استارت آپ ها نیست. فضای بسته و کوچک کار کردن در استان بزرگ اصفهان اغلب کارآفرینان را وادار می کند تا برای رشد کسب و کارشان به تهران کوچ کنند. نازنین بازرگان، یکی از بنیانگذاران استارت آپ ناربو که خود دانش آموخته دانشگاه اصفهان است در مورد چرایی این مسئله به «زاینده رود» گفت: بازار کار در اصفهان بسیار محدود است و ما برای اینکه به درآمد و گستردگی مورد نظر کار خودمان برسیم ناچار باید به بازار تهران نزدیک باشیم. ناربو که حاصل طرح سه دانشجوی دختر رشته آی تی و علاقه مند به ترجمه است، استارت آپی برای ترجمه آنلاین است که با در اختیار داشتن 500 مترجم به سرعت می تواند متون و کتاب ها را ترجمه و تحویل مشتری کند.
از کسب وکارمان راضی هستیم؛ اما نه در اصفهان
مرتضی صدری، موسس استارت آپ جی شاپ در مورد وضعیت کسب و کارش به «زاینده رود» گفت: من از راه اندازی این فروشگاه آنلاین راضی هستم اما نه در اصفهان؛ چرا که اغلب مشتریان من از خارج از استان هستند . مردم اصفهان معمولا ترجیح می دهند خرید های خود را حضوری انجام دهند. وی در مورد علل موفقیت خود می گوید: علت رضایت از درآمد از این کار کنترل هزینه ها در این بخش است. مشتریان ما در خارج از استان زیادتر از داخل استان است. سبک های مختلفی برای سبک فروشگاه هاست، برخی از فروشگاه ها واسطه فروش شرکت های بزرگ هستند؛ اما در برخی از موارد می توان به صورت مستقل کار کرد و نرخ خرید و فروش را شرکت تعیین نمی کند. ما خدمات خرید و فروش را انجام می دهیم و وابسته به جایی نیستیم و فروش خارج از استان‌مان بسیار بهتر بوده است. این مهندس آی تی، بزرگ ترین چالش استارت آپ ها در اصفهان را معضل فرهنگی خرید و فروش در این استان دانست و افزود: مردم به خرید های اینترنتی اعتماد ندارند و ترجیح می دهند به خصوص مایحتاج مصرفی خود را از فروشگاه ها به صورت حضوری بخرند این در حالی است که خرید از فروشگاه های اینترنتی هم از نظر هزینه ها و هم از نظر مرغوبیت بسیار بهتر و به صرفه تر است. در شیراز، تهران و تبریز، فروشگاه ها سودهای چندین برابری نسبت به اصفهان دارند و این به دلیل فرهنگ خرید در اصفهان است.
هزینه ها دیر باز می‌گردد
اعتماد، اصلی ترین رکنی است که هم استارت آپ ها و هم مسئولان نظارتی تلاش های گسترده ای را برای اعمال آن بر فضای کسب و کار اینترنتی اعمال کرده اند. اینکه مشتریان همان چیزی را که درخواست داده اند تحویل بگیرند نکته بسیار مهمی در خرید های اینترنتی است؛ اما از سوی دیگر پرداخت هزینه ها از طریق DHL موجب شده تا هزینه ها با تاخیر به دست فروشندگان برسد و در فضای متشنج اقتصادی این مسئله نوعی ضرر و زیان برای فروشندگان به دنبال دارد. رضا کریمی، صاحب یکی از فروشگاه های آنلاین موبایل و وسایل کامپیوتری یکی از علل نارضایتی از فروش اینترنتی را بازگشت دیرهنگام هزینه ها دانسته است.
مردم به کسب و کارهای اینترنتی اعتماد ندارند
احسان سهرابی، بنیانگذار و طراح سایت پر میوه معتقد است برای موفقیت در یک کسب وکار اینترنتی بیشتر از اینکه ایده مهم باشد تجربه اهمیت دارد ،پشتوانه مالی هم مهم است ولی نه مهم‌تر از تجربه و پشتکار. در روزهای اول فکر می کردیم می توانیم با ایده هایمان فروش را متحول کنیم؛ اما ثابت شد که تجربه برای کار کردن در بازار مهم‌تر از ایده است. سهرابی که پس از تجربه ناموفق فروش آنلاین میوه، ایده اش را به فروش پک های پذیرایی تغییر داده ، تصریح کرد: بزرگ ترین مشکل ما به عدم اعماد به کسب و کارهای اینترنتی باز می گردد و اینکه مردم اعتمادی در این زمینه ندارند.
وضعیت کسب و کار خوب اما ...
علی رفیعی، موسس استارت آپ «تیک تاک» بزرگ‌ترین حسن کسب و کارهای اینترنتی را فروش همزمان در سراسر کشور دانست و تصریح کرد: بدون اینکه واقعا هزینه ای در کار باشد،  می توانیم جنس را در سراسر کشور توزیع کنیم و شاید همین مسئله یکی از نقاط قوت یک استارت آپ باشد. به گفته وی، فعالیت در اصفهان یک مانع نیست؛ اما معمولا اولویت فعالیت همه کسب وکارها با پایتخت است و شاید مشتری های بیشتری که در این شهر هست یکی از مزیت های جذاب فعالیت درتهران باشد.
 
نویسنده : مرضیه محب رسول